Har titta på olika bordssågar och försöker bli klok på vad jag ska välja. Jag har en kap- & gersåg redan så jag behöver ingen kombi (vändbar) maskin.

Är inget proffs men snickrar en del på landstället. Sågen kommer främst att användas för klyvning av plank/reglar/lister och annat finsnickeri, men så småningom kommer även kapning av ytterpanel att göras. Sågen behöver med andra ord täcka in det mesta antar jag.

Prisklass jag tänkt mig är ca 8000:- men lägre är bättre, lättare att förhandla med frugan då :)

Dessa har jag tittat på, finns det andra modeller/märken som är intressanta för mig?

Makita 2704 – bäst kapacitet enligt specifikationerna, även om den inte går att tilta så mycket som en del andra.

Bosch GTS 10 J

Metabo TS250

DeWalt DW745

DeWalt DW744XP – är i dyraste laget med sina dryga 10.000 :-

Duger en såg ur dessa prisklasser:

AEG TS 250 K

Bosch PTS 10

Eller är de helt enkelt för rent hobby bruk? Vilket gör att man skulle bli tokig om man försöker precisionssåga?

Ge gärna tips vart man kan köpa sågen ni skulle valt till ett bra pris. Spelar ingen roll om det är utomlands, så länge som den går på 230V. Tips på bra klinga till sågen uppskattas också, är i stort sett grön vad gäller allt sånt här.

Ingen som vill ge råd?

Hur bra Dewalten 744 XP är jämnför med de andra? Är det endast anslaget som är den största behållningen?

Jag har inget råd att ge. Suktar själv efter en bordsåg. Lutar för min del åt GTS 10 XC. Tre års garanti är fint.

Hej,

Är ingen expert på området men heller inte grön. Har hållit på med hobbymöbelsnickeri några år.

Om jag skulle välja nån av dom du listade så skulle jag välja Makitan. Den är den enda sågen som har en ratt för att vinkla klingan (kan ha fel). De andra sågarna lossar man ett vred och sen får man hålla i höjdvredet för att ställa in rätt vinkel. Det blir svårt att finjustera vinkeln.

Kvaliteten på Bosch/Makita/Dewalt tror jag är likvärdig. Bosch grön tenderar att inte vara lika stryktålig.

Om du skulle ha plats och lyckas kabla fram trefas så har blocket mycket att erbjuda. Jag köpte en Luna L18 från 1985 som väger 185 kg. Jag gav 6000 kr och då fick jag med en spånsug. Om inte bärbarhet är ett krav är sådana maskiner att föredra, trots att garantin gick ut för 26 år sen :).

Vad gäller klingor. Fler tänder ger finare snitt. Vid klyvning är det enklare med lite färre. Det finns univseralklingor som passar lite till båda. Midhage har ett bra utbud. http://www.midhage.se/index.php/produkter/hardmetallsagklingor

Lycka till!

De som har DeWalt/ELU brukar säga att anhållet är oslagbart och personligen skulle jag uppskatta ett anhåll som inte kräver att man kontrollmäter och justerar paralellitet varje gång framför enkelhet att ställa lutnigen på klingan. Man lär ändra inställningen på anhållet mycket oftare än man ändrar vinkeln på klingan. Om jag vore du skulle jag mao satsa på DeWalt (men kolla så att inte den lilla modellen har mycket klenare motor än den stora och att bodet inte är för litet, eller lägg ett par tusen till och få den stora DeWalten).

/woodchuck

S
här den enda gång jag rekommenderar en festool( som för övrigt är skit om jämnför mot priset)
jag gillar deras bänksåg. men den duger inte till att klyva två tum.(men tycker inte att någon bordsåg duger till grövre virke)

tips tycker jag
Dewalt Kap/Ger/Klyvsåg D27107 305mm
Makita LF1000 Kap/Ger/Klyvsåg
http://www.jula.se/kap-ger-klyvsag-1400-w-o216-mm-242160 (tveksam)
var noga med vad för klinga du använder.

SBH skrev:
här den enda gång jag rekommenderar en festool( som för övrigt är skit om jämnför mot priset)
jag gillar deras bänksåg. men den duger inte till att klyva två tum.(men tycker inte att någon bordsåg duger till grövre virke)
...
Håller med att Festoolen absolut inte är prisvärd. Tvärtom, den är överdyr. Men har man ont om plats, och vill ha ett exakt snitt som är repeterbart, är den riktigt bra. Köper man modellen med en TS75 i klarar den två tum utan problem.

Viktigt att testa om man skall köpa: Känn på hur stabila längdanslagen är, tänk på att man utsätter dem för en hel del press om man sågar skivor. Känn hur stabil klingan är (inklusive monteringen av sågen i bordet), den utsätts också för sidorkrafter.

Positivt är såghöjd som vevas upp, gör det lättare smyga upp sågen till rätt höjd.

För länge länge sedan provade jag mig igenom en massa bordssågar i klassen sämre än hammer. Festool, Dewalt och Makita var de jag trodde mest på, blå bosch kom näst.

DeWalten tyckte jag hade för litet bord. Festoolen valde jag fö att också få ett bra routerbord. Har svettats floder över priset, svurit över bristen på standard, men aldrig ågrat köpet.

--- Mats ---

Har en Aeg själv & kör mycket Bosch gs10 på jobbet, har inget att klaga på...

Rörande DW744...
Det bästa anhållet som finns på marknaden utan konkurrens och två spår i bordet uppskattar man om man skall göra egna jiggar.
De andra som jag sett är ungefär i liknande klass, dvs ingen bättre eller sämre utan det är typ samma lösningar och där är det väl tycke och smak som avgör. Personligen hade jag nog inte gått på de dyraste där utan valt någon som känns bra eftersom lösningarna på anhåll etc är typ de samma.

/Kent

Hej,

Jag har en GTS10 sen ett år tillbaka (köpt på lawson-his). Störde mig mycket på anhållet i början att det var svårt att ställa på millimetern rätt och att jag var snål och inte köpte något transportstativ. (Jag flyttar sågen mellan verkstaden i källaren och upp och ut under sommar projekt) (Har köpt transportstativ nu, phuu säger min rygg)

Nu har jag lärt mig knepet med anhållet. Samtidigt som jag mäter med skjutmåttet från klinga till anhåll justerar jag anhållet med tummen på annhålletsklack längst ned mot mm skalan.

Jag kikade även på Makitan men tyckte den kändes rappligare än Boschen. Men DW744 var mitt förstahandsval som jag inte tyckte jag hade råd med. Och detta just för anhållet.

En sak jag ofta vill ha är ett utmatningsbord. Jag tycker det kan vara ett plus om det går att snickra ihop något lätt själv som kan fästas så att man fortfarande kan använda anhållet i alla lägen. Bankade ihop här om helgen på 15 min som inte blev något vidare snyggt eller super stabilt men det gjorde att jag inte behövde ropa på frugan varje gång jag skulle kapa långa bitar... : ) Det jag vill säga är att det är bra om det finns enkla fästes möjlighet för detta. Jag tycker GTS10:ans fästen är sisådär bra. Men när jag bygger om bordet kommer det bli lite bättre. :)

Hos

Tack för allt tips och råd.

men man blir lite villrådig ändå...

Makitan 2704 är den enda som klyver 3", så det gör ju den till en klar vinnare på kapacitet, även om motorn är klenaste laget.

Det känns som det är DeWalt 744 man ska gå på även om den nu är dyrast av de nämnda (bortser från Festool, de är utanför min plånbok). Ett bra anhåll känns som det viktigaste.

Finns det en ställning med hjul till DeWalten? Ett sådant som finns till Makitan och Boschen?

Redigerat:
Har tittat runt efter ett stativ med hjul till DeWalt 744XP, tydligen finns ett stativ som heter DE7400. Är det någon som har använt sig av ett sånt? Fungerar det bra att flytta runt sågen med detta?

Silkesnusa, när du säger att Makitans motor är i klenaste laget. Till vad?

Jag har klyvt ekplank på 45mm utan problem.

Bra fråga Bulldog.

Av de maskiner jag tittat på så har den lägst eller bland de lägsta effekterna (iaf på motorn, vilken effekt det är vid klingan vet man lite om). Har läst tidigare om att en kraftig motor är att föredra vid klyvning av blött eller hårt virke men om du nu har kört på ekplank på 45mm utan problem så är det kanske inget problem.

Det hade varit lättare att provköra alla maskiner och se vilken man tycker om istället för att försöka bestämmas sig utefter specifikationerna. Det är delvis därför man frågar här :)

Silke..kapaciteten på sågning tror jag är lugn på Makitan.

Ett par andra reflektioner om den:

- Om du vill skaffa ett annat geringsanhåll behöver det finnas justeringsfunktioner i dess "mitre bar" eftersom Makitans spår inte är helt enligt standard, skiljer någon mm.

- Kanske generellt på fler fabrikat men plattan som omger klingan har ett så stort hål att ganska stora bitar spill far ned och sätter inte sällan igen stosen till spånsugen.

Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.