Vi har just fått en prisuppgift ifrån Götenehus på totalkostnad inkl. markreserver (140 000), tomt och alla andra tillkommande kostnader.
Hur mycket kan man påverka den ungefär genom att göra saker själv? Handlar det om 50 000 eller 200 000 typ?
Gör de bra avdrag om man väljer bort saker och köper det billigare själv istället?

Totalkostnaden nu är på 2,4 milj och vi behöver nog komma ner till 2,2 för att sambon ska klara av att sova lugnt. Är det överhuvudtaget möjligt?

Det är få avdrag som lönar sig med tanke på den avans de har på material och arbete. Beroende på vad du vill välja bort så får du 50-80% tillbaka på Götenehus priser. Vi satt många dagar och jämförde priser med de som Götenehus angav och med tanke på deras avdrag (50-20%) så är det få saker som lönar sig. Målning invändigt och kakel/klinker fixade vi själva men det tack vare kompisar som "var i branschen".

Skall du skära ner på något så välj saker som är lätta att byta ut i framtiden såsom ex. vitvaror. Räkna snarare med att totalpriset ökar under byggtiden. Det är säkert något ni missat som ni kommer på under resans gång. Har ni en maxgräns på 2,2 skulle jag nog rekommender er att hamna på 2-2,1 innan leveransordern är påskriven.

Det går ju alltid att spara pengar om man är hantverkskunnig själv, eller har bekanta som är i branschen. Själva räknar vi med att spara 100-150 000 kr på eget arbete (inkl släkt och vänner). Så sysselsättning lär ju inte vara något problem den närmsta tiden. I vårt paket från Götenehus har det aldrig varit diskussion om att kakel/klinker/tapeter/färg ska ingå. Vi har ju å andra sidan endast köpt en byggsats och inte någon entreprenad. Vi har dessutom ritat vårt eget hus och bollat ideér med "vår" säljare. Kunde inte fått ett bättre bemötande, nu väntar vi bara på de riktiga ritningarna, så att vi kan köra igång.

Micke

Vi sparar ca 600 000kr på vårt hus genom att göra mycket arbete själv och ta in egna entreprenörer istället för att ta totalentreprenad från Götenehus.
Vi köper stomrest med materialsatsen enbart från Götenehus.

Se några av mina tidigare inlägg för mer info.

Mvh Samba

samba skrev:
Vi sparar ca 600 000kr på vårt hus genom att göra mycket arbete själv ...
Men då räknar du sannolikt inte in din egen arbetskostnad = mindre fritid och/eller frånvaro från arbete?!

Skall du ha kvitto på arbetet som läggs ner på ett hus så är det en bedrift att skära priserna med 600.000 till samma standard! Kör man utan kvitto så får man senare, vid försäljning, gå en match mot RSV när det gäller att fastslå produktionskostnad.

djpa: Vet inte procentuellt hur många som bygger nya hus och inte lägger några timmar själv på sitt bygge. Jag kommer att lägga några semesterveckor på att fixa i ordning innandömmet tillsammans med en kompis, sedan blir det förstås målning & tapetsering. Allting utom detta göres av entreprenörer med kvitto.

ca 250 000 kr sparar vi på att ta in egna entreprenörer på grund, el, vvs jämfört med de föreslagna från götenehus. Resten är eget arbete plus att jag tar på mig generalentreprenaden.

Standarden blir faktiskt högre i vårt hus jämfört med götenehus förslag, bla spånskivor på alla innerväggar, panel i ryggåstak, mer förvaring.

Om du har bra kontakt med din bank räknas det egna arbetet som kontantinsats. Vi har fått en preliminär bedömning att vårt egna arbete idag är värt ca 400 000kr i kontantinsats vilket gör att vi slipper alla topplån utan att ha lagt en enda krona kontant.

//samba

Mitt förra inlägg kanske gjorde denna tråden lite off topic men med banken brukar det inte vara några problem att värdera eget arbete om man, som du säger, har en bra kontakt. Det blir dock värre med RSV när du en gång skall sälja huset. Eget arbete värderas då till 0:- vilket gör en framtida diff mellan produktionskostnad och försäljningspris större. Du får alltså en större kapitalbeskattning som få räknar med när dom hugger i själva.

Skall man vara rättvis mot sig själv (och hantverkare) så bör man ta in både egen tid och resonemang ovan för att se hur mycket man egentligen "sparar". Har man inte bra kontakter och/eller tidigare erfarenhet så kan det lätt bli "break even" eller t.o.m. en förlust när röken skingrar sig och bygget står klart gentemot ex. hustillverkarnas förslag. Utan några belägg så tror jag att många som bygger har en högre inkomst än ex. snickare och utifrån det är det bara att börja räkna.... Sedan är det iofs jävligt kul att bygga men det är ett annat kapitel...

Du får återkomma när sista spiken är slagen och se om kalkylen på besparingen höll.

Jag ser nog mer kortsiktigt att ju mindre pengar jag behöver lägga nu för att bygga mitt hus desto bättre. Jag ska trots allt bo i mitt hus och betala på det i den närmaste framtiden. Om jag sen skulle sälja huset i framtiden så får man ta den smällen då. Dessutom skulle jag inte kunna tänka mig att inte slå in några spik i min blivande villa och inte veta vad som döljer sig bakom väggarna.

Om vi går tillbaka till trådens rubrik, så tycker jag att den största fördelen med götenehus är att dom har mycket snygga hus i sin katalog och att möjligheten att göra ändringar inte är något problem. Vi har själva valt att ändra mycket på planlösning och också gjort en del avdrag från materialsatsen. 80% verkar vara standardavdraget när man tar bort något och inte ersätter det med något högre standard. Köken ligger dock inte på samma nivå, någonstans mellan 30-50% beroende på de stora rabatter dessa köps in med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.