O O skrev:
Självklart kommer S+SD aldrig att hända. Då är det troligare (men inte troligt) att C eller (ännu otroligare att) KD byter sida.

Ja fattar man inte detta, har man missat mycket. Men det har inte ett dyft med varken ideologi eller värderingar att göra.

Ideologi och värderingar finns i princip inte bland (dagens) politiker. Grovt förenklat har de bara två mål i huvudet
  • Ta makten
  • Behålla den
och bara en metod
  • Prata skit om alla andra, speciellt den som har makten
Detta gjorde att det var befriande att höra Simona prata om vad som är bäst för Sverige och inte vara taktisk för L. Även Romina gjorde det bra när hon sade att man inte kan bedriva miljöpolitik emot folket utan måste ha folket med sig.

Jag är inte liberal, men dessa två saker bet sig fast ordentligt i mitt minne från detta valet.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Förra valet, 2022, fick vänstersidan 108 134 röster från uppsamlingsdistrikten och tidölaget 107 338. L fick totalt 11 134 röster från uppsamlingen.
Precis, det är inte alls bara utlandsröster som kommer räknas imorgon! Till de så kallade uppsamlingsdistrikten räknas också rösterna från alla som förtidsröstade på valdagen, exempelvis för att man inte befann sig hemma i sitt eget valdistrikt. Dessa röster skickas nu till hemkommunen och räknas till uppsamlingsdistriktet imorgon.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Precis, det är inte alls bara utlandsröster som kommer räknas imorgon! Till de så kallade uppsamlingsdistrikten räknas också rösterna från alla som förtidsröstade på valdagen, exempelvis för att man inte befann sig hemma i sitt eget valdistrikt. Dessa röster skickas nu till hemkommunen och räknas till uppsamlingsdistriktet imorgon.
Det är inte ens de flesta utlandsrösterna utan bara de som inte kom fram till vallokalen innan vallokalen stängde.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Det är inte ens de flesta utlandsrösterna utan bara de som inte kom fram till vallokalen innan vallokalen stängde.
Precis, väldigt många utlandsröster har redan räknats i vallokalerna på valnatten eftersom de kom fram i tid.
Jag tror det här att mest utlandsröster räknas på onsdagen är en gammal uppfattning från den tid när förtidsröstning inom landet inte var så vanligt som idag. Och så hänger journalisterna på det gamla tåget, så att säga.

• Gilla
Ame26
  • Laddar…
Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Detta gjorde att det var befriande att höra Simona prata om vad som är bäst för Sverige och inte vara taktisk för L. Även Romina gjorde det bra när hon sade att man inte kan bedriva miljöpolitik emot folket utan måste ha folket med sig.

Jag är inte liberal, men dessa två saker bet sig fast ordentligt i mitt minne från detta valet.
Själv känner jag väl lite att jag inte förstår vitsen med att ha ett parti som L som inte försöker driva liberal politik och som endast lever på stödröster.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Precis, väldigt många utlandsröster har redan räknats i vallokalerna på valnatten eftersom de kom fram i tid.
Jag tror det här att mest utlandsröster räknas på onsdagen är en gammal uppfattning från den tid när förtidsröstning inom landet inte var så vanligt som idag. Och så hänger journalisterna på det gamla tåget, så att säga.
Tror en del av det handlar om att uppsamlingsdistrikten är konstruerade för att behålla valhemligheten och därför blir det lite otydligt vilka röster som är med.

(det är möjligt att veta vilkas röster som hamnar i uppsamlingsdistrikten och om de var lika små som de vanliga valdistrikten blir det många med bara en eller några få röster, därför blir det en uppsamling per valkrets, ofta en hel kommun men i några fall en del av en kommun)

• Arg
  • Ledsen
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Siffrorna jag skrev var verkliga siffror. Prognosen säger att Tidö förlorar med runt 5000 röster inklusive utlandsrösterna. Det behövs just nu enligt prognos att L skall relativt öka med 5000 röster eller M med 10000 röster för att kunna sno ett mandat från andra sidan. Jag skulle säga att M har den största möjligheten att lyckas. Sedan kan V sno ett mandat av M om de lyckas få 6000 röster till relativt moderaterna.

Detta med mandat är lite knepigt i verkligheten. Det baseras ju inte på blockens verkliga procentsatser gentemot varandra utan på varje partis procentsats mot alla andra partier. Så man kan i Sverige ta makten med färre röster än den "andra sidan".
Enl Sveriges Radio P4 Nyhetssändningen klockan 10:00 tisdag så är det frågan om ca 300K förtidsröster som ännu inte kommit in och/eller måste räknas. Detta är röster som gjorts de senaste dagarna INNAN söndagen 13 sept fram till klockan 20:00 på söndagen där de röstande har röstat i annan vallokal än sin ordinarie.

Uppgiften är direkt från Valmyndigheten så jag ska se om jag kan leta upp nyhetssändningen på Sveriges Radio Play. Har sänts idag tisdag på morgonen/fm.

Purple Haze Purple Haze skrev:
Enl Sveriges Radio P4 Nyhetssändningen klockan 10:00 tisdag så är det frågan om ca 300K förtidsröster som ännu inte kommit in och/eller måste räknas. Detta är röster som gjorts de senaste dagarna INNAN söndagen 13 sept fram till klockan 20:00 på söndagen där de röstande har röstat i annan vallokal än sin ordinarie.

Uppgiften är direkt från Valmyndigheten så jag ska se om jag kan leta upp nyhetssändningen på Sveriges Radio Play. Har sänts idag tisdag på morgonen/fm.
https://www.val.se/servicelankar/se...tal-roster-forvantas-vid-uppsamlingsrakningen

"...Vi kan inte veta antal i förväg, men uppskattar att det rör sig om närmare 300 000 röster i årets val..."

2022 var det 223 678 röster i uppsamlingen så en ökning med 50 - 75 000 röster låter det som att de räknar med.

pacman42 pacman42 skrev:
För att tidningarna inte klarar av att för läsarna förklara den extra komplexitet som är inbyggd i detta. Inte nog med att man måste få fler röster, man måste få fler röster i rätt distrikt och på rätt partier (relativt andra partier). Man kan även i Sverige vinna folkets röst och få färre mandat än motståndarna.
Min understrykning.

Kändes fel så var tvungen att kolla upp. Tidigare var det så att antalet utjämningsmandat var begränsat så dessa kunde ta slut men detta ändrades första januari 2015.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...fattningssamling/vallag-2005837_sfs-2005-837/

14 kap.
4 § För att avgöra hur många mandat som ett parti ska ha sammanlagt i riksdagen för att vara proportionellt representerat i hela landet ska den jämkade uddatalsmetoden tillämpas på hela landet som en valkrets. Lag (2014:1384).

4 a § Om ett parti vid fördelningen av de fasta valkretsmandaten har fått fler mandat än vad som motsvarar en proportionell representation i hela landet, ska överskjutande mandat återföras.

....
Det är dock helt riktigt att med grupper av flera partier så kan ena sidan ha tur med hur rösterna faller och den sidan får något mandat eller två mer än om man räknat båda sidorna såsom partier.

Fairlane Fairlane skrev:
Själv känner jag väl lite att jag inte förstår vitsen med att ha ett parti som L som inte försöker driva liberal politik
Tja, S, M och SD försöker väl inte heller driva liberal politik knappast heller V, C, MP & KD. Så då är det väl ingen vits med dem heller?

Nu tycker jag man kan överlåta till partierna själva att etikettera sin politik. Andra, speciellt politiska motståndare är annars alldeles för benägna att klistra egna etiketter på politiker och partier.

För övrigt tycker jag just L är det allra intressantaste partiet att följa de senaste åren. Inte för att de andra partierna är mindre intressanta. Utan för att Liberalerna hanterat sina interna konflikter i media så man får en bättre förståelse för hur det fungerar och hur det partiet har utvecklats.
Fairlane Fairlane skrev:
och som endast lever på stödröster.
Om det är något parti som lever på sk stödröster är det väl Vänsterpartiet.

Liberalerna har oxo gjort det. Men det är alldeles för tidigt att säga att det är fallet denna gång. Just för att L under lång tid har varit så splittrat att deras kärnväljare redan lämnat och i praktiken stödröstat på alla andra partier för att få det liberala de saknade i sitt splittrade parti.

Det som hände efter Simona Mohamsons "kupp" i mars i år när hon gick emot partiets röda linje mot SD och presenterade en överenskommelse tillsammans med Jimmy Åkesson samt kallade till extrainsatt landsmöte där den enda punkten på dagordningen skulle vara val av partiordförande. Vill ni ha mig får ni oxo min politik. Passar det inte välj en annan partiledare. Så enade hon L. Eller splittrade. Eller tvingade bort den vänsterlutande stockholmsfalangen. Det kan ses på lite olika sätt. Men effekten blev ett omedelbart slut på öppna inre stridigheter.

Man kunde för första gången på länge ana vilken politik L stod för. Inga januariöverenskommelser utan tillbaka till en borgerlig politik. Alltså visste man vad en röst på L innebar. För första gången sedan valet 2018 ca.

Problemet var att L bara hade kvar 2% i undersökningarna. Och naturligtvis att de som lämnat L inte litade 100% på att L skulle överleva eller egentligen att den nya unga ledningen skulle klara att återuppliva partiet.

När valet närmade sig kom snacket om stödröster. M Ulf och SD Jimmy avrådde bestämt från det. Men det ingen nämnde var att det fortfarande fanns kvar alla de som röstade in L förra valet. Många av de återvände när de kände sig säkra på att en röst på L var en röst mot en S-ledd regering. För en borgerlig regering. Och när opinionsmätningarna visade att det var flera som valde L var det enklare att återvända till sitt gamla parti.

Det tror jag är förklaringen till vändningen för L. Hur alla väljare resonerade får vi aldrig veta.

Kolla gärna detta reportage i SvD om hur Simona Mohamsson lyckades "rädda" L. Det är ganska intressant även om man inte begriper varför L finns eller behövs.

Hemliga mötet – la allt på bordet för Åkesson

Fairlane Fairlane skrev:
Själv känner jag väl lite att jag inte förstår vitsen med att ha ett parti som L som inte försöker driva liberal politik och som endast lever på stödröster.
Det finns ett klassiskt liberalt parti. Det heter - föga förvånande - Klassiskt liberala partiet, KLP. Det är nog lite MED över det, med ett stänk extra libertarianism. Epitetet "liberal" används emblematiskt och skrytsamt, men innebär tydligen vadsomhelst numer. En "liberal" person kan vilja ha förbud t ex, men det är föstås den där distinktionen mellan positiva och negativa friheter.

Behöver lilla Sverige tre borgerliga partier när ingen alls verkar våga vara borgerlig längre? En parti som förr var kända för att vilja minska skattetrycket, ett skolparti och ett sjukvårdsparti. Och dessutom ett fjärde - nyligen - ultraborgerligt som går i säng med sossar. Hm...

Fairlane
O O skrev:
Tja, S, M och SD försöker väl inte heller driva liberal politik knappast heller V, C, MP & KD. Så då är det väl ingen vits med dem heller?
Ok, L står för Liberalerna och de säger sig vara ett liberalt parti. S, M och SD har väl aldrig påstått detsamma? Om S inte driver Socialdemokratisk politik så hade det varit en mer träffsäker jämförelse etc. C är i min värld det parti som driver den mest liberala politiken.

Obs,värderingen ligger alltså inte i att den ena ism:en är bättre än den andra, det är ju högst personligt vad man föredrar, utan att man år så långt ifrån det man säger sig vara.

O O skrev:
Om det är något parti som lever på sk stödröster är det väl Vänsterpartiet.
Tveksamt. De verkar dra sina egna väljare. L går ut och ber att folk som egentligen föredrar något annat parti ska rösta på dem.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, L står för Liberalerna och de säger sig vara ett liberalt parti. S, M och SD har väl aldrig påstått detsamma? Om S inte driver Socialdemokratisk politik så hade det varit en mer träffsäker jämförelse etc. C är i min värld det parti som driver den mest liberala politiken.

Obs,värderingen ligger alltså inte i att den ena ism:en är bättre än den andra, det är ju högst personligt vad man föredrar, utan att man år så långt ifrån det man säger sig vara.

Tveksamt. De verkar dra sina egna väljare. L går ut och ber att folk som egentligen föredrar något annat parti ska rösta på dem.
Kamrat fyra procent har blivit hamaspartiet. Fräscht!

C
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, L står för Liberalerna och de säger sig vara ett liberalt parti. S, M och SD har väl aldrig påstått detsamma?
M brukar identifiera sig som ett liberalkonservativt parti, så jo...

https://moderaterna.se/om-moderaterna/partihistorik/
Text om ett partis ideologi och utveckling, beskriver övergång från konservatism till en kombination av konservativa och liberala idéer med fokus på kontinuitet och frihet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.