Hej!

Är på väg att börja renovera ett hus och tittar nu på socklar (och foder). Jag ser att priserna på socklar skiljer sig väldigt mycket åt. Har tittat på Beijer som vill ha 100 kr per lpm medan K-rauta gett mig 50 kr per lpm och Byggmax har en modell för 30 kr per lpm. Alla är identiska/snarliga allmoge furu socklar. Vadan denna prisskillnad? Förstår att Byggmax är billigare såklart men det är rätt stor skillnad.

Beijer, 142 kr per lpm: SOCKEL FURU 21X120MM ALLMOGE OBEHANDLAD | Beijer Byggmaterial
Byggmax, 37 kr per lpm: Sockel Antik 12/15x95 (P-08515096) | Byggmax
Bauhaus, 60 kr per lpm: ANTIKSOCKEL MOELVEN KLARA OBEHANDLAD FURU 15X95X2400 MM (bauhaus.se)

Ser att det skiljer sig i tjocklek och höjd något, men inte så många kubik tänker jag.

Är det bara varumärket/servicen eller är det också skillnad på virket? Kluven vad man ska satsa på .tt

Tack!

Beijer är inte till för privatpersoner längre, utan du måste vara hantverkare med konto för att det ska bli vettiga priser. Sen att de försöker tjäna pengar på konsumentförakt gör att jag inte vill handla där ändå: https://www.beijerbygg.se/privat/bygga-at-idioter

Bauhaus är sällan billigast har jag märkt, det behöver förvisso inte Byggmax heller vara.

Här nere i syd är det i princip alltid samma leverantör av virke oavsett vilken butik man traskar in hos, så enklast är nog att traska in och känna på virket, är det rakt och kvistfritt så lät det väl vara OK.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
När det kommer till lister så är det i huvudsak dimensionen som sätter priset. Är dom målade tillkommer också lite. Beijer har en prislista som inte är anpassad för privatkunder utan dom har ganska höga priser som man sedan får rabatt på. I just detta fall är även den sockeln du kollat på där både tjockare och högre.

Är du ute efter allmogeprofil vilken dimension som helst så skulle jag gå på byggmax annars finns det en uppsjö med nätbutiker som säljer lite mer speciella allmogeprofiler. Måla själv, du kommer ändå vilja platsmåla dom på plats (blir inte bra annars).

• Gilla
FoxBumblebee
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.