Hej!

Jag köpte ett Mariannelund för snart 4 år sedan. Allting gick bra så själva byggprocessen har jag inget att klaga på. Vi hade även en två-årsbesiktning där vi skrev ett besiktningsprotokoll där det konstaterades:

* Spricka på 3 kakelplattor i köket

* Spricka i silikonet i ett hörn i köket

* Fläck på tapeten i hallen orsakad av byggjobbarna

* spricka i tapet vid hörn i lilla sovrummet

Allt detta skulle åtgärdas (undertecknat avtal med avtalsnummer finns), och jag fick till och med kakelplattorna efter någon vecka.

Nu har det gått snart två år, och INGENTING har hänt. Jag har jagat mig blå i ansiktet efter någon ansvarig. Har försökt få tag i tekniske chefen men den mannen verkar ha ett konstigt sätt att jobba, efter ca 2 månaders försök att få tag i honom via telefon så gav jag upp. Konstant på möte eller tjänsteresa mellan 8 och 4 varje dag. Försökte i över en vecka få tag i NÅGON på det tekniska kontoret, ingen svarade eller ville ringa upp. Har i olika omgångar fått tag i folk på säljkontoret som lovat att "vi ska ta tag i detta" och "så här får det inte gå till" osv osv.

Som ni kanske förstå så är jag ganska irriterad på deras sätt att sköta serviceärenden. Senast jag hörde så var detta ärendet uppe hos högste chefen på Smålandsvillan. Tydligen verkar de jag ringt till väldigt trötta på att ingen tar tag i arbetsordrarna så de har gått till sin högste chef.

Nu snackar vi om ett ärende som kanske tar 3 timmar att åtgärda... jag bara bävar för om detta hade varit något allvarligare...

Så jag vill bara varna alla ni som bygger med Smålandsvillan, va beredd på att de försvinner när saker och ting skall fixas...

Jag ska snart installera en kamin, hade tänkt ringa tekniska avd. och få lite tips och goda råd... det hade ju varit trevligt då de har byggt huset. Men då jag nu under två års tid knappt fått tag i någon där som är intresserad av att åtgärda något som vi har AVTAL på att de ska fixa, så tror jag inte de är intresserade av att småprata och ge tips och goda råd...

Pratade med min säljare (som slutade på Smålandsvillan för 1 år sen), hans råd var att gå till ARN... hipp hipp hurra... Tydligen var detta kaoset anledningen till att han slutade.

Kan garantera att mitt nästa hus INTE blir ett Smålandsvillan, vill absolut inte hålla på med denna hetsjakten på folk en gång till, det tar för mycket tid och ork. Har börjat fundera på att kräva någon form av kompensation...

Vill bara varna ni som bygger, att bara för att det är ett företag som säljer mycket hus, har en telefonväxel, och *borde* ha serviceinriktat folk så är detta bara en fasad, internt hos dem verkar det vara kaos. Man kommer till växeln men där är det totalstopp. Växeltjejerna är jättetrevliga, men när de inte kan koppla till någon över huvud taget så spelar det ingen roll eller hur?

ha det bra
Henrik

Nu tycker ju inte jag att dessa punkter känns såpass avgörande att jag skulle rata husfirman för det. Du skriver ju också att byggprocessen hade gått bra så jag skulle tycka att detta är bagateller, om än irriterande förstås att det inte blir åtgärdat.

Kan du inte ta ut eget folk för att åtgärda punkterna och sedan fakturera SV? Det handlar ju inte om särskilt stora pengar, ställtiderna blir nog dyrast i sammanhanget.

Jag förstår din irritation över att inte få kontakt med någon, helt klart! Men tror nog att du sluppit dessa år av irritation om du ordnat sakerna själv. Spricka på kakelplattor, spricka i silikon och tapet och en fläck. Hur stora problem är dessa EGENTLIGEN? Är det verkligen värt din ilska?? Är det inte så att det nu har blivit ren princip att fortsätta kämpa och irritera sig över detta? Isf är jag likadan, jag kan hålla på och bråka för principens skull, men nu på senare år har jag lärt mig att det inte är värt det. Man får helt enkelt välja sina strider.

Vi skall bygga en Smålandsvilla och får den levererad v. 21. Jag skall ta åt mig av ditt inlägg och se till att jag INTE irriterar mig på sådana här små saker (som jag ändå tycker att det är). Man har ju läst om folk som får sina badrum felbyggda med fall åt fel håll och en herrans massa annat som i mina ögon är större problem. Lägg ut 200 kr och åtgärda felen själv och lev vidare och njut i erat nya hus. Ni har gjort något som många människor bara kan drömma om.

Jag tror att hade det varit större problem så hade de säkert ordnat dem.

snysop skrev:
Jag tror att hade det varit större problem så hade de säkert ordnat dem.
Kanske, kanske inte... tydligen går det ju inte att få tag i servicefolket. Även om så är fallet har han ju ett avtal på att dessa saker skall fixas!

Hur som helst har man väl rätt till att rätta att själv anlita hantverkare som ordnar dessa fel och sedan fakturerar SV, eller? Det finns väl någon regel om att ansvarig byggherre skall ha rimlig tid på sig att fixa till och gör han inte det så har man rätt att åtgärda bristerna själv på byggherrens bekostnad.

/ d

Visst kan man tycka att det är pettitesser som Henrik tar upp.

Men det handlar om huruvida företaget följer ingågna avtal eller ej. Ett företag som inte följer de avtal de ingår bör man vara väldigt misstänksam mot.

Verkar som att jag inte är ensam då.

Skarpa kanter i golvet, bucklig kyl och frys, glipa golv - vägg, galler över micro, felkopplad trapp belysning och utebelysning, 6 månaders väntan på besiktning av garage. Hade jag inte satt upp handtagen i köketet på luckorna, så hade dom nog inte varit uppe än. Detta görs avdrag på med godkännande av byggledaren. Vi fick huset i mitten av Augusti.

Glipa golv - vägg är en rolig sak i sig. Först kom byggledaren själv och fixad med träspackel :).. Aldrig sa jag när jag fick se det. Gör det ordentligt. Efter två månader kom en snickare och jag var inte hemma utan sambon var det. Han sa att han hade flyttat golvet, eftersom det var flytande. Ok, fyra garderober fulla, en dubbelsäng plus barnsäng och lite andra möbler. Visst, det KAN gå :).. Men men, han hade även flyttat ut golvlisten och dörrfoder så dessa glipade istället mot vägg, men täckte golvglipan. Fick höra senare att han gjorde på detta sättet för att annars hade han varit tvungen att ta bort en bit av golvet och göra om. OCH.. Deras lathet skall alltså betyda att vi skall ha an glipa i golvet. Inte en chans.

Gallret (en skitsak, men princip) över micron, var två delad och skruvad på plats med lösa spjälor liggande på micron innanför.Då tog det stopp för mig. Ringde och var helt uppretad och var väl kanske inte världens roligaste att prata med för säljaren. Han förstog mig och han kände nog ganska mycket hopplöshet. Två minuter senare ringde byggledaren och lät lika uppretad han.. Den har jag inte mycket för. Lovar och lovar, i ett halvårs tid. Inget händer.

Golvet har vassa kanter mellan brädorna. Verkar som att dom har bankat för hårt när dom har lagt det. Både säljare och byggledare sa att detta var felanmält till Kährs. Jag ringde Kährs ansvarige för dessa avtal mellan större företag. INGEN felanmälan låg där. Vad säger man.

Tur att vi håller inne pengar tills dess att allt är åtgärdat... Bra ränta, så det gör inte så jättemycket.

Skönt att höra att man inte är ensam om detta. Vårt hus blev underkänt på slutbesiktningen. Det är helt sjukt hur mycket fel det är på huset. Köper man ett inflyttningsklart hus så ska man väl kunna flytta in direkt men inte i vårt fall. Det stod tomt i en månad utan att det hände nåt. När vi skulle flytta in så kom vi dit med släp och möbler och då är det 2 stackars män där och jobbar som inte kunde ett ord svenska och huset såg ut som en soptipp.

Men nu ser det väl ut som det ljusnar lite, det är snickare där nu och ska göra om alla fel som finns och det är inte lite. Lägga om hela taket på en sida, väggar där reglar sticker ut så man kan inte ha varken tavlor eller hyllor där, felkopplad el, en gavelvägg som var på väg att rasa in för att den inte var fastskruvad, utsidan såg ut som en soptipp med matrester och bråte överallt etc. Behöver jag fortsätta? Det sägs att SMV aldrig varit med om att ett hus har underkänts vid en slutbesiktning och att det aldrig varit så mycket fel på ett hus som det är på vårt.

Nu undrar jag om det är nån som vet vad man har rätt att kräva för ersättning för "sveda och värk"? Känns som att de pengar man håller inne med skulle räcka.

Hej vänner!

Alltså jag ligger inte sömnlös över detta, men är ändå väldigt irriterad över den nochalans man som husköpare har fått. Detta är en investering nära 2 miljoner kronor... och då vill man helst inte bli mer eller mindre övergiven av säljaren efteråt.

Och givetvis är detta skitsaker, men har jag rätt att anlita hantverkare på eget bevåg och sedan skicka räkningen till SMV? Jag har ju skrivit på ett avtal med dem om att de ska fixa sakerna. När jag pratade med en av killarna på deras säljkontor så framförde jag detta, erbjöd mig att fixa eget folk och att vi river upp avtalet. Men det tyckte han inte var en bra idé, "självklart ska vi fixa det!" tyckte han. Jo det kan man ju tycka....

Förresten jag skrev i forumet "fråga smålandsvillan" om det där med snöinblåsning på vind. Fick brev 2006 om att man snarast skulle åtgärda detta... nån mer som fått detta brevet?

/Henrik

Rent formellt så har du ju den möjligheten, men sannolikheten att husleverantören skall betala frivilligt är ganska låg. Och beloppet troligen för litet för att det skall vara värt att tvista om.

Oj! vad jag känner igen mig här. Smålandsvillans Stockholmskontor(Täby) verkar ha stora problem med att kunna leverera det man har sagt(och det som står i kontraktet).

Vi flyttade in i våran 'Nybro' i September 2007 och väntar fortfarande på att få felen från besiktningen åtgärdade. Men som tidigare har nämnts, vi håller inne pengar(100.000:- ) från slutbetalningen och låter räntan på växa på banken istället, så något positivt får vi ju ut av förseningen :-).

Vi ligger på Smålandsvillan var och varannan vecka och får nya löften och datum varje gång... vet inte hur många timmar jag har lagt ner på att försöka få Smålandsvillan att 'levera' istället för att bara lova en massa hela tiden.

Annars är vi nöjda med huset och byggprocessen i stort.

Det är ju därför man har 10% kvar tills efter slutbesiktning. Har du dom pengarna kvar så drar du bara av kostnaderna för att laga felen från dom pengarna.

Vi fick i dagarna en påminnelse faktura från SMV där de ville att vi skulle betala de sista 10000 som vi har inne från slutbesiktningen, men grejen är den att vi har ingen aning om de har gjort klart sina prickar för det är ingen som har pratat med oss om det. Några av punkterna ser vi själva , garagedörrar, braskamin men ett tätband ska läggas på taket o det vet vi inte ens själva hur det ska vara o ingen har sagt att de har vart o fixat det. Märkligt att skicka ut fakturor bara så där tycker jag. Vi tänker naturligtvis inte betala den än.

Vi har haft samma problem med SMV's ekonomi avd. det verkar som att säljkontor och ekonomi avd. har dåligt samarbete eller bristande rutiner.

Det tog oss två skickade mail till Smålandsvillans ekonomi avd. innan dom var på banan med oss och vad vi hade kommit överens med säljaren. Vi fick 1 betalningspåminnelse och senare ett hot om inkasso bara för att deras eknomi avd. inte kollar sin mailbox ordentligt. När dom väl hade 'hittat' mailen och var informerade så var det inga problem. Ta detta med er säljare.

Fick en påminnelse för att tag sedan, ringde upp dom och frågade om jag skulle skicka fakturan till dom eller någon annan när jag har tagit in egna gubbar för att åtgärda fel. Då var dom inte sena med att maila byggledaren och en kopia till mig om att dom skulle åtgärda felen. Detta var två månader sedan. Allt är inte löst än.

Hade samtal idag med säljaren, och påpekade att kompensation hade varit på sin plats.
Eventuellt måste hela golvet fixas i huset. Vassa kanter överallt, 7 mm kährs. Kährs säger att 0,2 mm är ok från dom. Vårat golv går över detta måttet. Och 7 mm kan man inte slipa, och såga ur enstaka brädor kommer att se ut som en sil sen. Får se hur detta slutar...
Till saken hör att byggledaren inte har tyckt att detta var dåligt, idag var en besiktningsman med, Han klassade ut det och sa till dom att ta dit tillverkaren.

Helt otroligt, 6 månader efter får man det utklassat. Undrar hur det hade sett ut efter 2 år..

Usch. Låter inte bra alls. Har inte byggt vårat Nybro ännu men självklart blir man lite uppskrämd och vaksam! Läste om SMV innan vi byggde och då var det inte särskilt många sura miner. Men nu verkar verkligheten ha kommit ikapp även dem. Kanske är det så att produktionen har ökat det senaste året och de har därför inte hunnit ikapp sig själva om man säger så. Detta är absolut ingen ursäkt för dem utan snarare en förklaring till varför det nu dyker upp en massa när det varit relativt tyst på neg. fronten för deras del. Men detta är bara spekulationer från min sida.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.