Hej,

Jag bor i en nybyggdlägenhet med mestadels betongväggar. Varje gång något ska upp på väggen är det en pärs. Antagligen för att jag har fel teknik och kanske även fel verktyg.

Nu är det dags igen. Jag tänkte sätta upp en stringhylla på en av väggarna så jag började med att borra två hål som jag fick igenom på ca 15 min. Vid det tredje hålet tog det tvärstop efter ca 2 cm. Jag försökte mala och trycka hårt (vilket jag har lärt mig i efterhand var fel). Tillsist kom det ut svartdam hur hålet och jag inser att jag inte kommer komma vidare. Min gissning är att jag har träffat ett armeringsjärn. Eller har jag det? Som jag förstår det är armeringsjärn i rutnät så rimligtvis borde jag ha träffat järnet även i hålet till vänster (se bild).

Hörn av en vit betongvägg med delvis upphängd stringhylla och ett ofullständigt borrat hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag har jag en Slagborrmaskin Cocraft HI 850-T (med tre år på nacken) med ett borr från ByggMax för 50 kr.

Nu är jag ute efter tips på hur jag kan lösa detta. Som jag ser det har jag några olika alternativ:

1. Använda metallborr för att borra igenom armeringsjärnet (om det nu är ett armeringsjärn som jag stött på) och sen fortsätta med betongborr igen. Är detta ens rimligt för ett lekman som mig?

2. Köpa en borrhammare med ett borr med fyra karbidskäreggar och försöka köra igenom armeringsjärnet. Vad ska man då välja för borrmaskin, skulle en Bosch PBH 2500 RE räcka? Och när det kommer till borr, var man man hitta vettiga sådna? Är det borr från ex. Hilti som gäller (om jag lyckas beställa som privatperson) eller klarar man sig med ex. ett enklare borr från byggmax eller från ClasOhlson

3. Behålla min maskin, köpa ett nytt borr och flytta hela hyllan diagonalt 5 cm, och spackla igen de gamla hålen. Jag är inte jättesugen på detta då väggen är nymålad men jag kan köpa att detta är det enklaste alternativet?

Tack på förhand.

Mats-S
Y ytterlampa skrev:
Min gissning är att jag har träffat ett armeringsjärn. Eller har jag det? Som jag förstår det är armeringsjärn i rutnät så rimligtvis borde jag ha träffat järnet även i hålet till vänster (se bild).
Defininitivt ett armeringsjärn som du stött på, dom ligger normal typ 2cm in i betongen. Men eftersom järnen sittter i rutnät så kan man stöta på ett lodrät järn också, och då klarar du dig på vänster sida.

Borra alltid med en liten borr först (typ 4mm) för att vara säker på att du inte har järnkänning. Är det järn, flytta diagonalt typ 2-3 cm. Tror att det finns speciella mätinstrument för att kolla betongväggar innan man borrar, du får googla lite :-). Men även då gäller regeln att borra med en liten borr först.

I ditt fall som det är nu, flytta hålen diagonalt 3cm, spackla igen dom felaktiga hålen.

• Gilla
Bröstmjölk
  • Laddar…
Tack Mats-S. I så fall skaffar jag två nya borr. Ett lite mindre, 4mm och ett som är 6mm (som pluggen i detta fall), och flyttar mig diagonalt 3 cm. Finns det något jag ska tänka på när jag köper borr eller kan jag ta ett par från ClasOhlson?

Y ytterlampa skrev:
Idag har jag en Slagborrmaskin Cocraft HI 850-T (med tre år på nacken) med ett borr från ByggMax för 50 kr.
En slagborrmaskin är i klenaste laget om man har "riktig" betong i väggen. En borrhammare är det rätta verktyget. För att fortsätta med Classes prylar skulle denna antagligen fungera mycket bättre:

Blå Cocraft borrhammare, lämplig för borrning i hård betong, med sladd och sidohandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Y ytterlampa skrev:
Använda metallborr för att borra igenom armeringsjärnet (om det nu är ett armeringsjärn som jag stött på) och sen fortsätta med betongborr igen. Är detta ens rimligt för ett lekman som mig?
Absolut! Ett enskilt armeringsjärn kan du borra igenom utan problem.

Y ytterlampa skrev:
2. Köpa en borrhammare med ett borr med fyra karbidskäreggar och försöka köra igenom armeringsjärnet. Vad ska man då välja för borrmaskin, skulle en Bosch PBH 2500 RE räcka?
Borrhammare och betongborr är lösningen för att borra i hård betong. Det är dock inte det bästa för att borra av ett armeringsjärn även om det kan gå... Borret mår dock inget vidare av detta.

Både när det gäller borrhammare och betongborr så är det som med allt annat att man får kvalitet lite efter vad man betalar. För hemmabruk i en lägenhet bör dock det mesta duga. Kanske du kan låna en borrhammare av någon?

Välkommen hit och lycka till.

• Gilla
RompisKompis
  • Laddar…
Mats-S
Y ytterlampa skrev:
Ett lite mindre, 4mm och ett som är 6mm
hmm, då kan du nog köra 4 mm och strunta i pluggen. Fyll hålet med två tändstickor, sedan är det bara att skruva i skruven, sitter stenhårt.
Du behöver absolut ingen borrhammare för en så här liten borr, en sunkig slagborrmaskin funkar för dom få hålen du ska göra. Så är det endast sådana här små hål du sysslar med, lägg pengarna på nya borrar dom få gånger du ska borra :-) Och använd "tändsticksmetoden" när det funkar, mindre hål att återställa när du plockar ner sakerna från väggen i framtiden.

Mats-S Mats-S skrev:
Du behöver absolut ingen borrhammare för en så här liten borr, en sunkig slagborrmaskin funkar för dom få hålen du ska göra.
Då har vi olika erfarenhet över hur hård, hård betong faktiskt kan vara. Jag hade en erfaren snickare hemma en gång och han svor värre än kapten Haddock då han insåg att hans vanligtvis effektiva bultpistol var chanslös mot betongen i mina väggar.

• Gilla
Björkkvisten
  • Laddar…
Kör med plugg om du ändå ska borra.

• Gilla
kristofo
  • Laddar…
Jonas Persson
Alfredo Alfredo skrev:
Då har vi olika erfarenhet över hur hård, hård betong faktiskt kan vara. Jag hade en erfaren snickare hemma en gång och han svor värre än kapten Haddock då han insåg att hans vanligtvis effektiva bultpistol var chanslös mot betongen i mina väggar.
Gammal brunnen betong är mycket hårdare än den i ett nybyggt hus.

Jonas Persson
Redigerat:
Recept som funkar bra är en hammarborr med riktigt bra borrkronor. Jag kör med Hilti TE-CX, kör rätt genom stenhård gammal källarbetong inkl armering som om det vore smör i stort sett upp till 25mm i diameter vilket är grövsta borret jag använt hittills.

Jonas Persson
H Harald Blåtumme skrev:
Recept som funkar bra är en hammarborr med riktigt bra borrkronor. Jag kör med Hilti TE-CX, kör rätt genom stenhård gammal källarbetong inkl armering som om det vore smör i stort sett upp till 25mm i diameter vilket är grövsta borret jag använt hittills.
En bra borrhammare äter sig igenom betong som om det vore smör. Skillnaden är enorm jämfört med en slagborrmaskin som mest retar upp grannarna, speciellt om man ska göra många hål och tvingas hålla på större delen av kvällen.

Det går bara lite långsammare genom armeringsjärn.

Bra borr och sen är det bara o nöta med slaget på och lagom tryck. Aldrig kört fast på armering.

Jonas Persson
M Magnus Larsson skrev:
Bra borr och sen är det bara o nöta med slaget på och lagom tryck. Aldrig kört fast på armering.
Stäng av slaget, det är till för att krossa betong och liknande. Stål ska du skära eller slipa dig igenom.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Gammal brunnen betong är mycket hårdare än den i ett nybyggt hus.
Jag reflekterade inte över åldern på TS hus utan konstaterade bara att min erfarenhet är att det finns betong som är så pass hård att en normal "hobbyslagborrmaskin" inte duger på ett bra sätt.

Man behöver inga enorma effekter på hammarborren, tror min Hilti TE2-M ligger på ynka 1,8J per slag men det uppvägs av en härlig ergonomi vad gäller borrandet. Och som sagt, att ha borrkronor som är gjorda för att käka armerad betong typ Hilti TE-CX.

Man bara kör på med slag som vanligt, det märks knappt om man borrar igenom armeringsjärn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.