3 439 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Val av värmesystem
Själv är jag biobränsle/solvärme - anhängare. Men i Grunden kan man väl säga att en ackumulatortank & vattenburen värme borde vara ett klokt val. Sedan handlar det ju om vilken arbetsinsats man vill lägga ner. Värmempump i någon form är ju bekvämt och säkerligen vettigt i många fall. Bara man inte glömmer bort att de förbrukar trots allt en del el. Biobränsleanläggningar kräver en del arbete men i kombination med solvärme så får man ialla fall "ledigt" under en stor del av året.
Prata med energirådgivare, ta in offerter på olika installationer och gör det som känns rätt för dig.

Prata med energirådgivare, ta in offerter på olika installationer och gör det som känns rätt för dig.
Golvvärme i källaren kan i ert fall vara direkt skadligt för huset och samtidigt bli en dyr uppvärminingshistoria. Läs mer hos boverket i denna folder.
http://www.boverket.se/novo/filelib/nedladdn/golvvarme.pdf.
Den ultimata värmelösningen som är ekonomsik försvarbar finns tyvärr inte. Men att satsa på en lösning som gör att ni i framtiden kan ändra uppvärmingsform är en bra grund att stå på om man ändå har tänkt att göra stora förändringar. Satsa på ett vattenburet system och ett pannrum som ni kan få plats med tänkt panna i. Det talas mycket om värmepumpar av olika slag, men jag tror inte det är den bästa lösningen.
Första steget är att se till att du har ordentligt med isolering i tak och väggar.
Sen tror jag på en värmeväxlare. Då har ni ventilation och återvinner stora delar av den utgående luften. Konstruktionen är enkel och driftsäker. För kompliterande uppvärmning så kan man antingen skaffa en pelletspanna med kombinerad solvärme. En något högre investering, men som kommer att hålla längre än värmepumpen.
http://www.boverket.se/novo/filelib/nedladdn/golvvarme.pdf.
Den ultimata värmelösningen som är ekonomsik försvarbar finns tyvärr inte. Men att satsa på en lösning som gör att ni i framtiden kan ändra uppvärmingsform är en bra grund att stå på om man ändå har tänkt att göra stora förändringar. Satsa på ett vattenburet system och ett pannrum som ni kan få plats med tänkt panna i. Det talas mycket om värmepumpar av olika slag, men jag tror inte det är den bästa lösningen.
Första steget är att se till att du har ordentligt med isolering i tak och väggar.
Sen tror jag på en värmeväxlare. Då har ni ventilation och återvinner stora delar av den utgående luften. Konstruktionen är enkel och driftsäker. För kompliterande uppvärmning så kan man antingen skaffa en pelletspanna med kombinerad solvärme. En något högre investering, men som kommer att hålla längre än värmepumpen.
Jag är också inne på värmeväxlare. Med en tilläggsisolering kan man få bra ekonomi och komfort även med direktverkande el.
En bättre lösning är naturligtvis att installera vattenburen värme. Bergvärme, elda ved eller pellets - alla möjligheter finns. Vad man väljer beror väl på om man har tillgång till ved, eller om man helt enkelt orkar hålla på eftersom det är mer underhåll och fix än ex. bergvärme.
Kom ihåg att den bästa värmen är den man har kvar....
En bättre lösning är naturligtvis att installera vattenburen värme. Bergvärme, elda ved eller pellets - alla möjligheter finns. Vad man väljer beror väl på om man har tillgång till ved, eller om man helt enkelt orkar hålla på eftersom det är mer underhåll och fix än ex. bergvärme.
Kom ihåg att den bästa värmen är den man har kvar....
Klicka här för att svara