Hej. Nu är det första riktiga vintern i mitt hus.
Förvisso har jag varit på semester i 5 veckor, och har haft en vän som har tagit hand om huset åt mig när den värsta kylan har varit.

Vet nu att det inte räcker som det är till nästa vinter, då jag vill ha lite mer behaglig och jämn värme.
Just nu har jag luftvärmepump, som funkar hur bra som helst när det inte är kallare än -10 ute.
Har vatteburet i hela huset, och har en gammal panna som förmodligen är från när huset byggdes (1943).

Antingen sätter jag in en pelletspanna, som då ger mig värme även i källaren och bra värme i hela huset. Även varmvatten till dusch. Under den tiden kanske jag inte behöver köra luftvärmepumpen överhuvudtaget?
Denna tänkte jag då köra de kallasta månaderna.

Annat alternativ är att sätta in en kamin som jag vet ger väldigt mycket värme både billigt och snabbt.
Detta alternativ ger mig varken varmvatten till dusch, eller värme till källaren.
Här kan jag fortsätta köra varmvattenberedaren som jag måste investera i till varmvatten på sommaren ändå.

Fjärrvärme kan jag inte koppla på, då ledningen slutar vid huset över mig.

Jag har alltid sagt att jag ska skaffa pellets, men det kanske finns bättre billiga alternativ?

Vet ju även att det går och tag på begagnade anläggningar till väldigt överkomliga priser.

Tacksam för svar.

Din panna är antagligen en viktig del i din ventilation så ska du sluta elda så behöver du se över din ventilation.

En pelletspanna och en ackumulatortank (gärna förberedd för solvärme) tror jag skulle vara en bra investeiring för dig. Då slipper du värma varmvatten med direktverkande el även på sommaren och du får en behaglig värme i hela huset.

Vill du optimera dina värmekällor så tar du reda på när din värmepump blir dyrare i levererad kwh jämfört med pelletsen och ställer in den så den stoppar då.

Om huset inte är så stort och radiatorerna klarar värmebehovet utan för hög temperatur så kanske denna kan vara något: http://www.nordenberedaren.com/ men då blir det eltillsats när det blir smällkallt.

Gärna ackumulatortank om du ska ha solfångare. Men utan solfångare blir acktanken ingen fördel med en vanlig panna. En elberedare för varmvattnet om sommaren brukar bli billigast om förbrukningen inte är väldigt stor. Solfångare och Nordenberedaren är bra men det tar många många år innan man tjänat in investeringskostnaden. Man får ligga ute med pengar i årtionden.

Jag förespråkar ändå en ackumulatortank som ger dig mer långsiktigt hållbar lösning. Har du den välisolerad är energiförlusterna minimala. Utan ackumulatortank behöver du en el-VVB eftersom pelletspannan inte hinner få optimal förbränning innnan den stänger av när den bara skall värma varmvatten. I bästa fall får du då bara dålig verkningsgrad i sämsta en massa driftstopp.

Det finns med andra ord fördelar, men jag kan inte se några nackdelar mer än möjligen att det kostar lite mer?

Vilken investering som du snabbast tjänar in vill jag inte vara lika kategorisk att bedöma som johanpelle eftersom det helt och hållet beror på dina specifika förutsättningar. Ta in offerter och räkna lite är mitt råd.

Lycka till!

Jag menar att ska man ha acktank till pelletspanna ska man ha exempelvis ett sådant här system. Gjort för att köras mot tank från första början. http://www.biocomfort.se/erbjudande.asp Vanliga pelletspannor innehåller för mycket vatten för att köras mot acktank och förlusterna blir onödigt stora. Tar man både värme och varmvatten från tanken och dessutom sätter en elpatron i tanken för sommarbruk så får man ett bra system. Hur många år det tar att tjäna in en solfångaranläggning eller Nordenberedaren beror på ens varmvattenförbrukning och det bör man kunna räkna ut.

johanpelle skrev:
Jag menar att ska man ha acktank till pelletspanna ska man ha exempelvis ett sådant här system. Gjort för att köras mot tank från första början. [länk] Vanliga pelletspannor innehåller för mycket vatten för att köras mot acktank och förlusterna blir onödigt stora.
Precis! d^_^b

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.