Har en 2plans villa med källare från 1950 med vattenburet värmesystem och 140mm stålpipa i skorstenen (9m lång). har även en industrifastighet och en verkstad angränsande till huset ( 5 meter och 12 meter) varav båda är 1 plans med vind. så jag har alltså för avsikt att värma alla 3 byggnaderna med samma panna. alla 3 byggnader är av tegel och mycket välisolerade. ytan är 240kvm på huset, 200 på industrifastigheten och 175 på verkstaden. har även för avsikt att ha varmvatten inne i industrifastigheten. jag äger inga oljefyndigheter så jag har förstått att olja inte är att tänka på, å jag äger heller inget kärnkraftverk! så nu undrar jag vilket av resterande alternativ som är värt att kolla på.

Jag har en träkåk, 1 3/4-plan med 534m2 boyta och 100m2 biyta (källare). Delar av kåken är dåligt isolerad, andra delar bättre. Det värmer jag upp med bergvärme till en driftskostnad av c:a 35.000kr/år. Jag vet inte vad du har för takhöjd etc i verkstad och industrifastighet, men en 20kW bergvärmepump och 200m borrhål borde kunna räcka rätt så långt. Kontakta någon värmeinstallatör på orten för konsultation om vad som passar och offert.

En orlan 80kw och en 10m3 tank, 3 shuntgrupper med shuntautomatik.
Varmvattnet får du cirkulera eller om du har tid att vänta så räcker det ju med en beredare i tanken, annars får du ha elberedare i serie som matas med varmvatten från tanken.

Kanske tekniktank är något att fundera på men det får någon annan tala om hur de fungerar för det har inte jag någon.

Jag har liknande uppbyggnad av värmesystem med pannrum i garaget och 2 boningshus som matas med separata shuntar och shuntstyrningar. Totalt så värms ca 400m2 dock är 100m2 garaget/pannrum som ligger mellan 10-20grader och får sin värme via spill från tanken (dåligt isolerad)

Jag har bara 3m3 tank och en 60kw panna, men när jag får möjlighet så kommer jag komplettera med minst 3m3 till.

Eftersom du skriver att husen/lokalerna är bra isolerade så klarar du dig säker på 50-60? m3 ved vilket blir en årskostnad runt 10' beroende på vad du får betala för veden, sen får du ju gratis träning också :)

//Niclas

Berg/jordvp, Flis, Spannmål, Ved är väl det som kan tänkas..

Vad ligger årsförbrukningen på nu??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.