1 978 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Val av tigersåg
Hej
Jag ska köpa en batteritigersåg bl.a. för att kunna ta ner/dela på mindre träd/sly. Framtida jobb är även rivning av en altan och ett mindre skjul vad jag vet nu.
Valet står mellan en 10.8V eller en 181.
De två jag tittat på är:
JR100DZW
http://www.prishammeren.dk/shop/makita-jr100dzw-hvid-3682p.html
BJR181Z
http://www.prishammeren.dk/shop/makita-lxt-18-791p.html
Det blir nakna maskiner då jag redan har batterier och laddare för dessa två.
Jag har en stor sladdis sedan tidigare men känner att jag vill slippa dra förlängningssladdar över hela tomten varje gång.
Min tanke var att köra på den lilla pga att den verkar så smidig och sedan komplettera med den större längre fram om behov skulle uppstå. För enstaka behov skulle jag ju kunna ta fram förlängningssladdar.
Ni som har en minitiger (av valfritt fabrikat) räcker de till eller ska man gå på en större direkt?
Jag ska köpa en batteritigersåg bl.a. för att kunna ta ner/dela på mindre träd/sly. Framtida jobb är även rivning av en altan och ett mindre skjul vad jag vet nu.
Valet står mellan en 10.8V eller en 181.
De två jag tittat på är:
JR100DZW
http://www.prishammeren.dk/shop/makita-jr100dzw-hvid-3682p.html
BJR181Z
http://www.prishammeren.dk/shop/makita-lxt-18-791p.html
Det blir nakna maskiner då jag redan har batterier och laddare för dessa två.
Jag har en stor sladdis sedan tidigare men känner att jag vill slippa dra förlängningssladdar över hela tomten varje gång.
Min tanke var att köra på den lilla pga att den verkar så smidig och sedan komplettera med den större längre fram om behov skulle uppstå. För enstaka behov skulle jag ju kunna ta fram förlängningssladdar.
Ni som har en minitiger (av valfritt fabrikat) räcker de till eller ska man gå på en större direkt?
Jag har en Bosch minitiger, som jag använt vid nertagning av några mindre träd/buskar.
Det gick rätt ok, men när det börjar gå tungt när/om de nyper så äter den batteri fort.
Men klart smidigt för att 'av-grena' så man har större grenar/stammar att ta med fogsvans eller liknande, och visst har man flera batterier så.
Ska du sedan riva en altan och ett skjul skulle jag nog rekommendera den större varianten.
(eller dra fram sladdarna
)
Jag vet inte om du blev nå klokare av mitt svar men, jag tycker minin är användbar helt klart.
Det gick rätt ok, men när det börjar gå tungt när/om de nyper så äter den batteri fort.
Men klart smidigt för att 'av-grena' så man har större grenar/stammar att ta med fogsvans eller liknande, och visst har man flera batterier så.
Ska du sedan riva en altan och ett skjul skulle jag nog rekommendera den större varianten.
(eller dra fram sladdarna
Jag vet inte om du blev nå klokare av mitt svar men, jag tycker minin är användbar helt klart.
Då kanske det blir bra att gå på den lilla då den verkar betydligt smidigare att köra med en hand. Jag har tidigare blivit räddad av bra handskar när tigerbladet hamnat på handen, så en mindre hade varit bra när man är uppe i träden!
Vid senare rivning får man i så fall skäl att köpa en till!
Vid senare rivning får man i så fall skäl att köpa en till!
Jag har redan två batterier och jag gissar att jag inte kommer att behöva skruvdragaren samtidigt med tigersåg en. Det borde räcka med det, jag har ju bara en laddare. Tar det ena slut innan det andra är färdigladdat blir det ändå att jag får vänta.
En grej till som jag råkade se var att den lilla tigern fanns i två modeller. En med snabbfäste för tigersågsblad och en med fäste både för sticksågs- och tugersågsblad, dock inte verktygslöst byte av blad. Spontant känns snabbfästet mer värt, eller?
En grej till som jag råkade se var att den lilla tigern fanns i två modeller. En med snabbfäste för tigersågsblad och en med fäste både för sticksågs- och tugersågsblad, dock inte verktygslöst byte av blad. Spontant känns snabbfästet mer värt, eller?
Jag skulle säga det, ja, så länge det är tigersågblad som är grejen. Sticksågblad äro ju så pluttiga...pjodden skrev:Jag har redan två batterier och jag gissar att jag inte kommer att behöva skruvdragaren samtidigt med tigersåg en. Det borde räcka med det, jag har ju bara en laddare. Tar det ena slut innan det andra är färdigladdat blir det ändå att jag får vänta.
Klicka här för att svara