Byggahus.se

Val av Sticksåg

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej på er!

Tänkte höra med dom som kan lite mer än jag om vad jag ska välja för sticksåg.

Kommer ha den för lite hobbyverksamhet nere i garaget där den kommer att få jobba med olika sorters virke. Både till att såga rakt genom skivor samt figursågning för diverse planer jag har.

Vad skulle ni rekommendera mig? budgeten ligger på ca 600-700kr för Sticksåg.

Får man någonting vettigt för det? Finns hur mycket som helst för 700kr och neråt, men har inte en aning om vad jag ska titta efter =/

Vill ju inte köpa grisen i säcken samtidigt som jag inte har någon jättestor nytta utav proffsverktyg ännu då jag bara är en glad amatör som vill kunna plocka fram en bra såg någon gång ibland och få fina snitt.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh,
    Simon.

2. F
    Medlem Nivå 5
    Oj. Här lommar det att bli många svar. Det du behöver bestämma först: Handväska eller limpa?

Jag ställde mig samma fråga för 1 år sedan och det blev en ryobi 750. Ryobi är inte proffsmaskiner, men den är stark även med långa blad, och den har inte gjort mig besviken ännu. 649 på krauta. Kör Borsch blad, ryobiblad är inte bra. Prisvärd maskin, bra garanti.

En favorit verkar vara Bosch GST 160 men den ligger på 2500+...

Redigerat 17 apr 2016 16:53
  3. B
    Medlem Nivå 1
    Hehe misstänker det med.. Låter ju inte dumt, vet att grannen kör med en ryobi men ingen aning om vilken modell. Känner bara igen maskinen pga färgen men han är nöjd med den.

Tack för ditt svar, inte lätt att välja i djungeln.

4. FredrikR
    Tidsoptimist · Nivå 23
    Ett råd oavsett vilket märke eller prisklass du väljer är att köpa en 'limp-modell' istället för en 'handväska'.
    Limpan är lättare att såga med, samt att såga underifrån med.

Kollar du beg. marknaden också?

5. B
    Medlem Nivå 1
    Där sa du något ja, ska kika på begagnat med! Hmm ska kolla på limp-modellen med. Såg några videos och den såg lite mer lätthanterlig ut.

6. peternicklas
    Bannad Nivå 13
    Festool limpa, du kommer aldrig att ångra dig. Värd varenda krona. Har lärt mig att inte köpa billiga verktyg. Bättre med få och bra även om det kostar en slant.

7. buspojken
    Medlem · Nivå 10
    Ja har både limpa o handväskemodell, skulle inte klara mig utan nån utan bra till olika saker. Men ska du bara ha såg så köp limpa, Bosch gst 90 finns för 1049 på Netonnet, lite högre pris än du tänkt dig, men en riktigt bra såg för pengarna.
    Tänk på att bladet är minst lika viktigt, om inte viktigare

• Laddar…
  8. B
    Medlem Nivå 1
    Tack för ditt tips. Tyvärr är det totalt omöjligt för mig att köpa festoolsverktyg i nuläget.

9. B
    Medlem Nivå 1
    Den är lite lockande, ska kolla upp den mer. Kan tänka mig gå upp lite i pris, vad är dom större skillnaderna mellan limpa och "handväska"? är dom bra på olika saker?

10. devizion
    Medlem · Nivå 8
    Även om jag älskar min Festool så kommer du garanterat bli nöjd med en gst 90. Har en 85:a som vägrar dö men som nu får agera backup.

Limpan är mycket enklare och köra upp och ned(för att minimera utslag på fin sidan) och enklare att hantera i udda lägen, då man låser den i ON/Off läge. Varvtalen reglerar man via en ratt istället.

Handväskan har du lite mer kontroll på, då avtryckaren är mer som på en skruvdragare, du väljer själv varvtal. På gott och ont då du inte kan låsa den till ett lägre varvtal utan måste konstans sköta det själv.

De presterar likvärdigt annars. I Sverige när man kommer ovanför hobbymaskiner så känns de nästan uteslutande limpa? Speciellt på byggen.

11. Alltgår
    Medlem · Nivå 12
    Jag håller med. Limpa ska det vara. Min gst 160 är magisk. Finns även adapter till styrskena, om du ska säga skivor rakt.

12. B
    Medlem Nivå 1
    Det fick faktiskt bli en GST 90 efter att ha kollat runt och läst omdömen både på amerikanska sidor och svenska sidor + att många rekommenderat den bland dom billigare maskinerna här på forumet.

Hoppas jag kommer bli nöjd! :)

• Laddar…
  13. T
    Medlem · Nivå 13
    Bra val

14. G
    Medlem Nivå 7
    Satt och tittade på sticksågar och råkade se denna tråd. Beställde en GST90e jag också :)

15. buspojken
    Medlem · Nivå 10
    Bra val, du kommer komma långt med den