Behöver en 5m+ stege nu när gavelspetsarna ska målas. Men vad ska man satsa på?
Kollat lite på byggmax och lite vad Wibe har. Deras 8000 serie låg bra i pris men kanske inte är så mycket bättre än byggmax? Har takbyte och utbyggnad som kommande projekt så antar att stegen kommer användas även under dessa projekt. Men har en drös lite mindre renoveringar kvar, det är bara köket och fönstren som är avklarade, resten kvar alltså. Så någon form av multistege kanske?

Prova byggmax innan du handlar den, be att få ställa upp den på sidan på byggladan och klättra upp, sen över till någon lokal handlare med proffsstegar och utför samma.
Jag tippar på att Byggmax profiler är "mjukare" och gungar mer, dom ser iaf inte så bra ut om Wibes bättre modeller.

Jag tycker gungandet när man klättrar är värre än själva höjden, iaf på de 6m jag varet uppe på i en stege.

Köp inte den billigaste stegen du hittar. Ditt liv hänger på att den håller ihop... Du kan även köpa en skena som skruvas fast längst ner på stegen så att den blir bredare och står stadigare.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Om jag skulle behöva en ny trappstege skulle jag satsa på en Wibe, vilken skillnad i stabilitet jämfört med annat som jag använt.

Köpte en Eurostar 3-delad 6m stege på nått byggvaruhus för 6 år sedan, och den är stabil och bra fortfarande. Tips är att kolla att den är godkänd, finns ngn märkning/test, och att den har en bred fot för stabilitet.

Jag köpte en på Jula för några år sedan och den funkar mycket bra. Den har en "bom" nedtill så att stegen står stabilt, känns lite tryggare iaf på 5+m höjd. Dessutom går en del att ta bort och de övriga två fällas ut till ett "A". Tror jag gav runt tusenlappen då.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

Den ser ut som de flesta billiga.
En Alu-fyrkants profil, brukar svaja lite om man kommer ut på sista 1/3delen av överlappningen.
Jag har använt en modell som troligen är Malmbergs (Billig köpt på Ahlsell) den är helt OK och så länge man inte räknar med maximal längd har jag inte upplevt att den är jobbig att klätta i.

Jag kollade i Ahsells webshop men jag hittade inget vettigt. Någon som annars kan tipsa om bra inköpsställe för en WIBE i Sth området?

Fredells har väl Wibe? Arbetsbockar iaf

Mitt tips är att kolla så den verkligen är delbar. Har sett exempel på stegar som är utskjutbara, men INTE isärtagbara. Helt kass. Satsa på en bra stege, du kommer nog inte köpa så många. Kolla även vikten, det är lite bökigt att resa upp en lång stege som är tung.

Tack för tipsen!

Ja, absolut! Hellre 500kr extra och den är bra!

Verkar som WIBE 588060 är den jag skall ha. 6m med stegfot och den går att använda som två fristående stegar samt som kombistege.

Vart hittar man en sådan till bra pris i 08-området?

Någon som är i målartagen..^^ ;-)

(behöver själv en Wibe 77p i 08-området)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.