Hej, jag har beslutsångest angående val av skruvdragare!

Jag använder för tillfället en Hitachi 18V (dv18dcl2) som jag inte är helt nöjd med. Bl.a. så är det svårt att spänna fast hålsågen så att den inte slirar samt att den blir lite "matt" när man drar t.ex. 160mm skruvar. Även om den står på borrning så löser momentet ut och det går att hålla i chucken med handen så att den löser ut. (Får den vila så hämtar den sig dock igen)

Nu till mina funderingar, jag har sett två fina Makitaerbjudanden när jag var på Bauhaus tidigare idag:
18V Kombokit DK1817 (BDF453+BTD142+2st 1,3Ah+laddare) 2695:-
14,4V Slagskruvdragare + 2st 3Ah för 2300:- (vet inte modellbeteckning men tror att den var utgående)

Jag håller på med en omfattande husrenovering och kommande garagebygge så skruvdragaren används i stort sett dagligen och kommer så att göra i flera år framåt. Min fundering är att "risken" är att man kommer att använda slagskruvdragaren i stort sett till allt skruvande och endast använder den vanliga skruvdragaren till borrning o.dyl. och därför hade uppskattat det större batteriet. Fast å andra sidan innebär ju 18V mer kraft...
Ungefär sådär håller jag på! :confused:

Hur hade ni gjort?

Mvh Magnus

• Gilla
johanpelle
  • Laddar…
S
jag skulle tagit kitet med mest volt.
varför? funkar helt enkelt bäst.

Jag köpte för något år sedan en grön Bosch med väska och en massa tillbehör. Såhär i efterhand ångrar jag att jag inte köpte en blå, eller det Makita-kit som jag funderade på då med 2 st. Jag har precis skruvat altan och det hade varit fint med 2 st så man slapp byta borr/bits hela tiden.

Jag har haft en Makita 14v genom hela vår husrenovering och är mycket nöjd, har hittills aldrig saknat kraft,bara att växla ner och köra på. Många gånger är det skönare med en mindre och smidigare maskin om det är mycket skruvande.

Jag har i ett par år haft en BDF453 som jag har länge tyckt inte riktigt orkat när det kommer till saker som lite större hålsågar och kraftigare skruv. Jag köpte nyligen en BDF454 (också till kampanjpris på bauhaus) som ersättare för att råda bot på kraftbristen. (Och den har kraft så det räcker och blir över)

Slagskruvdragaren i kitet i TS inlägg är väl den som är tänkt att stå för den verkliga kraften, men det löser väl inte riktigt hålsågandet? Har lite svårt att tänka att hålsågande medelst slagskruvdragare skulle vara en bra idé.

Nu är ju bdf454 en riktigt klumpig sak och kanske inte det man vill ha om man ska skruva mycket gips- eller trallskruv. Men till sånt har jag ett par 10.8V dragare istället.

Jag tror på konceptet med en slagskruvdragare och en vanlig, men jag tror 453:an är lite för klen för en del det TS vill. Jag skulle tittat på ett kit med en 452 eller 456 istället. Det brukar finnas en del till hyfsade priser i UK. Vet inte hur det ser ut i Tyskland (där man får rätt kontakt på laddaren).

Tack för synpunkterna!

Jag kollade lite vad det skulle kosta att komplettera med två 3Ah batterier och bältesclips. Då hamnar man på över 4000:- och då kan man ju välja ett större kit direkt med en kraftigare borrskruvdragare och snabbladdare.

Ett alternativ är ju att ta 14,4-kittet och komplettera med en naken borrskruvdragare, såg att de har ungefär samma styrka som den Hitachi jag har nu.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

Tänkte bara meddela att jag nu är 99% säker på att det blir ett DK1853x-kit för 4790:-.
(BDF456+BTD140+2st 3Ah och laddare)
Som vanligt blir det alltid dyrare än man först tänkt sig:rolleyes:

Det såg ju inte helt fel ut!
Tillkommer det något på priset t.ex. tull e.dyl? Sen tillkommer förstås adapter alt. ny laddare.

Jag har aldrig importerat så jag är lite osäker på hur det fungerar.

Frakt tillkommer med ca 300kr, men ingen tull eller liknande. De har ju samma ström i England så en reseadapter alternativt klippa kabeln och montera på en schuko kontakt så fungerar laddaren. Sen är det givetvis lätt att komplettera med lite sticksågsblad, bits och annat förbrukningsmaterial när man åndå håller på, för frakten ökar inte med fler produkter.

Dessutom så tror jag att BDT maskinen i det kitet är den nya varianten av BDT140, dock ej borstlös men då drar det plötsligt iväg mycket mer i pengar.

Ok, tack!
Då kanske man ska bli "importör" istället, det var ju en hel del att spara. (antagligen kommer det att sluta på lika mycket pga allt extra man plockar i korgen precis som du skriver ;)

chiz skrev:
Själv beställde jag det här kittet häromdagen, ganska likt men rätt mycket billigare:
[länk]

Får återkomma med kommentarer hur det presterar. Har en Makita i 14.4V serien nu som jag är riktigt nöjd, men vi behövde en till då sambon kommit på att hon föredrar Makitan framför den gamla 12V B&D maskinen.

Det blev ett likadant kit för min del, dock köp i Sverige. Kändes bäst med tanke på allt man läst ang. transportskador och garantitrubbel. Slutade på 4998:- inkl. bitset.

pjodden skrev:
Det blev ett likadant kit för min del, dock köp i Sverige. Kändes bäst med tanke på allt man läst ang. transportskador och garantitrubbel. Slutade på 4998:- inkl. bitset.

Har du någon länk till allt du läst om alla problem med att köpa utomlands?
Här på BH finns det tusentals inlägg om lyckade klipp utomlands och jag la inte påminna mig om någon som har haft mer strul med utländska än med svenska handlare.

Nimajneb skrev:
Har du någon länk till allt du läst om alla problem med att köpa utomlands?
Här på BH finns det tusentals inlägg om lyckade klipp utomlands och jag la inte påminna mig om någon som har haft mer strul med utländska än med svenska handlare.
Nej någon länk har jag inte...
Det är snarare min känsla efter att ha surfat runt, även här på BH. Kanske att det är ett resultat av.okunskap/lathet som gjort att jag sökt anledning att inte köpa utomlands och därför lagt mer märke till de som rapporterar om problem än de som har positiva erfarenheter. Jag tror nog egentligen inte att risken för strul är så mycket större om man köper från utlandet, men konsekvenserna känns jobbigare.

Just nu så orkar jag inte med något extra strul utan väljer att betala lite mer och hoppas att ev. strul är mer lättfixat inom landet.

pjodden skrev:
Nej någon länk har jag inte...
Det är snarare min känsla efter att ha surfat runt, även här på BH. Kanske att det är ett resultat av.okunskap/lathet som gjort att jag sökt anledning att inte köpa utomlands och därför lagt mer märke till de som rapporterar om problem än de som har positiva erfarenheter. Jag tror nog egentligen inte att risken för strul är så mycket större om man köper från utlandet, men konsekvenserna känns jobbigare.

Just nu så orkar jag inte med något extra strul utan väljer att betala lite mer och hoppas att ev. strul är mer lättfixat inom landet.

Jag förstår att du inte Inte kan hitta någon länk här på Byggahus då den massiva uppfattningen är väldigt positiv både betr service o garantier.

Det är inte så att en svenska handlare har ljugit för dig o påstått att garantier mm inte funkar om man handlar i tex Tyskland o UK.

Men det är dina pengar och det positiva är väl att du betalat moms till oss alla andra ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.