Som rubriken lyder vad skulle ni rekommendera för sänksåg?
För och nackdelar med respektive märke?
 
H
Var nästan på väg att köpa en Dewalt innan idag, K-Rauta hade 25%. Överväger nog att köpa en Festool men är fortfarande osäker. Hjälp uppskattas
 
Läs senaste Gör Det Själv.
 
H
Jo har läst den. En viss skillnad på test och använda i verkligheten.
 
Festool TS55 kan ja varmt rekomendera, en helt otrolig maskin om man tycker sig ha råd....kan inte se hur det kan bli bättre!
otroliga snitt o alltid rätt mått, alltid helt rakt o perfekt...
Är otroligt kräsen med verktyg, och festools hela verktygs serie är nr1 om ja får säga det...

Håkan
 
F
Är ju inte direkt nån Biltema kvalitet på vare sig Festool, Makita eller Dewalt. Festool och Dewalt har jag använt och tro det eller ej, dom fungerade utmärkt bägge två. Klämde själv på en Makita 6000 på K-rauta idag men lyckades slita mig. Skulle jag ha köpt en så hade det blivit Makitan. Billigare än Festool och känns och ser bättre ut än Dewalten. Bra priser på K-rauta, Dewalten kostade 3750:- inkl. kort skena.
 
Vilka 6 sågar testas?
Kanske dags och köpa ett nummer av GDS och läsa. :)
 
Paul-Staffanstorp
Personligen ligger ju Festool steget före alla andra med allt...

Dock kan det tyckas överkurs att hemmafixaren lägger dessa pengar på en maskin som kanske kommer att användas ett par ggr om året.

Har själv bl.a 2st TS55 och är riktigt riktigt nöjd med dessa.

DeWalten tycks klumpig (det lilla jag klämt på den)

Dessutom har jag drabbats av Festoolfebern så jag tittar sällan på andra alternativ oavsett vad för maskin jag är på jakt efter...
 
B
jag skulle hyra en sänksåg på närmaste välsortead uthyrare.
smart va?
jag kör en cirkelsåg och en multisåg.
 
Är du mindre intresserad av att fastna i Festool-träsket (alltså finner det mindre troligt att vilja betala dyrt för att köpa in dig i deras "systemtänk") så hade jag satsat på Makitan. Det är en ruskigt fin såg med några småfinesser som du inte finner på TS55:an. Det jag främst tänker på är de fasta vinkelstoppen på vanliga gradtal, att man snabbt kan välja att sätta djupstopp så att klingan endast ritsar ytan samt att sågen faktiskt inte välter på om man släpper den på skenan när man sågar i 45 grader. Den är dessutom tämligen tyst.
 
Ok tackar för råden!
Dewalten på k-rauta var ju ett bra pris på,vad ligger makitan
på för pris?
 
P
FredrikR skrev:
Vilka 6 sågar testas?
Kanske dags och köpa ett nummer av GDS och läsa. :)
Med reservation för felstavning. Varför envisas tillverkarna med enfaldiga bokstavskombinationer :) Pratar man inte deras språk så blir det svårt att skriva rätt...

Festool TS 55 EBQ-S
Bosch GKS 55 CE (Ej sänksåg!)
Dewalt DWS 520
Makita SP 6000 KX
Mafell MT 55 CC (Testvinnare)
Hilti WSC 255-KE

edit: Förtydligande av enfaldiga...
 
Redigerat:
Hur menar du med enfaldiga bokstavskombinationer? Många tillverkare använder olika bokstäver för olika funktioner. Om man är riktigt nördig och pratar samma språk som tillverkarna kan man då utläsa ungefär vilka funktioner maskinen har. För övrigt har de återkommande 55orna troligen att göra med sågdjupet ;)
 
inga överaskningar i testet
mafell i topp o dewalt sämst medans feston simmar i mitten.
boschen platsar inte ens
 
Om jag skulle köpa en sänksåg i dagens läge så skulle det bli Mafells MT 55 CC.
Fick en ordentlig demonstration av den i våras och enligt mig är den snäppet bättre än Festoolen.

Man kan ställa in djupskalan så att den räknar med skenans tjocklek eller inte. Den har även en hel täckande kåpa över klingan utan hålet för att byta klingan, istället fäller man ner hela sidan och kommer på så sätt åt hela klingan. Om jag inte minns helt fel så har den även rits funktionen för att slippa urslag på ovansidan. Mafellen passar dessutom på Festools skenor så att möjligheten att använda deras tillbehör går inte förlorat. :) Finns väl några till skillnader som jag inte kan komma ihåg just nu.

Är väl egentligen igen större skillnad mellan Mafellen och festoolen förutom dessa små förbättringarna på Mafellen.
Bör påpekas att jag varken äger någon av dem eller har provsågat dem, däremot har jag använt många andra Mafell produkter.

Mafell har även KSP 40 flex som är väldig smidig om man bara är ute efter funktionen med skenan, på samma såg kan du även montera en "fast" skena så att den kan användas till att kapa med. Se deras "cross cutting system" :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.