Hej på er, är lite (mycket) ambivalent när det gäller en investering i en röjsåg för att hålla ordning på tomten och till viss del skogen utanför tomten,,

Har ledsnat på undermåliga grästrimmer,häcksaxar och tänker mig att satsa på en uppsättning rejäla maskiner som gör arbetet både roligare och effektivare, uppsättningen jag är inne på är en röjsåg med olika verktyg, en bra häcksax och en bra kompostkvarn som tar hand om resterna och gör det lättare att kompostera och även kanske till marktäckning,,

Vad gäller röjsåg så har jag samma pris(4990:-) på Stihl FS 130, Hitachi CG33EJ och Jonsered CC2235, vilken rekomenderar expertpanelen och varför?

Häcksaxen har jag funderat på Stihl HS45 för 2995:- vilket verkar vara ett bra pris,,

Till Jonsered och Hitachi kan man köpa till häcksax har jag förstått, eller rent av en kombimaskin typ Stihl KM130, men hur är det egentligen att klippa en normal häck med så pass lång maskin?

Kompostkvarn har jag kikat på Viking GE150 och Flymo Pac-a-shredder,,

Så, låt höra nu, hur ter sig mina tankar om kriget mot den oönskade delen av vår herres skapelse,, ;-)

Välj efter återförsäljare och service, välj den återförsäljare du har närmast / hört bäst om, Hitachi kan jag inget om, men Jonsered och sthil är bra grejer, titta även på husqvarna, mer eller mindre samma som Jonsered.

Om man skall gå länge med röjsåg är selen viktig! Husqvarna har en riktigt bra, Balance XT. Sthil skall ha något liknande, men inget jag kan eller vet något om.
Selarna har i stort sett varit oförändrade hur länge som helst, först de senaste 5 - 10 åren som det kommit lite nytt och mer ergonomiska.

Servicen är så klart viktig, helt rätt!

Selarna kanske man ska ta en närmare titt på också ja,,

köp denna istället:
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Trimrar-och-röjsågar/Röjsågar/22491-220/FS-240-C-E.aspx

jag har föregångaren, FS250 och den är helt suverän! 130an är det ganska mycket mindre drag i och det är alltid skönare med starka grejer, det går fortare och man behöver inte belasta lika mkt.

När det gäller häcksax kan jag inte uttala mig mer än att jag har min häcksax på en trimmer, Jonsered 2128c, vilket funkar mkt bra.

När det gäller kompostkvarn så gjorde jag det genialiska att jag köpte en större modell än dom två du har i åtanke (men jag kollade på dessa två du nämner samt den nya Bosch atx 2500). Ska du fräsa sönder lite större mängder så tar det lång tid med dom där små maskinerna (jättelång tid faktiskt). Jag köpte en Klippo pro 400 K (vilket är EXAKT samma som Eliet minor) för 10 000 begagnad. Det är en hondamotor som går och går. FY FAN vad nöjd jag är. man bara trycker ner vad som helst mellan himmel och jord, ut kommer perfekt flis! Och fort går det, vi snackar kubikmeter efter kubikmeter.

• Gilla
Kustis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.