7 178 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Val av olja till bänkskivor
Vilken sorts olja skall man använda till bänkskivor (av teak) i kök? Det säljs mer eller mindre exklusiva oljor i bygghandeln, men någon här har påstått att det går lika bra med t.ex. rapsolja.
Har det någon betydelse avseende hållbarhet, lukt, brödbakning och dylikt?
Har det någon betydelse avseende hållbarhet, lukt, brödbakning och dylikt?
Hejsan!
Vi använder Paraffin-olja till våra bänkskivor i massiv bok - det ger ingen lukt eller smak! Vi tycker den fungerar superbra!
Vi använder Paraffin-olja till våra bänkskivor i massiv bok - det ger ingen lukt eller smak! Vi tycker den fungerar superbra!
Tack!lottentott skrev:
I ett annat forum var det någon som sa att paraffin inte tränger ned i träet så bra utan mest lägger sig på ytan. Är det något som ni märkt något av?
Kan man först använda "vanlig" olja som tränger ner lite mer och därefter parafinolja för finishen på ytan?
Såg i ngt inlägg att man även kan använda bivax, är det ett alternativ till parafinoljan?
Såg i ngt inlägg att man även kan använda bivax, är det ett alternativ till parafinoljan?
Sant (det var just därför vi valde teak), men första gången vill vi nog olja dem ändå eftersom det finns lite sågade snitt och sånt där de ser lite "torrare" ut än på ovansidan.Illunion skrev:
Köpte förresten dessa skivor på Bauhaus för 1000 kr/st (80x200 cm), verkar vara lite budgetvariant med små stavar, men ganska snygga ändå. Vi får se hur det funkar.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Späder man första omgången olja med 30-40% balsamterpentin, tränger det ner ordentligt. I våra obehandlade italienska bokskivor trängde denna blandning ner c:a 5mm. Resterande behandlingar kör vi med ren paraffinolja.phulden skrev:
Tips från ett möbelsnickeri.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden