Sammanfattning/ TL;DR
Vi har fått två relativt likvärdiga offerter för bergvärme. Ska vi satsa på en tidigare beprövad firma (lev. NIBE) som är lite smårörig eller en för oss ny firma (lev. Thermia) som ger seriöst intryck?
Inledning
Efter att dragits med pelletspanna i sex år är det nu dags att uppdatera värmesystemet till bergvärme. Jag har läst det mesta som skrivits här och på värmepumpsforum skulle det kännas tryggast att få lite input i vårt specifika fall innan vi accepterar en offert för installation.
Förutsättningar
Huset: 2-plans 50-talsvilla i souterräng, väggar i lättbetong, 204+52 kvm, energiglas i originalfönster, Jönköpingstrakten
Uppvärmning: CTC ecoflex 15kw, äldre hyfsat stora sektionsradiatorer, framledningstemperatur vid 0-gradigt ca 40 grader, vid -15 ca 55 grader (pannan har varit inställd på max 55 grader). Innetemperatur ca 19-20 grader, källardel delvis uppvärmt. Kamin för myseldning.
Förbrukning: ca 8 ton pellets/år för värme och varmvatten (även sommartid). Vid 85% effektivitet ger det ett energibehov på 32 500 kWh (8000*4,8*0,85). Effekt vid DVUT är enligt offerterna 12-14 kW.
Jorddjup: 10-20m enligt SGU:s jorddjupskarta, inga brunnar på grannfastigheter men i närområdet varierar det mellan 0 och 25m med undantag för ett hål med 69(!)m jorddjup.
Offerterna
Har inhämtat offerter från fyra firmor i närområdet. Två ligger betydligt högre i pris (trots grundare borra), offererar IVT/Bosch och har inte varit på besök. De två som är aktuella framgår i tabellen nedan. Korrigerat pris är för att beräkna prisvärdhet och beräknat på 220m hål, 20m foderrör samt magnetitfilter.
Firma A
Lokal, väletablerad firma. Fördelarna är att vi anlitat dem vid flera tillfällen tidigare. De är smidiga och har alltid löst problem eller missförstånd som uppstått. Nackdelarna är att de ibland inte har så bra kommunikation mellan rörkrökare och chef, man kan behöva påminna om saker och är lite "det löser sig". Offerten var upprättad utifrån erfarenhet och vi fick ingen energiberäkning förrän vi frågade om den - dimensioneringen överensstämmer dock i huvudsak med flera andra firmor. Offerten är också betydligt mindre detaljerad.
Firma B
Lokal väletablerad firma. Fördelarna är att de ger ett mer proffsigt intryck - om än något säljigt. Offerten är detaljerad utan frågetecken om vad som ingår. Energiberäkningen har korrekta invärden och offerten har de lämnat utifrån en sammanvägning av schablonberäkning och verklig förbrukning. De sköter också ledningskoll och tar fram underlag för anmälan till kommunen. Nackdelen är såklart att vi inte anlitat firman tidigare.
Pumparna
Såvitt jag kunnat läsa mig till är pumparna i stort sett likvärdiga både i SCOP, funktioner och byggkvalité.
Niben har rykte om enklare handhavande. Niben har också inbyggd wifi för att kunna köra Smart Price Adaption. Vid mer än 1 kw elspets krävs uppsäkring till 3x20A.
Thermia har rykte om något krångligare handhavande (användarhandboken verkar dock betydligt mer detaljerad). Thermian kräver kabel eller en repeater för Smart Price. Thermian har HGW. Vi verkar kunna klara oss med våra huvudsäkringar på 3x16A och ändå ha 3kw elspets (vid en vargavinter). Vidare är Atlas tystare.
Slutsats/frågor
Jag lutar för egen del åt Firma B medan min sambo hittills har tyckt det var tryggare med Firma A. Väljer vi Firma A hade jag begärt en djupare borra, i vart fall 220m.
Hade ni i vår situation gått på det säkra kortet eller valt den "nya" firman?
Är det något som ni studsar på gällande offerterna eller tycker vi har tänkt fel?
Är magnetitfilter nödvändigt?
Vi har fått två relativt likvärdiga offerter för bergvärme. Ska vi satsa på en tidigare beprövad firma (lev. NIBE) som är lite smårörig eller en för oss ny firma (lev. Thermia) som ger seriöst intryck?
Inledning
Efter att dragits med pelletspanna i sex år är det nu dags att uppdatera värmesystemet till bergvärme. Jag har läst det mesta som skrivits här och på värmepumpsforum skulle det kännas tryggast att få lite input i vårt specifika fall innan vi accepterar en offert för installation.
Förutsättningar
Huset: 2-plans 50-talsvilla i souterräng, väggar i lättbetong, 204+52 kvm, energiglas i originalfönster, Jönköpingstrakten
Uppvärmning: CTC ecoflex 15kw, äldre hyfsat stora sektionsradiatorer, framledningstemperatur vid 0-gradigt ca 40 grader, vid -15 ca 55 grader (pannan har varit inställd på max 55 grader). Innetemperatur ca 19-20 grader, källardel delvis uppvärmt. Kamin för myseldning.
Förbrukning: ca 8 ton pellets/år för värme och varmvatten (även sommartid). Vid 85% effektivitet ger det ett energibehov på 32 500 kWh (8000*4,8*0,85). Effekt vid DVUT är enligt offerterna 12-14 kW.
Jorddjup: 10-20m enligt SGU:s jorddjupskarta, inga brunnar på grannfastigheter men i närområdet varierar det mellan 0 och 25m med undantag för ett hål med 69(!)m jorddjup.
Offerterna
Har inhämtat offerter från fyra firmor i närområdet. Två ligger betydligt högre i pris (trots grundare borra), offererar IVT/Bosch och har inte varit på besök. De två som är aktuella framgår i tabellen nedan. Korrigerat pris är för att beräkna prisvärdhet och beräknat på 220m hål, 20m foderrör samt magnetitfilter.
| Firma | Pump | Effekt | Borrdjup | Foderrör | Grävning | Magnetitfilter | Pris | Pris korr* |
| A | Nibe S1256-13cu | 3-13 kW | 200m | 6m | 5m | Nej | 205 850 kr | 226 750 kr |
| B | Thermia Atlas 12 | 3-12 kW | 240m | 6m | 5m | Ja | 223 166 kr | 229 066 kr |
Firma A
Lokal, väletablerad firma. Fördelarna är att vi anlitat dem vid flera tillfällen tidigare. De är smidiga och har alltid löst problem eller missförstånd som uppstått. Nackdelarna är att de ibland inte har så bra kommunikation mellan rörkrökare och chef, man kan behöva påminna om saker och är lite "det löser sig". Offerten var upprättad utifrån erfarenhet och vi fick ingen energiberäkning förrän vi frågade om den - dimensioneringen överensstämmer dock i huvudsak med flera andra firmor. Offerten är också betydligt mindre detaljerad.
Firma B
Lokal väletablerad firma. Fördelarna är att de ger ett mer proffsigt intryck - om än något säljigt. Offerten är detaljerad utan frågetecken om vad som ingår. Energiberäkningen har korrekta invärden och offerten har de lämnat utifrån en sammanvägning av schablonberäkning och verklig förbrukning. De sköter också ledningskoll och tar fram underlag för anmälan till kommunen. Nackdelen är såklart att vi inte anlitat firman tidigare.
Pumparna
Såvitt jag kunnat läsa mig till är pumparna i stort sett likvärdiga både i SCOP, funktioner och byggkvalité.
Niben har rykte om enklare handhavande. Niben har också inbyggd wifi för att kunna köra Smart Price Adaption. Vid mer än 1 kw elspets krävs uppsäkring till 3x20A.
Thermia har rykte om något krångligare handhavande (användarhandboken verkar dock betydligt mer detaljerad). Thermian kräver kabel eller en repeater för Smart Price. Thermian har HGW. Vi verkar kunna klara oss med våra huvudsäkringar på 3x16A och ändå ha 3kw elspets (vid en vargavinter). Vidare är Atlas tystare.
Slutsats/frågor
Jag lutar för egen del åt Firma B medan min sambo hittills har tyckt det var tryggare med Firma A. Väljer vi Firma A hade jag begärt en djupare borra, i vart fall 220m.
Hade ni i vår situation gått på det säkra kortet eller valt den "nya" firman?
Är det något som ni studsar på gällande offerterna eller tycker vi har tänkt fel?
Är magnetitfilter nödvändigt?
Låter som ett bra val. Så skulle jag gjort. Alltså jag skulle välja firma och inte offert.B Bleydrunner skrev:
Ni vet ju faktiskt att denna firma levererar och ser till att det blir bra även vid problem. Det värderar jag väldigt högt om jag vill ha snabb och bra service de kommande 15åren. Att de offererar NIBE är ett bra val. Därmed inte sagt att Thermia är dåliga. Det är inte det viktiga här.B Bleydrunner skrev:
Om ni har en god relation med firma A och de alltid levererar så ni blir nöjda samt litar på att de fortsätter så skulle jag inte hänga upp mig det minsta på detaljer i offerterna.
Det är inte säkert att 220m behövs och inte heller säkert på att det går att borra så djupt. Av div skäl som inte hör hit och är samma oavsett val av firma. Men det är säkert att det är bättre med 220m än med 200m eftersom ett djupare hål ger mer värme. Men mer än vad man behöver är som alltid onödigt.
Jag skulle inte lägga någon större vikt vid svar från okända forummedlemmar på ett forum. Med det sagt så skulle jag i alla lägen välja Thermia så länge som deras återförsäljare verkar vara seriös. Nu har jag inte fördjupat mig i nämnda modeller men tag exempelvis reda på vad respektive modells integrerade varmvattenberedare är tillverkad av för material. Thermia bruka vara rostfri medan Nibe m fl får bytas ut efter runt 15 år p g a rost, bläh! Studera även antalet vanliga el/elektronikfel för olika modeller/fabrikat. Fler avancerade funktioner kan vara bra eller dåligt. Sök runt på nätet och tro inte bara på reklambroschyrer och snacksaliga försäljare.
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Det stämmer faktiskt inte alls!T TommyC skrev:
NIBE S1256 kan fås med alla dessa varianter. Modellen i offerten har koppar.C Cerb skrev:
Bläh!!T TommyC skrev:
Tyvärr finns ingen användbar data för nya modeller eftersom de är just nya och man inget alls vet. Vad som gällde tidigare modeller med tidigare lösningar säger inget.T TommyC skrev:
Men om någon tillverkare mot förmodan inte byter ut dåliga komponenter mot bättre med tiden kan det stämma. Dock tror jag det är ganska ovanligt att man inte väldigt snabbt byter mot bättre komponenter. El och elektronikkomponenter är enkla att byta ut. Många gånger sker sådant löpande under en modells livslängd.
Tja... Det beror nog på vad man menar.T TommyC skrev:
En bergvärme VP har egentligen bara en funktion skall värma huset och varmvattnet. Det sköter dessa VP alldeles utmärkt själva. En installatör kan normalt ställa in dem så användaren inte behöver bry sig.
Övriga funktioner är mera "extra" som man inte behöver bry sig om. Men som å andra sidan kan ge ytterligare energibesparing om man använder dem på bästa sätt. Vilket ofta är olika beroende på hus och användare. Såklart kan man säkert ställa in sin VP så den gör ett sämre jobb än vad som är "standard". Ju fler funktioner ju fler möjligheter att få det bra. Men oxo att göra dåliga val.
En fördel med moderna VP är att de är mjukvarustyrda. Dvs har man nätuppkoppling kan nya firmware med nya funktioner, förbättringar och felrättningar göras väldigt smidigt.
Anlitar man en lokal välkänd pålitlig firma kommer de att offerera den bäst lämpade variante till det vatten man har. Så det är egentligen inget man behöver fundera på själv. Men såklart är det alltid en poäng att själv veta och ha koll.T TommyC skrev:
Det enklaste för att få svar på dessa frågorna är att fråga det lokala vattenverket eller kommunen. Eller låta analysera sitt egna vatten.
Tack för alla kloka synpunkter. Det är möjligt att den huvudsakliga frågeställningen inte riktigt lämpar sig för ett forum - vad man värdesätter vid val av firma är ju ganska olika från person till person. Det är också svårt att få med alla detaljer i det avseendet. Vid en så stor investering så kändes det dock tryggast att få en sanity check. Det känns dock tryggt att det inte varit fullt med inlägg med innehållet "usch vad dyrt, du blir lurad" eller "de har räknat helt fel, du borde ha mycket mindre/större pump/borra".
Gällande vattnet kommer det från Vättern. Jag har tidigare begärt ut en vattenanalys (eftersom jag brygger öl) och det är ett relativt neutralt vatten. Utan att ha kollat närmare på gränsvärden tror jag både koppar och rostfritt går bra.
Gällande vattnet kommer det från Vättern. Jag har tidigare begärt ut en vattenanalys (eftersom jag brygger öl) och det är ett relativt neutralt vatten. Utan att ha kollat närmare på gränsvärden tror jag både koppar och rostfritt går bra.
Jag satte för ett år sedan in en ny nibe 1255 12kw med 220m borrhål. Liknande storlek på hus, lokal firma i Jönköpingsområdet. Liknande pengar som dina offerter. Funkar kanon.
Tror inte i praktiken att det kommer göra någon större skillnad vad du väljer. Jag hade valt den jag tror har best service och enklast att få kontakt med.
Tror inte i praktiken att det kommer göra någon större skillnad vad du väljer. Jag hade valt den jag tror har best service och enklast att få kontakt med.
Det är då här väldigt få gånger vi behöver byta beredare på nibe värmepumpar å då har vi många installerade så det har isofall med vattenkvalitet å göra men jag har nyss varit å bytt en beredare på en thermiaT TommyC skrev:
Klicka här för att svara