Hej, har fått offert på två pumpar till mitt garage, ca 35-40 kvm.

Daikin FTXF 35 med 3,8 kw kyla samt 4,8 kw värme
https://www.daikin.se/sv_se/produkt...tml#installation-manuals-documents-b7f056ea11
17200 kr inkl montage

Daikin Caldo XRH 30 med 4,5 kw kyla samt 6,7 kw värme
https://www.daikin.se/sv_se/produktgrupp/luft-luft-värmepumpar/Optimised%20Heating/caldo-xrh.html
24100 kr inkl montage

Tankar kring dessa?
Offerten gäller bara till den 4/1 så måste bestämma mig snart. Det är inräknat en rabatt på 4500kr på den dyrare modellen. Så ord pris ligger på drygt 10kkr mer än budgetalternativet. Värt det?

B Byggtankar123 skrev:

[länk]
17200 kr inkl montage

[länk]
24100 kr inkl montage

Tankar kring dessa?
Offerten gäller bara till den 4/1 så måste bestämma mig snart. Det är inräknat en rabatt på 4500kr på den dyrare modellen. Så ord pris ligger på drygt 10kkr mer än budgetalternativet. Värt det?
Caldon II är ju tre klass bättre.

Sen har den ju blivit ersatt av nyare Nepura November 23. Men några tycker att Caldons koncept med frihängande förångare är bra, om inte bättre.

Jag hade nog inte snålat och valt Caldo. Kanske försökt bryta lite, då den har utgått.

Jag köpte en Daikin xrh40 2020 som ersättare för en underdimensionerad Panasonic pump som inte orkade hålla värmen vid - 10 grader, denna Daikin pump har orkat utan problem vid -18 och inga problem alls så långt. Dessa varvtalstyrda pumpar är inte fel att överdimensionerade något för att klara köldknäppar och rimligt cop vid kallt.
Ofta skiljer det i hur pumparna klarar cop vid riktigt kallt, de billigare tappar mera vid kallgrader.

PFO PFO skrev:
Jag köpte en Daikin xrh40 2020 som ersättare för en underdimensionerad Panasonic pump som inte orkade hålla värmen vid - 10 grader, denna Daikin pump har orkat utan problem vid -18 och inga problem alls så långt. Dessa varvtalstyrda pumpar är inte fel att överdimensionerade något för att klara köldknäppar och rimligt cop vid kallt.
Ofta skiljer det i hur pumparna klarar cop vid riktigt kallt, de billigare tappar mera vid kallgrader.
Sen är Caldon stabil angående avfrostning. Har aldrig haft problem med avfrostning. Har alltid funkat bra och jag har aldrig upptäckt onödiga avfrostningar. Sen har jag inte tänkt så mycket på det hela. Bara funkat.

B Byggtankar123 skrev:

[länk]
17200 kr inkl montage

[länk]
24100 kr inkl montage

Tankar kring dessa?
På den billigare skulle jag fråga, om wifi ingår. Om styrning från mobilen är något som är viktigt för Dig.

På Caldon kan man kolla i appen, hur mycket el den har dragit.

Låter knepigt att tjäna igen 7000:- om den billigare levererar ca 3kW vid -15 vilket bör räcka för ett garage på 40kvm om det inte är riktigt uselt isolerat.
Bör då även finnas kapacitet för lite kallare än -15 vilket det kan vara någon vecka eller två i Västmanland.
Uppgifter om förbrukning brukar bara vara uppskattad och vill man se mer exakt så får man lösa det på annat sätt

Låter snarare som ca 24 borde vara ordinarie pris på en xrh30 och sen ska den neråt om den helt utgått 😉

Många bra svar.
Står så här kring el:
”Elmatning till utomhusdel ingår inte i vår offert, men självklart så kan vi hjälpa till med en elektriker som vi debiterar per timme.”
Då el redan finns vid utomhusdelen så är jag osäker om detta berör mig.

För FTXF 35 tillkommer 1500 kr för wifi.
För XRH 30 ingår wifi.

Wifi är ju alltid trevligt.

Finns planer på att dela av garaget i två delar och då kommer en till luft luftvärmepump behöva köpas.
( https://www.byggahus.se/forum/threa...ing-garage-hobbysnickeri.517114/#post-6008907 )

Om nu XRH30 utgått så håller jag med om att den borde vara lite billigare. Hittade en kommentar på annat forum där man 2020 fick en offert på 24600kr inkl montage. Och där tryckte man att offerten kändes lite hög. Så om modellen varit aktuell idag så skulle ev priset varit okey räknat med inflation. Men ser att databladet jag gått anger XRH II 30, dvs verdon 2, men den kanske också är gammal?

De nya modellerna som gäller nu heter XTH, inte XRH.

Känns som man blir lurad hur man än gör.

Men tar nog in några fler offerten efter nyår. Ex från polarpumpen och Sverigepumpen.

Ska du dela av garaget och köpa en till blir det rätt orimliga summor för dom ytorna och speciellt om dy då har lagt 24 lakan för ca 18kvm !!
Kanske är vettigare att köpa en duo som levererar ca 3kW vid -15 eller något mer som är vinteranpassad från fabrik om du är rätt säker på att du ska dela av garaget.
Ska du bara hålla typ frostfritt i ena delen med ett par plusgrader är det nog vettigare med en elradiator där .

Sverigepumpens serviceorganisation är nog rätt mycket bättre än postorderfirmorna
Bor du i Västmanland borde det finnas vettiga återförsäljare av olika märken.

C Comfort Thomas skrev:
Ska du dela av garaget och köpa en till blir det rätt orimliga summor för dom ytorna och speciellt om dy då har lagt 24 lakan för ca 18kvm !!
Kanske är vettigare att köpa en duo som levererar ca 3kW vid -15 eller något mer som är vinteranpassad från fabrik om du är rätt säker på att du ska dela av garaget.
Ska du bara hålla typ frostfritt i ena delen med ett par plusgrader är det nog vettigare med en elradiator där .

Sverigepumpens serviceorganisation är nog rätt mycket bättre än postorderfirmorna
Bor du i Västmanland borde det finnas vettiga återförsäljare av olika märken.
Jo kommer bli dyrt med dubbla ute och inne delar men enligt han jag fått offert från så blir det inte något billigare med en duo.
Fördelen med att först installera en i stora delen är att jag kan prova vid rumsdelningen att montera två värmeförflyttare som cirkulerar luften til det mindre förrådet. Ev att man har en radiator på 5 grader så det inte fryser till där inne.
Garaget är rätt okey isolerat, 120+45 i väggarna och ca 300 på taket.

B Byggtankar123 skrev:
Jo kommer bli dyrt med dubbla ute och inne delar men enligt han jag fått offert från så blir det inte något billigare med en duo.
Fördelen med att först installera en i stora delen är att jag kan prova vid rumsdelningen att montera två värmeförflyttare som cirkulerar luften til det mindre förrådet. Ev att man har en radiator på 5 grader så det inte fryser till där inne.
Garaget är rätt okey isolerat, 120+45 i väggarna och ca 300 på taket.
Ja det skiljer inte så många tusen med en duo och 2st för 17000:- men kolla runt bland återförsäljare, kanske finns andra än dom som vill ha 24 för en tydligen utgången modell.
Om du bara ska ha låg temp i andra delen så kan man köra med luftförflyttare eller bara en radiator för att hålla frostfritt beroende på vilken temperatur som önskas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.