9 165 läst ·
16 svar
9k läst
16 svar
Val av kvalitetsansvarig?
Sida 1 av 2
Jag ska bygga med Hjältevadshus. Deras säljare rekommenderar en kvalitetsansvarig som är "lite korkad" för han tar bara 15.000 kr mot normala 25.000 kr.
Säljaren måste ju tro att man är dum i huvudet som går på det skitsnacket. Jag är inte så insatt, men jag är inte så sugen på att anlita en kvalitetsansvarig som de själva rekommenderar.
Poängen med en kvalitetsansvarig är väl att han ska kvalitetssäkra deras bygge? Är det inte då bättre att ta en helt utomstående?
Hur gör man för att hitta en pålitlig kvalitetsansvarig? Några rekommendationer?
Säljaren måste ju tro att man är dum i huvudet som går på det skitsnacket. Jag är inte så insatt, men jag är inte så sugen på att anlita en kvalitetsansvarig som de själva rekommenderar.
Poängen med en kvalitetsansvarig är väl att han ska kvalitetssäkra deras bygge? Är det inte då bättre att ta en helt utomstående?
Hur gör man för att hitta en pålitlig kvalitetsansvarig? Några rekommendationer?
Självklart är det mycket bättre att ha en oberoende KA!
Men behöver du hjälp att kvalitetssäkra bygget ska du dessutom anlita en oberoende besiktningsman (eller sannolikt flera olika för olika moment). En KA kontrollerar bara att samhällets lagar och regler efterlevs.
Men behöver du hjälp att kvalitetssäkra bygget ska du dessutom anlita en oberoende besiktningsman (eller sannolikt flera olika för olika moment). En KA kontrollerar bara att samhällets lagar och regler efterlevs.
Jasså jag trodde en kvalitetsansvarig kontrollerade bygget efter det var klart och påtalade ev fel som är tvugna att åtgärdas. Men det är besiktningsmannen som gör det alltså?injonil skrev:
Varför ska man då ha en oberoende KA?
Nej, det är nog därför du ska välja en KA med lite omsorg. En KA behöver på pappret egentligen bara kontroller att regler efterföljs (det är därför det har bytt namn till Kontrollansvarig, tidigare Kvalitetsansvarig), dvs han kan i princip strunta i själva bygget och bara ta in papper på att "någon annan" (=dom som bygger) borgar för att allt är korrekt gjort.
En duktig KA som har lite yrkesstolthet ser ju sin roll som lite mer än det och är ute på bygget och inspekterar och pratar med byggarna och kan därmed fungera lite som besiktningsman under själva bygget, men det är mer av en bonus. Välj en KA som jobbat som byggare själv och som kan tycka det är lite intressant att följa just ditt husbygge. Annars blir KA mest en administrativ kostnad.
En duktig KA som har lite yrkesstolthet ser ju sin roll som lite mer än det och är ute på bygget och inspekterar och pratar med byggarna och kan därmed fungera lite som besiktningsman under själva bygget, men det är mer av en bonus. Välj en KA som jobbat som byggare själv och som kan tycka det är lite intressant att följa just ditt husbygge. Annars blir KA mest en administrativ kostnad.
I miniminivån kollar en KA bara att regler i BBR, PBL, byggnadsverkslagen, m.fl lagar är uppfyllda.
Och det kan h*n kontrollera själv, eller ta in egenkontroller för.
Så i princip behöver inte KA alls komma ut på bygget en enda gång.
Och flera KA jobbade just så med förra PBL, nya PBL kräver att KA gör minst ett platsbesök, om KA då bara dricker kaffe och snackar lite skit spelar däremot ingen roll.
Och seriositeten på KA går inte att utläsa av prislappen, du kan få en sådan här KA för 60', och en betydligt mer ordentlig och noggrann en för 15'.
Så mitt råd är att antingen väljer du billigaste KA-alternativet som går att uppbringa, och anlitar sen en kontrollant/besiktningsman som du avlönar för att lägga ett antal timmar på att ibland åka och kontrollera bygget för din räkning.
Att denne ska få fritt tillträde till byggplatsen måste kanske avtalas med entreprenören.
Annars så försöker du ta reda på en någorlunda kunnig och erfaren KA som redan i ert kontrakt skriver in hur mycket kontroller h*n avser att göra och vad som ska kontrolleras för er räkning osv.
Och det kan h*n kontrollera själv, eller ta in egenkontroller för.
Så i princip behöver inte KA alls komma ut på bygget en enda gång.
Och flera KA jobbade just så med förra PBL, nya PBL kräver att KA gör minst ett platsbesök, om KA då bara dricker kaffe och snackar lite skit spelar däremot ingen roll.
Och seriositeten på KA går inte att utläsa av prislappen, du kan få en sådan här KA för 60', och en betydligt mer ordentlig och noggrann en för 15'.
Så mitt råd är att antingen väljer du billigaste KA-alternativet som går att uppbringa, och anlitar sen en kontrollant/besiktningsman som du avlönar för att lägga ett antal timmar på att ibland åka och kontrollera bygget för din räkning.
Att denne ska få fritt tillträde till byggplatsen måste kanske avtalas med entreprenören.
Annars så försöker du ta reda på en någorlunda kunnig och erfaren KA som redan i ert kontrakt skriver in hur mycket kontroller h*n avser att göra och vad som ska kontrolleras för er räkning osv.
Jag skulle fråga husförsäljaren om det finns någon mer "korkad" husförsäljare hos dom som kan sänka huspriset med 30-40%...
Hej! Vi håller på att bygga hus nu och jag satt lite i samma sits som dig, att hitta en KA. Det är inte många ger bra rekommendationer, så jag fick söka runt en hel del tills jag hittade en som jag fick förtroende för! De har 6st dokumenterande platsbesök utöver det möten med kommunen m.m. som krävs. Vi bor på annan ort, så det upplägget kändes seriöst och tryggt, tiill skillnad från de KA som endast gör platsbesökta stickprov. Lycka till!Anna1984 skrev:
http://www.klpartners.se/
Det låter intressant. Det ska jag kolla upp. Tack för tipset!lauden skrev:Hej! Vi håller på att bygga hus nu och jag satt lite i samma sits som dig, att hitta en KA. Det är inte många ger bra rekommendationer, så jag fick söka runt en hel del tills jag hittade en som jag fick förtroende för! De har 6st dokumenterande platsbesök utöver det möten med kommunen m.m. som krävs. Vi bor på annan ort, så det upplägget kändes seriöst och tryggt, tiill skillnad från de KA som endast gör platsbesökta stickprov. Lycka till!
[länk]
Vi funderar på att anlita dom som KA i vårt bygge. Hur har ni upplevt samarbetet så här långt?lauden skrev:Hej! Vi håller på att bygga hus nu och jag satt lite i samma sits som dig, att hitta en KA. Det är inte många ger bra rekommendationer, så jag fick söka runt en hel del tills jag hittade en som jag fick förtroende för! De har 6st dokumenterande platsbesök utöver det möten med kommunen m.m. som krävs. Vi bor på annan ort, så det upplägget kändes seriöst och tryggt, tiill skillnad från de KA som endast gör platsbesökta stickprov. Lycka till!
[länk]