Vi har ett gammal pannelat timmerhus från 1900-talet början. Nu håller på att riva golvet och ska byta dem och isolera. Det var bara mullbänk innan.
Men nu kommer frågan. Det gamla golvstockarna låg direkt i mullbänken och var avfasade i kanterna för att nå ut hela vägen till väggen. Grundmuren innåt är bredare än väggen och det är många stenar som går ut upp mot 50 cm. Nu när jag ska lägga dit nya reglar så måste även de fasas av för att kunna nå mot ytterväggen. Jag tänkte gjuta stödfundament för reglarna. Men avfasningen så blir det inte så mycket djup för isolering långst ut. Resten av golven blir isolerade 200 mm med cellulosa. Men vad gör man med ytterkanterna? Vågar man ha vanlig isolering där (men papp under), kan man ha cellplast direkt mot pappen och därmed få mer isolering? Har hört om att man kan fylla med lecakulor.
Tacksam för svar och ideér om hur man kan lösa detta!
Men nu kommer frågan. Det gamla golvstockarna låg direkt i mullbänken och var avfasade i kanterna för att nå ut hela vägen till väggen. Grundmuren innåt är bredare än väggen och det är många stenar som går ut upp mot 50 cm. Nu när jag ska lägga dit nya reglar så måste även de fasas av för att kunna nå mot ytterväggen. Jag tänkte gjuta stödfundament för reglarna. Men avfasningen så blir det inte så mycket djup för isolering långst ut. Resten av golven blir isolerade 200 mm med cellulosa. Men vad gör man med ytterkanterna? Vågar man ha vanlig isolering där (men papp under), kan man ha cellplast direkt mot pappen och därmed få mer isolering? Har hört om att man kan fylla med lecakulor.
Tacksam för svar och ideér om hur man kan lösa detta!
Kolla
http://www.byggahus.se/forum/byggma...truera-isolerat-bjaelklag-i-gammalt-torp.html
Jag har precis tagit mig igenom ett sådant golvprojekt!
http://www.byggahus.se/forum/byggma...truera-isolerat-bjaelklag-i-gammalt-torp.html
Jag har precis tagit mig igenom ett sådant golvprojekt!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp med val av isolering i källargolv efter utgrävning
Byggnadsfysik -
Val av isolering mellan golvbjälkar?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Val av isolering ovanpå stenmur i första "facket" på golvbjälklag på villa från 1905?
Golv -
Nytt betonggolv i källare, val av isolering med mera?
Grund & Markarbeten -
val av isolering i loftgolv....ljuddämpning
Isolering