Hej!

Jag och min sambo ska bygga hus (med totalentreprenad) och valet står just nu mellan LB-hus (optimal 160 eller optimal 151) och Movehome (303, 308 eller 302).

Vilka erfarenheter har ni av dessa husleverantörer/modeller?
Vilka för- och nackdelar kan ni se hos de båda husleverantörerna (t ex vad som ingår som standard, byggnadssätt, material osv)?

Tacksamma för råd och inputs!

Hej!

Ta in offerter från båda, där ni får specat vad det är för material i väggar, isoleringsmängd, ytskikt osv osv.

Om det är ett kataloghus ni är intresserade av, utan att göra några större förändringar i planlösning, så bör dom kunna spotta fram det ganska snabbt :)

När det gäller LBhus så är det viktigaste att ni får en bra entreprenör, här beror det lite på var i landet ni tänkt bygga. Vi har haft tur med en riktigt bra entreprenör i det hela (Skåne), men har läst mardrömshistorier från längre upp i landet (sthlmsområdet, om jag inte minns fel) där de har byggt riktigt dåligt, dock var den entreprenören i konkurs nu om jag förstod det hela rätt.

Annars tycker jag att materialet som ingår med LBhus håller hög kvalité på golv och vitvaror. Läs dock noga igenom avtalsförslagen på vad som ingår, det kan t.ex. bli dyrt att fylla upp tomt om du har en låg sådan.

Ett sista tips är att ta upp allt ni kommer överens om som skriftligt, för allas bästa :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.