Hej alla kunniga!
Snart är det dags att starta upp en nyinstallation gällande golvvärme och luft/vatten VP.
Vi kommer att ha frysskydd i systemet då vattnet är ut och vänder i VP, dvs VP består endast av en utedel.
Dessutom ska det vara möjligt att helt stänga ner värmesystemet även under vintern.

Jag har varit i kontakt med såväl golvvärme fabrikant som värmepumpstillverkare och får inget entydigt svar på val av glykol.

Det verkar finnas klara val när solvärme är inblandat men så är inte fallet här.

Så nu söker vi här efter någon som VET vilken typ av glykol vi bör använda i ovanstående system, dvs någon med erfarenhet av liknande installationer.

Vi har pratat med flera som TROR men inte har en aning om varför och har inte behov av fler som tror.

Så var vänlig och kommentera endast om ni VET och vill hjälpa till.

MVH
Eva

• Gilla
Karl-Erik Brådner
  • Laddar…
Svar nedan.
Och aldrig mer än 50%

https://www.thermotech.se/Support/Fraagor-svar/FAQ-Markvaerme/Vilket-vaermemedium-ska-jag-vaelja

I snösmältningssystem används ofta någon form av frostskydd, till exempel glykol.

Lösningens koncentration beror på vilket frostskydd som önskas, normalt blandar man in 20 - 50 % glykol. Ju lägre koncentration hos blandningen desto bättre värmekapacitet hos mediet.

Etylenglykol är klassad som giftig och kan bytas ut mot propylenglykol, men hänsyn bör tas till att propylenglykol har sämre värme kapacitet än etylenglykol.

Vid 20 grader Celsius om 50 volyms-% glykol vattenblandning:

Värmekapacitet blandning vatten och 1,2-propylenglykol(C3H6(OH)2): ca 3,32 kJ/(kg oC)
Värmekapacitet blandning vatten och etylenglykol(C2H4(OH)2): ca 3,3 kJ/(kg oC)

ren 1,2-propylenglykol(C3H6(OH)2):2,50 kJ/(kg oC)
ren etylenglykol(C2H4(OH)2): 2,35 kJ/(kg oC)
rent vatten: 4,2 kJ/(kg oC)

Alltså ingen nämnvärd skillnad på värmekapaciteten om man väljer vattenblandning med etylenglykol eller 1,2-propylenglykol.
Däremot blir givetvis värmekapaciteten sämre för en glykol-vattenblandning jämfört med vanligt vatten. Etylenglykolen är giftig och får man inte släppas ut i avloppet.
Däremot är 1,2-propylenglykol ganska ofarligt.

När någon säger glykol, menar han troligen etylenglykol är samma som monoetylenglykol.
Säger någon propylenglykol menar han troligen 1,2-propylenglykol.

iMikaelLundgren påstående ovan att propylenglykol har sämre värmekapacitet än etylenglykol, verkar alltså inte stämmer. Var har du det ifrån? Det är ju tvärt om, om man ser på de rena komponenterna.

Redigerat:
Glykol är giftigt att dricka och smakar förhållandevis bra, viljet kan vara en farlig kombination. Men är inte så miljöfarligt. Det bryts ner tämligen fort.
Inte för att man ska hälla det i avloppet, men det kan vara bra att veta vilken fara som finns.

Får jag då vänligen tillägga att 1,2-propylenglykol är en godkänd livsmedelstillsats, nämligen E 1520 (propan-1,2-diol = propylenglykol).
Måtte alltså vara tämligen ofarlig om vi äter den med maten vi äter.
Se livsmedelsverkets E-nummer lista.

Att använda propylenglykol i sin golvvärmeslinga är nog lämpligare än giftig etylenglykol. Dock ska du inte förtära propylenglykol, eftersom de saluförs undre olika fantasifulla namn med olika tillsatser t.ex. mot korrosion och tillsatserna kan vara giftiga.

Propylenglykol är hygroskopiskt, dvs tar upp fukt från luften. Den används i industribakade bakverk, då den är fuktbevarande och förhindrar att bakverk torkar. Ett flera månader gammalt bakverk, kan fortfarande vara som vore det bakat dagsfärskt. Tydligen används det i muffins.

Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Etylenglykol däremot är mycket giftig; 1 dl är dödlig dos.

Jag säger röd glykol, dvs t ex Biltemaglykolen ovan. Detta för att:
1. Den är mindre giftig.
2. Skillnaden i värmeledningsförmåga är försumbar.
3. Den är garanterat snällare mot materialen i systemet än blå glykol. Den senare kunde tidigare fräta på t ex koppar, men de värsta ämnena i den som orsakade detta är förbjudna i Sverige idag.
4. I övrigt är det ingen praktisk skillnad på de båda.

Blanda 50/50 med vatten (avhärdat om det är hårt vatten där du bor) och sov sen lugnt på nätterna.

ricebridge ricebridge skrev:
Jag säger röd glykol, dvs t ex Biltemaglykolen ovan. Detta för att:
1. Den är mindre giftig.
Nä det är fel. Både Biltemas röda och blå glykol är vanlig Glykol, dvs etylenglykol och är båda lika giftiga.

Redigerat:
H hapazard skrev:
Nä det är fel. Både Biltemas röda och blå glykol är vanlig Glykol, dvs etylenglykol och är båda lik giftiga.
Där ser man.

Jag skulle defenetivt köra in propylenglykol i golvvärmeslingorna. Det räcker med 10-15% inblandning. Glykol fryser aldrig på samma vis som rent vatten, det blir mer en sörja.

Patrik440
A Arnodt skrev:
Får jag då vänligen tillägga att 1,2-propylenglykol är en godkänd livsmedelstillsats, nämligen E 1520 (propan-1,2-diol = propylenglykol).
Måtte alltså vara tämligen ofarlig om vi äter den med maten vi äter.
Se livsmedelsverkets E-nummer lista.
Fosforsyra har också ett E-nummer men den på 75% jag har på jobbet använder jag inte till matlagning ändå..

/ P

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Ja, fosforsyra E-338 är en livsmedelstillsats t.ex. i koladrycker och tydligen även i modersmjölksersättning.

Polyetylenglykol, benämns som "övrig livsmedelstillsats", och har E-1521, och används endast till kosttillskott i form av ytbehandlingsmedel. Då förstås att den används i låg koncentration.
Tydligen används den även som elektrolyt i litium-jonbatterier och som laxermedel/tarmrengöring. Kan den då vara lämplig i muffins?
Direkt till livsmedel verkar den inte användas. Kosttillskott är nog inte direkt ett livsmedel. Mattiasp förväxlar inte polyetylenglykol med 1,2-propylenglykol?

Summa summarum: jag tror inte man kan ta ett par fabriksbakade muffins och lösa i vatten och få tillräckligt frostskydd i golvvärmeslingan.

Jag tror inte man behöver så stark blanding som 50 volyms-% "glykol" med vatten för frostskydd i golvvärmeslinga. Det kan nog räcka med ca 25 volyms-% "glykol" med vatten, då har man frostskydd till ca minus 10 oC. "Glykol" är inte heller billigt och åtgår stora mängder. Men det får varje golvvärme-byggare själv bedöma han vill ha för frostskydd.
Här datablad för 1,2-propylenbaserad värmebärare med fryspunkt + fina diagram m.m.
www.glykolundsole.de/Downloaddateien/Pekasol_L_2007_deu.pdf

Redigerat:
B Byggamedlego skrev:
Hej alla kunniga!
Snart är det dags att starta upp en nyinstallation gällande golvvärme och luft/vatten VP.
Vi kommer att ha frysskydd i systemet då vattnet är ut och vänder i VP, dvs VP består endast av en utedel.
Dessutom ska det vara möjligt att helt stänga ner värmesystemet även under vintern.

Jag har varit i kontakt med såväl golvvärme fabrikant som värmepumpstillverkare och får inget entydigt svar på val av glykol.

Det verkar finnas klara val när solvärme är inblandat men så är inte fallet här.

Så nu söker vi här efter någon som VET vilken typ av glykol vi bör använda i ovanstående system, dvs någon med erfarenhet av liknande installationer.

Vi har pratat med flera som TROR men inte har en aning om varför och har inte behov av fler som tror.

Så var vänlig och kommentera endast om ni VET och vill hjälpa till.

MVH
Eva
Kanske lite off-topic, men kör ni golvslingorna direkt mot utedelen utan innedel eller någon form av tank? Får ni tillräcklig volym i systemet då? Och tillräckligt flöde genom VP?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.