F Finndjävel skrev:
Batteridriven dyckertpistol måste vara ett effektivt sätt för tillverkarna att öka försäljningen av batterier. Man undrar ju vilken maxeffekt som krävs för att skjuta spik, lithiumbatterier mår garanterat inte bra av det. Superkondensatorer hade varit bättre än batterier då men det finns knappast.
Batteridrivna modeller på marknad fungerar så att de endera spänner en fjäder eller pumpar upp ett lufttryck mellan avfyrningarna och det kräver inte särskilt mycket energi. Fjädern/luften levererar sen den höga momentana effekten.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Batteridriven dyckertpistol måste vara ett effektivt sätt för tillverkarna att öka försäljningen av batterier. Man undrar ju vilken maxeffekt som krävs för att skjuta spik, lithiumbatterier mår garanterat inte bra av det. Superkondensatorer hade varit bättre än batterier då men det finns knappast.
Total bullshit! I also use construction battery nailers. 5A battery is enough for several hundred 90mm nails. And those for strips work on 1.5 to 2.5 A batteries. What is the topic of the thread: I stopped using Dewalt after the first day due to large traces. Pneumatic Biltema very good, but do not be tempted by the universal one for staples and nails!

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
naken dewalt dcn660 ingen slang är ett nöje men dom kräver 20 graders dyckerts.

och äger ni 4-5Ah så räcker det med ett batteri kan jag nästan vara övertygad om så blir inte så mycket laddningar (använder själv den modelen)

tror inte blåbosch har någon spik/dyckert

överlever med slang så är basso,hitachi
Jorå, Bosch har en 16G.
En sladdlös blå spikpistol från Bosch med beteckningen "GNH 18V-64 M Professional" för trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gnh-18v-64-m-0601481000
Ska väl komma en 18G också om jag inte minns fel.

nanowire nanowire skrev:
Batteridrivna modeller på marknad fungerar så att de endera spänner en fjäder eller pumpar upp ett lufttryck mellan avfyrningarna och det kräver inte särskilt mycket energi. Fjädern/luften levererar sen den höga momentana effekten.
Ok, det låter rimligare om det fungerar så. Att ta så mycket energi ur batteriet på en gång som en dyckertpistol kräver skulle få batteriet att ta mycket skada.

Hållbarheten blir förstås inget vidare med en sån konstruktion, tror inte den överlever hundratusentals spik som en vanlig billig tryckluftspicka gör.

Redigerat:
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Ok, det låter rimligare om det fungerar så. Att ta så mycket energi ur batteriet på en gång som en dyckertpistol kräver skulle få batteriet att ta mycket skada.

Hållbarheten blir förstås inget vidare med en sån konstruktion, tror inte den överlever hundratusentals spik som en vanlig billig tryckluftspicka gör.
Du får räkna in livslängd på kompressor och slangar också för en rättvisande jämförelse. Dessa är minst lika stora felkällor själva pickan (enligt min erfarenhet då).

• Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Patrik V.
Music Man Music Man skrev:
Jag själv har Dewalt DCN660N och är väldigt nöjd .
Skönt att slippa kompressor och slang.
660 är ju lite mer av en spikpistol, än en dyckertpistol. 680 I dyckert eller 681 U klammer är bättre lämpade för lister, men det beror ju helt på om det är gips eller betong listerna ska upp på.

För att bara sätta lister i ett par rum, skulle jag råda er att hyra de istället och då kan ni kika och testa hur de fungerar, innan ni köper en.

• Gilla
sturnus
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jorå, Bosch har en 16G.
[bild]
[länk]
Ska väl komma en 18G också om jag inte minns fel.
Var har du hört att det ska komma en 18G från Bosch? Är på G att köpa en men tycker 16G verkar lite väl "grov"

J JAPLH skrev:
Var har du hört att det ska komma en 18G från Bosch? Är på G att köpa en men tycker 16G verkar lite väl "grov"
Jag har för mig det var postat här, Bosch 18V Nyheter, med länk. Men jag hittar inte igen det tyvärr.

Vill minnas jag läste det på tyska Bosch forumet (Boschs egna).

• Gilla
JAPLH
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.