3 685 läst · 4 svar
4k läst
4 svar
Val av Cirkelsåg
Hej,
Tänkte höra med experterna om vilken cirkelsåg jag ska välja. P.g.a. platsbrist så har jag möjlighet i dagsläget att skaffa mig en kap- och gersåg, varför användningsområde för cirkelsåg kommer att kapa skivor, kapa/klyva brädor etc.
Jag har följande kriterier:
- cirkelsåg ska ha klyvkniv
- vara lätt att manövrera med en hand vid kapning då jag kommer använda mig av en så kallad speed square som kapanhåll.
- vara nätdriven
- får kosta max 1600 sek
De modeller jag kikat på är följande:
- Hitachi C6bu2
- Makita 5604 R
- Makita 5704 RK (kapdjup 66 mm)
- AEG KS 55-2
- AEG KS 55C
- AEG Ks 66-S
- Ryobi EWS1150 RS (osäker på om denna har klyvkniv?)
- Metabos cirkelsågar (dessa modellar saknar klyvkniv men på Metabos hemsida står det att de har någon form av "broms" som gör att klingan nyper för att undvika kick bak).
Funderingar:
Hur stor roll spelar kapdjupet vid 90 grader?
Kommer man bli begränsad med en cirkelsåg som endast kan kapa ca 54 mm?
Kommer en cirkelsåg med kapdjup på ca 66 mm (tyngre maskiner än cirkelsåg med kapdjup på ca 55 mm) att bli för tung för att manövrera med en hand (andra handen kommer jag hålla kapanhåll=speed square)?
Finns det risk för att cirkelsåg med större kapdjup (och därmed större klingdiameter) kommer att vobbla och ge sämre sågsnitt?
"Vågar" man välja märke som Ryobi eller AEG ist för Hitachi eller Makita?
Om man väljer en cirkelsåg med håldiameter för klinga på 30 mm, kommer man bli mycket begränsad i urvalet av klingor? Som jag förstått det så finns ett större utbud av klingor med håldiameter på 20 mm.
Behövs en cirkelsåg där man kan köpa tillhörande styrskena eller funkar det lika bra med en lång bräda som kapanhåll vid klyvning/kapning av skivor?
Vilken cirkelsåg är bästa köp utifrån ovanstående kriterier/funderingar?
Tänkte höra med experterna om vilken cirkelsåg jag ska välja. P.g.a. platsbrist så har jag möjlighet i dagsläget att skaffa mig en kap- och gersåg, varför användningsområde för cirkelsåg kommer att kapa skivor, kapa/klyva brädor etc.
Jag har följande kriterier:
- cirkelsåg ska ha klyvkniv
- vara lätt att manövrera med en hand vid kapning då jag kommer använda mig av en så kallad speed square som kapanhåll.
- vara nätdriven
- får kosta max 1600 sek
De modeller jag kikat på är följande:
- Hitachi C6bu2
- Makita 5604 R
- Makita 5704 RK (kapdjup 66 mm)
- AEG KS 55-2
- AEG KS 55C
- AEG Ks 66-S
- Ryobi EWS1150 RS (osäker på om denna har klyvkniv?)
- Metabos cirkelsågar (dessa modellar saknar klyvkniv men på Metabos hemsida står det att de har någon form av "broms" som gör att klingan nyper för att undvika kick bak).
Funderingar:
Hur stor roll spelar kapdjupet vid 90 grader?
Kommer man bli begränsad med en cirkelsåg som endast kan kapa ca 54 mm?
Kommer en cirkelsåg med kapdjup på ca 66 mm (tyngre maskiner än cirkelsåg med kapdjup på ca 55 mm) att bli för tung för att manövrera med en hand (andra handen kommer jag hålla kapanhåll=speed square)?
Finns det risk för att cirkelsåg med större kapdjup (och därmed större klingdiameter) kommer att vobbla och ge sämre sågsnitt?
"Vågar" man välja märke som Ryobi eller AEG ist för Hitachi eller Makita?
Om man väljer en cirkelsåg med håldiameter för klinga på 30 mm, kommer man bli mycket begränsad i urvalet av klingor? Som jag förstått det så finns ett större utbud av klingor med håldiameter på 20 mm.
Behövs en cirkelsåg där man kan köpa tillhörande styrskena eller funkar det lika bra med en lång bräda som kapanhåll vid klyvning/kapning av skivor?
Vilken cirkelsåg är bästa köp utifrån ovanstående kriterier/funderingar?
Redigerat:
Bara kört C6BU2, är jättenöjd med allt utom att det behövs en adapter för 500 kr för att kunna använda styrskena. Klyver dock ganska snyggt med parallellanslaget dock om man inte ska klyva jättebreda grejor. Köra med en hand funkar, ej rekommenderat av manualen.
Jag har inga tips om cirkelsåg förutom att jag vet att Hitachi C6BU2 brukar rankas högt här på forumet. Däremot vill jag passa på att tipsa om mattiasp:s kapmojäng:
https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/18811-saga-rakt-med-handcirkelsag.html
och den hemgjorda styrskenan:
https://www.byggahus.se/forum/verkt...g-att-diagonalkapa-220x45-2.html?#post1827590
https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/18811-saga-rakt-med-handcirkelsag.html
och den hemgjorda styrskenan:
https://www.byggahus.se/forum/verkt...g-att-diagonalkapa-220x45-2.html?#post1827590
Det är sällan man behöver klyva/såga tjockare virke än 45 mm så jag tror att du kommer att klara dig bra med en som klarar 55 mm.
Makita har kommit med en modell som heter 6101 som är väldigt bra balanserad. Vet dock inte pris, kanske över din budget.
Makita har kommit med en modell som heter 6101 som är väldigt bra balanserad. Vet dock inte pris, kanske över din budget.
Tackar
Liknande trådar
-
Cirkelsåg för metall, välja klinga
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Passande kap / klyv klinga till cirkelsåg - funktion och kvalité
Bosch GTS 10 XC bordscirkelsåg/klyvsåg Sundsvall
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Välja klinga till cirkelsåg
Hjälp att välja cirkelsåg (Makita 18v)