Krilleman
Gängan under muttern på vinkeln är också R15

Så en sån här borde fungera alltså? :)

3240880A.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Nej, det är redan R15 utvändig gänga där. Den lekande muttern sitter på vinkeln.

Aha...så det ska vara en likadan fast med hona/hane alltså? Eller vänta nu...kan man helt enkelt bara skruva loss vinkeln och sätta gardenakopplingen direkt på hanen på omkastaren?! :eek:

Krilleman
Precis! :thumbup:

HA! Ibland gör man verkligen ett problem när det inte finns ett! :D Precis som krilleman skriver så var det bara att skruva loss 90°-böjen och gänga på gardenakopplingens adapter direkt på omkastaren istället!

Gängan är dock lite kort så den bottnar inte mot gummitätningen i den röda plastadaptern. Därför jag fick köra med ganska rejält med lin och pasta för att få det tätt...men det funkar! Tack för tipset krilleman, nu slapp jag slösa bort pengar på en pryl som inte behövdes och jag minskade antalet skarvar istället för att öka det! :thumbup:

IMG_4007.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag la 90°-böjen på blandaren för att ni ska se hur den ser ut när den är bortskruvad.

Paxman, vad är det för blandare du har? Jag letar efter blandare med utvändig rörmontering men hittar inte riktigt. Eftersom jag inledningsvis bara kommer ha kallvatten (i garaget) så kan jag lika gärna ha en med separata vred för varmt/kallt för att hålla nere kostnaden.

Jag minns faktiskt inte vad det är för en blandare gein, men om du vill ha separata vred ska du ju inte ha en likadan eftersom den är en-grepps.

Tack! :)

Kolla på Blocket...den typen av blandare slumpas ofta bort för 50 spänn eftersom de flesta vill ha engreppsblandare. Vi hade just såna i tvättstugan och garaget, dessa sålde jag billigt på Blocket. Dock var de inte med omkastare utan med endast ett utlopp.

Gällande poly-skivan; den som Biltema säljer är inte helt klart material, så om man målar med vit färg på baksidan ser det lite blågrått ut. Bara så du vet. Jag har märkt att ett stänkskydd är extremt bra att ha i den här typen av miljöer. Det slabbas ju en hel del i både garage och tvättstuga, så väggen bakom hade snabbt blivit riktigt ful.

Hade någon vit sprayburk som jag körde med. Tror inte det är så viktigt vad det är för färg, viktigare då att rengöra och rugga upp ytan noga så färgen fäster.

Japp, det är precis rätt skivor. Har man långt till BT och nära till en glasmästare så kan denne fixa en färdigskuren skiva för inte allt för mycket pengar.

Snailman
Krilleman Krilleman skrev:
Biltemas utslagsback är skrämmande lik IFÖ cu44.

Observera att bild nr 1 kommer från biltemas sida och bild nr 2 kommer från ifö:s sida.

[bild]

[bild]

Samma enligt mig!
Har skaffat en sådan här vask från Biltema, nu är frågan viken kran jag ska välja, vill helst ha en ettgrepps, i föra huset var det en tvågrepps med en pip som nästan gick fram till kanten, så det lätt skvätte utanför. :sweat:

Jag har pex i väggen men de är för korta så får gå ut med dem ur väggen nedanför vasken och sedan dra kopparrör till ett blandarfäste för utvändig anslutning.

Den kran jag tittat på är kranen 25cm, så jag är rädd att det blir för långt ut, som i förra huset. Det är 32cm från väggen till vaskens innerkant, är inte säker på om 25cm räknas från vägg, eller från centrumpikten för vridningen av kranen? Sen tillkommer ju några cm för blandarfästet.

Kanske jag måste välja en badkarskran istället?

Tänkte först en sådan här kran.

https://www.buildor.se/fm-mattsson-koksblandare-8133-160cc#8309000

Har ni några förslag?

Bör välja blandare beroende på vad du tänkt använda den till.
  • Beräkna var avloppet till utslagsbacken hamnar. (15 / 20cm från vägg?)
  • Beräkna hur högt ovanför backen, blandaren ska placeras. (bör kunna ställa under t.ex. en hink.)
  • Önskas en anslutning för t.ex. slang? (på pipen / eller separat)
  • Kommer det att "spolas mycket" eller "spolas lite" med denna?
  • Tillgång till varmt och kallt vatten?
  • Sedan - vad får kranen kosta?
Piplängd påverkas (som nämnts) hur kranen ska sitta fast i väggen. Hur långt ut kommer kranfästet? När en hink ställs på utslagsbacken kommer kranfästet att störa? Hur högt ska utslagsbacken placeras? (40cm? eller..)
Blir det knepigt att komma åt kranen när hinken står där? - Hur långt in på hinken vill du att pipen ska nå? Nu kan beräkningen göras hur lång pipen bör vara. Kommer 15-20cm att bli bra? Kommer fortfarande utloppet på utslagsbacken att fungera bra? Även när pipen vrids åt något håll?

Angående slanganslutning - enklast är att sätta en sådan direkt på pipen. (kanske påverkar hur högt ovanför backen kranen ska sitta) men önskas ett separat uttag finns flera alternativ på funktion och hantering, själv föredrar jag nog en hederlig "kran" - men som sagt de finns alternativ. En sådan anslutning ska absolut inte gå uppåt (slangen viker sig väldigt lätt i ett veck)

Finns inte tillgång till varmvatten skulle jag bara välja en kran med ett vred.
Finns tillgång till varmvatten och kranen kommer att spola mycket, eller länge, skulle jag välja en kran med vred för både varmt och kallt vatten. Detta eftersom man inte kan välja 100% kallt vatten i en enhandsblandare (vilket medför att varmvattnet kanske kommer att ta slut)
Det finns säkert fler kriterier att ta hänsyn till, men det var dessa jag "kom på" just nu.

Det går ganska enkelt att "pussla" ihop en egen blandarlösning (beroende på vilka butiker man har tillgång till).
Men som sagt, vill man ha en designkran, kommer den att bli betydligt mycket dyrare.
Själv håller jag mig gärna till Mora, FM Mattson, Grohe mfl. lätt att hitta packningar och tillbehör med "rätt gäng" - Kina kranar kan också fungera, men räkna med att få byta oftare eller få "bakslag" när t.ex. enhandsblandaren stängs...

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.