Hej!

Jag skulle vilja höra hur andra ser på den här fakturan och om det här är en normal debiteringsmodell.

Vi har ett minireningsverk på ca 1,5 m³ som töms två gånger per år.

Det sker som ekonomitömning, vilket jag har förstått innebär att slambilen planerar in flera fastigheter i samma område under samma körning. Jag vet inte exakt hur rutterna planeras, men tanken med ekonomitömning är väl just att samordna flera tömningar för att minska transporterna och hålla nere kostnaderna.

På fakturan står:

Ekonomitömning 0–3 m³: 1 388 kr
Slam/Kombibil: 2 timmar × 1 616,80 kr = 3 233,60 kr

Totalt blir det alltså 4 621,60 kr exkl. moms (5 777 kr inkl. moms).

Det jag reagerar på är debiteringen av två timmar för "Slam/Kombibil". Själva tömningen hos oss tar högst 10–20 minuter och vår anläggning är dessutom mycket lättåtkomlig. Ingen lång slangdragning eller andra särskilda moment.

Jag kontaktade därför det sammordnande företaget, tror det är kommunalt, och fick följande svar (sammanfattat):

"Debiteringen avser specialbilen. De debiterar från det att bilen lämnar sin uppställningsplats tills den återvänder. Kundtjänst kan däremot inte se om bilen samma dag även körde till andra kunder med samma typ av uppdrag."

Det svaret gjorde mig faktiskt ännu mer fundersam.

Jag har aldrig fått information om att vår tömning kräver någon särskild specialbil. Tvärtom har jag fått uppfattningen att samma typ av slambil används för alla tömningar i området.

Dessutom känns det märkligt att den som skickar fakturan inte verkar kunna svara på vad de två debiterade timmarna faktiskt avser. Om bilen tömmer flera fastigheter under samma tur – vilket jag trodde var själva idén med ekonomitömning – hur fördelas då restiden mellan kunderna?

Jag har inga problem med att betala för restid eller kostnaden för ett dyrt specialfordon. Det jag försöker förstå är hur det kan bli två timmars debitering utöver avgiften för ekonomitömning, särskilt om bilen ändå är i området för att utföra flera uppdrag.

Är det här en normal debiteringsmodell, eller är det jag som missförstår hur den fungerar?

Mvh
Fredrik

S
Låter sjukt dyrt, kan de inte ge underlag så bestrid fakturan! Fråga vad som kräver "specialbil". På nåt vis verkar det alltid vara lite skumrask med slamtömmare, vi har fått bom-fakturor m.m. utan vidare förklaring, efter lite bråk stryks det.
Vi har 6m3 slambrunn ihop med grannen och det kosta 2500:- förra året totalt.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Kolla din kommuns taxa för kommunalt avfall! Av någon anledning räknas enskilda avlopp som kommunalt avfall. Taxan godkänns av kommunfullmäktige varje år, så leta bland KF-protokollen på kommunens hemsida.
I taxedokumentet som KF godkänt beskrivs hur du debiteras för olika tjänster, och det kan du använda för att bestrida fakturan. "Det står faktiskt i taxedokumentet att..."

Även om det är ett kommunalt bolag eller ett kommunalförbund med flera medlemmar måste ändå KF i varje kommun klubba igenom taxan för att den ska gälla.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.