Efter nyår ska gå ut med en offertförfrågan till ett antal installatörer i Enköping med omnejd. Tror på att ta ett lokalt alternativ, gör nog livet lättare om det strular eller man behöver support.

Nu till frågan, de installatörer som finns runt Enköping säljer IVT, Nibe, Ctc & Thermia vilka för mig är rätt välkända märken sen finns det ett par installatörer som säljer märken som Daikin, Carrier och Stiebel eltron? Vad säger ni om dessa 3 märken? Det finns ett fåtal eller inga inlägg här om dessa, oprövade kort? Ska jag skippa dessa?

IVT, Autoterm och carrier verkar vara samma tillverkare läste jag, sant?

Jag har en 6mån gammal Carrier 7kW-pump med 300l VV-beredare. Utan att ha några andra referenser kan jag ju iaf säga att min pump fungerar bra. Lättskött (det lilla man har pillat på den) och relativt "snygg". Det blir dock ett rätt stort "paket" med delad pump och beredare.

Så här i efterhand kan jag säga att jag inte ångrat en sekund att jag valde delat istället för kompaktpump. Skönt att ha mycket varmvatten (även om man inte använder allt jämt). Fick också höra att innanför skalet är det samma som IVT.

För övrigt valde jag den installatör som gav djupast hål (160m) för rimlig kostnad (144tkr inkl. borrning,pump,vv-ber,vvs och elarb,fläktkonvektor(rekomenderas varmt),bortforsling av panna,rivning av 2m3 oljetank). Pumpen går ju sönder och skall bytas ut förr eller senare men jag vill ju inte behöva borra igen för att få tillräcklig kapacitet.

/R

Stiebel Eltrons nya WPC pump är bra har jag hört. Bra COP, gedigen kvalitè och lätt skött. Annars är Nibe och IVT och Thermia de som verkar ha option på allt just nu!

Ja det verkar som att Nibe, IVT och Thermia har en stor marknadsandel, kanske det bästa alternativet att köpa det som stora massan har. Kan ju vara lättare att få reservdelar,service mm.?

Att välja märke på VP har blivit religion här på forumet.
Det finns inget märke som är "bäst" eller "sämst" Däremot bör du sända ut offertförfrågningar till flera leverantörer och installatörer. För även om själva VPn är OK så kan en klåpare till installatör göra mer skada än nytta. Så be att få referenser på installationer, men betänk att de referenser du får är där det har gått bra.

Ett annat VP märke är Varmitek, svensktillverkade. De har dubbla kompressorer som standard, viklet enligt deras marknadsföring ger bättre driftsäkerhet, såväl som bättre ekonomi. Kan vara värt att kolla upp.

Varmitek, ska kolla upp den, tack. Kan hålla med dig om VP, tror inte heller att dom skiljer sig så mycket men vill ändå höra vad folk har för omdömen.

Offertförfrågningar ska jag gå ut med efter nyår. Referenser är alltid svårt, ingen leverantör/installatör ger referens till en missnöjd kund så dessa säger inte så värst mycket. Det jag kan ha fördel av är att jag bor i en rätt liten stad där ett bra rykte är ALLT, man har inte råd att göra dåliga jobb.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.