Är det någon skillnad på fabrikat gällande inverter? Känns ju som en bra teknik.
I mitt tycke är on off det överlägsna alternativet och om jag vill ha mer kompressoreffekt ön jag har flöde för så tar jag en liten tank och säkerställer flödena över kondensor och distributionssystem.
Invertern kan inte skapa mer flöde, den kan endast tabort effekt och i de flesta fall så sänker den flödet så lågt att det inte räcker till samtliga radiatorer. Dessutom tar tillverkarna ofta bort effekt genom att öka överhettningen och det ger då ett sämre COP och den fördel man trodde att man fick med dellast försvinner.
Nibe har haft mkt inverter ras, Thermia likaså och där har kompressorer gått sönder pga att oljan inte kommer tillbaka som den ska. IVT lade ju ett tag ned hela sin X serie. Varflr vill man ha inverter? Jo för att tillverkarna bara behöver tillverka 2 modeller och inte en 6, 8 10 ,12 16 modell.
Jag föredrar att ha en maskin där jag vet om den fungerar bra, med andra ord jag ser ju temperaturer och vet om maskinen presterar som den borde. En inverter kanske har ett DT på KB på 1 och på VB 3 vid 37 hz eller 23 % effekt. Mkt rörigare och svårare att veta hur maskinen går.