Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dags för nytt projekt!
Vaktlar i trädgården.
Jag tycker det vore mysigt att få närproducerade ägg. Så mitt projekt är att skaffa vaktlar. Tanken är att de ska få ett trevligt liv och den dagliga arbetsinsatsen ska vara minimal.
Tex:
Lätt att plocka äggen.
Stora matreserver=slippa fylla på mat varje dag.
Stor bur så gräs kan växa.
Säker för rovdjur.
Jag bor i tättbebyggt område.
Eftersom vaktlar inte är höns, säger min kommun, enligt Lokala Ordningsstadgan att ingen ansökan för höns behöver göras.
Vaktlar är tysta, så det kommer inte störa grannarna.
Tänkte böra och berätta lite om vaktelns ägg:
Vaktelägg är en delikatess, nyttiga som tusan och mycket vackra dessutom!
Vaktelägg kan vara lite kluriga att koka, ett tips är att låta äggen ligga i ett vattenbad med lite salt samt 2 delar vatten och 1 del ättika (24%). Koka äggen i 3 minuter.
Vakteläggen har 30 % mer gula än hönsägg. Och även näringsmässigt är de överlägsna: 5 gånger mer fosfor, 7 gånger mer järn, 6 gånger mer vitamin B1, 15 gånger mer vitamin B12, koppar, zink… Vaktelägg kan man laga på samma sätt som hönsägg: koka, steka, pochera… Den enda skillnaden är storleken.
Mer uppdat kommer efterhand som jag bygger mitt vaktel hägn….
Hej
Jo det har gått tämligen bra
Byggde min bur, längs rabatten. Eller ja, rabatten har blivit en bur.
60cm hög, (som är höjd-krav) dryg en meter djup. Samt nästan 6 meter lång.
Nätat lock hela vägen, tre lock som är 30*200.Detta för att lätt komma djuren, eller framförallt äggen som lägges lite varstans.
I somras kläckte jag även lite kycklingar, köpte ägg för att inte få inavel i framtiden.
Min största lärdom är att man bör nog ha ett rejält hus för dem, isolerat. Jag märkte att flera blev förkylda så jag plocka in alla i slutet av november.
Typ i mars när buren börjat växa igen, kommer jag ta ut dem.
Jag kan absolut rekommendera vaktlar.
De är lättskötta och trevliga.
Värper ofta, även nu i garaget. Jag ger inget värpforder. Kalkonfoder (det är mer proteiner i det, som vaktlar behöver) havre, snäckskal, viltfågelfrö och sen lite rester från köket ibland. Typ sallad, potatis, bröd och frukt.
Om det vore möjligt skulle jag byggt ännu större bur, så de kunnat leva mer på det som växer i buren.
Som någon skriver, de (deras mat) drar till sig möss. Tyvärr
Jo det har gått tämligen bra
Byggde min bur, längs rabatten. Eller ja, rabatten har blivit en bur.
60cm hög, (som är höjd-krav) dryg en meter djup. Samt nästan 6 meter lång.
Nätat lock hela vägen, tre lock som är 30*200.Detta för att lätt komma djuren, eller framförallt äggen som lägges lite varstans.
I somras kläckte jag även lite kycklingar, köpte ägg för att inte få inavel i framtiden.
Min största lärdom är att man bör nog ha ett rejält hus för dem, isolerat. Jag märkte att flera blev förkylda så jag plocka in alla i slutet av november.
Typ i mars när buren börjat växa igen, kommer jag ta ut dem.
Jag kan absolut rekommendera vaktlar.
De är lättskötta och trevliga.
Värper ofta, även nu i garaget. Jag ger inget värpforder. Kalkonfoder (det är mer proteiner i det, som vaktlar behöver) havre, snäckskal, viltfågelfrö och sen lite rester från köket ibland. Typ sallad, potatis, bröd och frukt.
Om det vore möjligt skulle jag byggt ännu större bur, så de kunnat leva mer på det som växer i buren.
Som någon skriver, de (deras mat) drar till sig möss. Tyvärr
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Test solcellsbelysning för trädgården – hur bra är den?
Artikelkommentarer -
Var hittar man smidesgrindar till trädgården
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Fredagshuset: 1700-talspärlan vid Löwenströmska trädgården i Vaxholm
Artikelkommentarer -
Lera i trädgården
Gräsmatta -
Hur göra eldstad i trädgården
Trädgård allmänt