Byggahus.se

Vaknade till elpanna utan tryck och 18 grader i huset

1. J
    Medlem · 298 inlägg

janerik12

Medlem
    Vet du var den kontaktor sitter? Är det något jag kan kolla/testa själv?

2. J
    Medlem · 298 inlägg

janerik12

Medlem
    Överhettningsskyddet har utlösts igen! :cry:

Panntempen gick upp till ca 86 grader. Hörde hur det "klickade" till, tempen sjönk till ca 30 grader, trycket från ca 1.5 till nâstan 0.2 bar. Shunten stannade på max läget precis som jag hittade den imorse.

Till skillnad från imorse har jag endast tryckt för att återställa överhettningsskyddet. Jag har inte flytt på med vatten. Blir intressant om trycket ökar själv samt tempen o shuntmotorn vrider sig till rätt läge.

Finns det något vettigt jag själv kan göra för att fastställa vad som får pannan att överhetta eller blir det att ringa någon Nibe serviceställe imorgon?

3. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 16 235 inlägg
    Trycket ökar när vattnet blir varmt.
    Men 1,5 bar är lite väl mycket i difftryck.

Hur snabbt steg temperaturen till 80⁰?

Hur snabbt sjönk temperaturen?

Vilken temperatur är drifttermostaten inställd på?

4. J
    Medlem · 298 inlägg

janerik12

Medlem
    Tog ca en timme att gå från ~30 till ~82.

Temperaturen sjönk fort ~15 min.

>Vilken temperatur är drifttermostaten inställd på
    Inte säker på vad du menar med drifttermostaten.

5. J
    Medlem · 298 inlägg

janerik12

Medlem
    Finns det någon som känner till Nibe EVC240 eller liknande modeller och kan guida mig vad jag skall mäta på baksidan av kontrollpanelen? Just nu är panntemp 82 C och tryckte 1.1 bar. Förväntar mig att inom kort utlöser överhettningsskyddet för en tredje gång och tempen då börjar sjunka.

6. J
    Medlem · 298 inlägg

janerik12

Medlem
    Öppnade kontrollpanelen och blev lite förvånad. Det är kanske lite allvarligare än vad jag trodde.
    I bilderna syns det att en av kablarna har brunnit och plasten har smält och ramlat av på kontaktor 6kW. Vill tillägga att när jag håller handflatan ovanför känner jag värme. Syns även på isoleringen som förklarar lukten jag kände häromdagen.

Jag trodde kanske det skulle vara byte av ett reläkort eller något som behövdes men nu har jag två frågor:

1) Säkerhet! Finns det risk för att det kan brinna?! Skall jag bryta strömmen till pannan innan jag lägger mig?

2) Jag förmodar att en reparation kräver mer än bara byte av någon komponent? Kanske skarva den sladden som brunnit osv?

Tacksam för allas hjälp i tråden!

Redigerat 30 jan 22:22
  7. J
    Medlem · Stockholm · 7 170 inlägg

JosthPremiumikon: Hand

Medlem
    Ja det är risk för brand i ledningarna men överhettningsskyddet och säkringarna bör bryta strömmen som skydd. Stäng av strömmen och dra bort den skadade kabelskon/ledningen. Ta även bort den översta svarta ledningen som styr kontaktor 10 så den kontaktorn inte kan aktiveras mer innan den blivit utbytt. Sedan borde pannan fungera med bara kontaktor 67 och 69 som tillsammans ger 7,5 kW.

• Laddar…
  8. J
    Medlem · 298 inlägg

janerik12

Medlem
    Mycket tacksam för din hjalp!

Jag följer dina instruktioner för att göra pannan säkrare under natten! Behöver jag täcka den skadade kabelskon som jag tar bort eller den kan hänga löst när jag sätter på strömmen igen?

Förstår jag det hela rätt att överhettningen beror på kontaktorn som gått sönder?
    Är det bara att köpa en ny kontaktor (tror detta är rätt model men har inte flatstift), bryta strömmen och sedan koppla in den nya på samma sätt som den trasiga?

Bör jag skarva den skadade ledningen och fästa en ny kabelsko med plastskydd?
    Detta är kanske inte relevant om den nya kontaktorn inte använder flatstift utan jag kapar helt enkelt bort stiften från alla ledningar :thinking:

Redigerat 31 jan 00:46
  9. J
    Medlem · 298 inlägg

janerik12

Medlem
    Jag gjorde som du sa @Josth men eftersom jag var osäker och ledningen var bränd, kapade jag kabelskon och satte ditt en sån "hatt".

Funderade lite mer om jag skall byta kontaktorn själv hur det görs med tanke på att den nya har "fjäderkoppling" och dessutom blir alla 12 ledningar för korta efter jag klipper bort flatstiften. Tänker att jag då behöver skarva 12 ledningar innan de går in i kontaktorn med typ en wago?

10. J

Medlem
    Precis, dessa kontaktorer blir sönderbrända med åren och då blir det varmgång och smälta/brända ledningar och värsta fall ännu mer bränt. Kontaktor 10 har en el-patron på 6 kW och det är i mesta laget för kontaktblecken samtidigt som den kontaktorn arbetar mest av de tre. Ser ut som du hittat rätt ny kontaktor men det gäller att du verkligen är bra på el för att byta så det blir rätt ledning till respektive position. Viktigt att kontrollera alla ledningar för brännskador. Låter bra att skarva med Wago 221 för att ledningarna ska räcka till den nya kontaktorn.

• Laddar…
  11. J
    Medlem · 298 inlägg

janerik12

Medlem
    Du har inte vägarna förbi Malmö ;)

Låter bra att jag förstår översiktligt vad som behöver göras. Precis som du säger är det extra kladdigt eftersom den nya konktatorn dels inte har flatstift men framför allt är positionerna på ledningarna inte samma som den trasiga.

Nu när pannan använder de två andra kontaktorerna 69 och 67 är panntempen 84. Överhettningskyddet har inte utlösts. Borde inte panntempen ligga på sin normala nivå runt 70 eller är den andra två kontaktorerna också påväg gå sönder?

12. useless
    Lök. · Gävleborg · 29 721 inlägg
    När jag tänker efter så hade jag samma problem med min 240'a för ett par år sen. Då bytte jag plats på kontaktorerna så det är den till lägsta steget som inte funkar. Sen var planen att köpa en ny kontaktor och byta vid nåt bra tillfälle...

• Laddar…
  13. J

Medlem
    Max panntemperatur ställs in med potentiometer nr 62 på kretskort 41 som sitter i mitten nere till höger på pannan. Om den är inställd på 84 °C är det kanske lite högt? Beror på vad man har för värmesystem i huset och vad det kräver den kallaste dagen på året. Panntemperaturen kan lämpligen vara 5-10 grader högre än max framledningstemperatur som krävs. Dimensionerande vinterutetemperatur DVUT för Malmö är -10,2 °C så kallare än så är extremt ovanligt och bara ytterst kortvarigt.

Pannan är leveranskopplad på 9 kW el-patron och använder då kontaktor 10 och 67. Om du nu manuellt kopplat bort 10 och vill att även 69 ska användas istället kan man tillfälligt behöva ändra max el-effekt till 13,5 kW på ratt 61 på kretskort 41 tills 10 blivit utbytt. Detta gäller alltså inte om pannan varit inställd på 13,5 kW hela tiden och har tillräckliga säkringar i centralen för det.

• Laddar…
  14. useless
    Lök. · Gävleborg · 29 721 inlägg
    EVC240 (iallafall den årsmodellen jag har) justerar automatiskt upp panntemperaturen om man ställer in en hög värmekurva.

15. J

Medlem
    Ja frågan är vad kanal 06, 07, 09 och 16 är inställda på i detta fallet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.