På R41 pular Vägverket för närvarande med att bygga om vägen till väg med mitträcken. Och på minst två ställen har dessa besynnerliga ramper byggts. Dom sluttar uppåt från vägen. Topplagret är helt täckt med jord och båda två avslutas med en lång, liggande impregnerad stolpe. Kan någon berätta vad dessa ramper är för något?
Japp. Viltuthopp. Byggs ett gäng härikring just nu.
Steg 2 är att sätta viltstängsel.
Det är för att vilt som eventuellt hamnat på fel sida stängslet ska ha en möjlighet att komma tillbaka ut i skogen, utan att det går att ta sig åt andra hållet.
Steg 2 är att sätta viltstängsel.
Det är för att vilt som eventuellt hamnat på fel sida stängslet ska ha en möjlighet att komma tillbaka ut i skogen, utan att det går att ta sig åt andra hållet.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 965 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 965 inlägg
Kan nog bekräfta att det är viltuthopp. Nu gissar jag att det är den vägen som syns på plankartan på sida 6 i länken.
https://bransch.trafikverket.se/con...tstallelsehandlingar-sept-2021/plankartor.pdf
Däremot tycker jag de ser ”toppiga” ut och att baksidan inte är så brant som den kanske borde vara. I Vårgårda gjorde sig folk lustiga över att Trafikverket byggde en ”helt onödig mur” men även det var ett viltuthopp.
https://maps.app.goo.gl/4LvoGJfHiW5GvCJGA
Kort film på det också
https://www.instagram.com/p/C-RkwExM8-f/
https://bransch.trafikverket.se/con...tstallelsehandlingar-sept-2021/plankartor.pdf
Däremot tycker jag de ser ”toppiga” ut och att baksidan inte är så brant som den kanske borde vara. I Vårgårda gjorde sig folk lustiga över att Trafikverket byggde en ”helt onödig mur” men även det var ett viltuthopp.
https://maps.app.goo.gl/4LvoGJfHiW5GvCJGA
Kort film på det också
https://www.instagram.com/p/C-RkwExM8-f/
Ok! Tack för svaren.
Jag har nämligen försökt att kommunicera med Vägverket om att det behövs avkörningsfält i korsningarna där. Istället byggdes dessa konstruktioner.
Och kommunikationen med Vägverket är i ärlighetens namn trög.
Det är ett generellt problem med korsningarna på denna typen av vägar. Vägverket skippar både avfartsvält och minsta flis av vägren, vilket gör att man måste sköta inbromsningen för att kunna ta avfarten (som inte sällan är i nära 90 graders vinkel från vägen) ute i vägbanan. Ofta med nån bakomvarande stolle, på någon meters avstånd.
När det har saknats mitträcke, har bakomvarande inte sällan struntat i att bromsa in bakom och helt enkelt kört om i mittområdet (som är försett med heldragna linjer) och fortsatt omkörningen i mötande trafiks avtagsfil.
Med byggt mitträcke skapas en fålla och med höjd hastighet från 80 till 100 kmh, så kan det bli en väldigt farlig korsning.
Jag har nämligen försökt att kommunicera med Vägverket om att det behövs avkörningsfält i korsningarna där. Istället byggdes dessa konstruktioner.
Och kommunikationen med Vägverket är i ärlighetens namn trög.
Det är ett generellt problem med korsningarna på denna typen av vägar. Vägverket skippar både avfartsvält och minsta flis av vägren, vilket gör att man måste sköta inbromsningen för att kunna ta avfarten (som inte sällan är i nära 90 graders vinkel från vägen) ute i vägbanan. Ofta med nån bakomvarande stolle, på någon meters avstånd.
När det har saknats mitträcke, har bakomvarande inte sällan struntat i att bromsa in bakom och helt enkelt kört om i mittområdet (som är försett med heldragna linjer) och fortsatt omkörningen i mötande trafiks avtagsfil.
Med byggt mitträcke skapas en fålla och med höjd hastighet från 80 till 100 kmh, så kan det bli en väldigt farlig korsning.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 965 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 965 inlägg
Vägen är utformad efter VGU som finns här. Det är en vanlig lösning att ha på dessa vägar.D Dixi71 skrev:Ok! Tack för svaren.
Jag har nämligen försökt att kommunicera med Vägverket om att det behövs avkörningsfält i korsningarna där. Istället byggdes dessa konstruktioner.
Och kommunikationen med Vägverket är i ärlighetens namn trög.
Det är ett generellt problem med korsningarna på denna typen av vägar. Vägverket skippar både avfartsvält och minsta flis av vägren, vilket gör att man måste sköta inbromsningen för att kunna ta avfarten (som inte sällan är i nära 90 graders vinkel från vägen) ute i vägbanan. Ofta med nån bakomvarande stolle, på någon meters avstånd.
När det har saknats mitträcke, har bakomvarande inte sällan struntat i att bromsa in bakom och helt enkelt kört om i mittområdet (som är försett med heldragna linjer) och fortsatt omkörningen i mötande trafiks avtagsfil.
Med byggt mitträcke skapas en fålla och med höjd hastighet från 80 till 100 kmh, så kan det bli en väldigt farlig korsning.
https://puben.trafikverket.se/dpub/visa-dokument/6f24d1e8-81bf-4e7a-948a-200e71c92f66
Förstår att det är trögt att kommunicera med Vägverket, som lades ner för 15 år sedanD Dixi71 skrev:Ok! Tack för svaren.
Jag har nämligen försökt att kommunicera med Vägverket om att det behövs avkörningsfält i korsningarna där. Istället byggdes dessa konstruktioner.
Och kommunikationen med Vägverket är i ärlighetens namn trög.
Det är ett generellt problem med korsningarna på denna typen av vägar. Vägverket skippar både avfartsvält och minsta flis av vägren, vilket gör att man måste sköta inbromsningen för att kunna ta avfarten (som inte sällan är i nära 90 graders vinkel från vägen) ute i vägbanan. Ofta med nån bakomvarande stolle, på någon meters avstånd.
När det har saknats mitträcke, har bakomvarande inte sällan struntat i att bromsa in bakom och helt enkelt kört om i mittområdet (som är försett med heldragna linjer) och fortsatt omkörningen i mötande trafiks avtagsfil.
Med byggt mitträcke skapas en fålla och med höjd hastighet från 80 till 100 kmh, så kan det bli en väldigt farlig korsning.
Skämt å sido så är det Trafikverket du ska prata med.
Dock så tror jag inte att du har särskilt mycket att komma med i detta skede.
Åtgärder av detta slag är normalt sett något som föregås av en lång process med projektering, miljöutdredning, tillståndshantering, budgetar och upphandling. Innan du ens ser första grävmaskin på plats så har planeringsarbetet redan pågått ett par år och den entreprenör som är på plats och bygger har ett tydligt utstakat uppdrag med färdiga bygghandlingar och budget.
Kommer en privatperson och har åsikter om utformningen i detta skede så är det tyvärr alldeles för sent för att kunna ta hänsyn till.
Medlem
· Stockholm
· 4 490 inlägg
Hahaha, då har man lärt sig något nytt.
Har sett sådana och undrat vad det är.
/W
Har sett sådana och undrat vad det är.
/W
Nej det går, som sagt, trögt med kommunikationen med myndigheten. Och jag har hört av andra att Trafikverket (sorry) är bland dom tyngsta av blyfyllda betonghäckar, som överhuvudtaget går att uppbringa i konungariket.
Idag fick jag dock länken, från Trafikverket, till Åtgärder för ökad trafiksäkerhet - E-tjänstportalen . Där kan jag åtminstone, för en stund, åtnjuta illusionen av kunna påverka.
Idag fick jag dock länken, från Trafikverket, till Åtgärder för ökad trafiksäkerhet - E-tjänstportalen . Där kan jag åtminstone, för en stund, åtnjuta illusionen av kunna påverka.
Tycker det oftast går bra att kommunicera med Trafikverket men en gång skickades min fråga vidare till en gubbe som jag fick känslan av att inte vilja ha med allmänheten att göra och jag fick heller inte svar på min fråga.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips på billigare konstruktioner
Frågor och svar om arkitektur -
Källare eller platta på mark 60-80-talshus - riskkonstruktioner
Övrigt husrelaterat -
Vägverkets entreprenörer byggt hög vägkant
Juridik -
Två olika väggkonstruktioner - för självbärande konstruktion
Byggmaterial & Byggteknik -
Dom säger att mäklare ska upplysa om riskkonstruktioner
Artikelkommentarer



