C
Vår tillfartsväg är rätt skamfilad efter säkert 50 års avsaknad av underhåll, även om det än så länge är mest kosmetiskt. En del normalstora potthål, lite större sten som börjar titta fram på sina ställen och rätt mycket jord och gräs i ytskiktet då det hamnar mycket löv på vägen på höstarna.

Vad är rätt åtgärder för att snygga upp vägen?
- Potthålen fylls igen - vad skall man använda för material?
- Toppa med grus - återigen, vilken sorts material är bäst?
- Skrapa av den?
Andra åtgärder?

Finns det någon "bibel" när det gäller underhåll av grusvägar där man kan läsa om detta?
Grannen har lagt en hel del jobb på att förbättra sin väg under året, och den har fått lite kvicksandskaraktär nu när det är blött i marken, så man inser ju att alla åtgärder inte är till det bättre.
 
Åsa Lund
Tror att det vanligaste felet vad gäller skötsel av grusväg är att den skrapas plant och horisontellt.
Vägen ska skrapas från kanten och in och luta så det blir en liten kulle på mitten. Detta för att grus som bilarna har sprätt ut från vägen ska dras tillbaka till vägen plus att ytan lutar åt sidan så vatten ska rinna av vägen. Om vattnet står kvar på vägen blir vägen mjuk, geggig och ömtålig, precis som du beskriver grannens väg.
Lycka till!
 
Redigerat:
Staffans2000
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Detta för att grus som bilarna sprätter ut från vägen ska dras tillbaka till vägen
Här hajar jag noll.
Hur dras gruset tillbaka om vägen lutar utåt?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Här hajar jag noll.
Hur dras gruset tillbaka om vägen lutar utåt?
Det grus som redan hamnat på kanten skrapas in igen. Förhindrar inte att nytt grus sprätter ut
 
Åsa Lund
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Här hajar jag noll.
Hur dras gruset tillbaka om vägen lutar utåt?
Syftningsfel
Skulle stå "Har sprätt" så blir det tydligare
Rättat nu
Tack
 
Mest lämplig akutåtgärd just nu är troligen bara att ni fyller potthålen med 0-18 grus.

Till våren är det lämpligt att ta nästa steg, hur detta bör se ut beror på ambitionsnivån.

Är det riktigt illa däran så kan det behövas förstärkningslager innan man grusar upp igen. Men på din beskrivning låter det mer som att det bör räcka med att kolla över diken och kantskära samt hyvla vägen (inte sladda) och i samband med detta säkerställa att det finns minst 4-5 cm 0-18-grus som slitlager som går att hyvla i. Hyvlingen ska göras när vägen är fuktig och ska göras så djupt att man går under hålornas botten. Hyvlingens säkerställer att vägen får rätt profil, sk bombering, vilket gör att ytvatten rinner av vägen ner i diket. Vatten på vägytan ger annars ofelbart upphov till hålor.

I samband med vårhyvlingen ska dammbindning ske med sommarsalt (eller annan dammbindare). Detta är den enskilt viktigaste åtgärden på en grusväg. Skippar man dammbindningen så försvinner de minsta gruspartiklarna och vägytan binder inte längre ihop och det bildas då lättare hålor och enda möjligheten att återställa balansen i gruset igen är att grusa - vilket är dyrare. Dessutom minskar olägenheten från damm för boende utmed vägen.

Jag kan skriva spaltkilometer om skötsel av grusväg men börja med att läsa dessa utmärkta publikationer:
https://trafikverket.ineko.se/Files/en-US/69299/Ineko.Product.RelatedFiles/2019_186_drift_och_underhall_av_enskilda_vagar2.pdf


https://www.skogskunskap.se/vagar-i-skogen/drift-och-underhall/
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Och ett litet tillägg till potthålsfyllningen; lägg i lite överskott av grus, det är bättre att det blir en liten kulle som trycks ut med tiden av fordonstrafiken. Med för lite grus i en potthålsfyllning blir det stående lite vatten i gropen och gruset skvätts bort igen av trafiken och snart är fyllningen ogjord.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Underbart, tackar!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.