Finns en gammal tråd som delvis berör det här.
http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/21854-privat-vaeg.html
Det som inte framgår här är vem som är väghållaren. Den som ansvarar för vägen ansvarar även för skyltning och får rimligen därför också köpa och sätta upp skyltar. Ibland är väghållaren vägverket, ibland kommunen, ibland en förening av boende och ibland en enskild boende.
Ska man märka ord så kan man inte köpa vägverkets skyltar, men man kan köpa likadana från tillverkaren. Vägverket sysslar nämligen inte med skyltförsäljning.
Att väghållaren ansvarar för skyltning betyder dock inte att man kan sätta upp vilka skyltar man vill.
Och be kommunen göra refuger fungerar bara om kommunen är väghållare.
http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/21854-privat-vaeg.html
Hemmakatten skrev:
Det som inte framgår här är vem som är väghållaren. Den som ansvarar för vägen ansvarar även för skyltning och får rimligen därför också köpa och sätta upp skyltar. Ibland är väghållaren vägverket, ibland kommunen, ibland en förening av boende och ibland en enskild boende.
Ska man märka ord så kan man inte köpa vägverkets skyltar, men man kan köpa likadana från tillverkaren. Vägverket sysslar nämligen inte med skyltförsäljning.
Att väghållaren ansvarar för skyltning betyder dock inte att man kan sätta upp vilka skyltar man vill.
Håller med om att hemsnickrade skyltar nog hjälper mindre, men dom är likvärdiga i lagens mening. Är en korrekt utformad skylt uppsatt med korrekt beslut bakom så är det lika förbjudet att bryta mot skylten oavsett om den är gjord av en pappskiva eller köpt från en tillverkare.Swetrot skrev:
Och be kommunen göra refuger fungerar bara om kommunen är väghållare.
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Skummade igenom denna tråd och kan inte se att någon tipsat om dessa skyltar:
http://www.levandebarn.se/default.asp?page=products
/FlitigaLisa
http://www.levandebarn.se/default.asp?page=products
/FlitigaLisa
Jag såg en gång när jag var ute och körde att någon hade satt upp 2st avdankade tre hjulingar på en ca 120cm stolpe på var sin sida av vägen detta verkade väldigt bra för jag fick mej en verklig tankeställare och sänkte farten direkt.
//Ebbot
//Ebbot
Här var det en som tröttnade rejält när det kördes grus från en grustäkt någon kilometer innanför hans hus, vägen gick precis förbi tomten och det var speciellt en åkare som körde väldigt fort.
Irriterade husägaren ställde sig bakom syrénhäcken och fotade i rätt ögonblick ut dotterns urvuxna trehjuling framför lastbilen........det hade avsedd effekt
Irriterade husägaren ställde sig bakom syrénhäcken och fotade i rätt ögonblick ut dotterns urvuxna trehjuling framför lastbilen........det hade avsedd effekt
Klicka här för att svara