Xilona Xilona skrev:
Lite OT men som kommentar på att man bör/ska skotta/sanda framför sin brevlåda så brevbäraren kommer åt - Vi bor i villaområde, dock utan trottoar på vår väg, och här plogade kommunen upp en fin vall längs vår tomt och vår uppfart för någon vecka sedan, (och därmed även framför vår brevlåda). På morgonen hade vallen frusit och det tog flera försöka att få ut bilen genom att försöka backa över med "full gas". Väl hemma efter jobbet försökte vi rensa framför uppfart, soptunnor och brevlåda, men lyckades bara flytta lösa isblock så majoriteten vall kvarstod. Fick naturligtvis en lapp i brevlådan från brevbäraren där hen bad oss att skotta och sanda, men hittills har vi iaf fått vår post (och nu har vallen minskat pga några dagars regn och plusgrader). Förstår ju att det innebär extra jobb för dem att behöva gå ur bilen, och hade vi kunnat åtgärda det så hade vi, men även hyfsat taskigt av kommunen att "skapa" problemen till att börja med...
Ja snö räknas ju faktiskt som avfall, så man undrar varför de har rätt att lägga det på någons biluppfart...

Claes Sörmland
P Peter_Ker skrev:
Förstår inte riktigt problemet med att skotta trottoaren. Det är ju bara att fortsätta skotta lite till när man skottat färdigt garageuppfarten. Och slänga på några nävar sand.
Det är väl inget problem för de som är rimligt unga/medelålders och bor i en villa. Men för t ex gamla orörliga tanter, de som är ute och reser med jobbet i veckorna, de som är på solsemester under vintern eller den frånskiljda småbarnamamman som bor kvar i huset med barnen och sliter med varje timme för att få ihop jobb och barn så är det naturligtvis mer utmanande. Den gruppen kanske inte ens skottar sin uppfart. Ta en promenad i villområdet och notera att alla inte kan/vill/förmår skotta.

• Gilla
Heij83 och 4 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Där vi bor nu måste villaägarna sköta trottoarerna på kommunens mark.

Självklart valde vi tomt utan trottoar.

Kollade med kommunen vad som gäller, för flera villaägare sköter inte. Och barnen får i mörkret gå på bilvägen för att komma till skolan, för trottoaren är som en isgata och inte skottas.

Kommunen sa att de inte gör något. De rekommenderade mig att ringa på och påtala. Men som ny i området känns det inte bra.
De sa också att jag kan polisanmäla de som inte sköter trottoarerna. Vet någon om man kan polisanmäla anonymt eller måste man ange sitt namn. Eller vet npgon något annat?

Har kommunen kanske har fel, måste de kanske själva påtala detta för de som inte sköter?
Eller att kommunen går in och nöd-fixar det tillfälligt och skickar räkning till villaägare?
Bästa sättet att förstöra grannsämjan är att påtala andras fel och brister.
Ta din snöskyffel och hjälp dina grannar som kanske inte klarar snöröjningen på egen hand så ska du se att du får ett tacksamt bemötande tillbaka. Det är mer värt än att klaga på att behöva hjälpa en granne någon timme.
Vart tog människors vilja att hjälpa varandra vägen?
Allt som önskas behöver inte utföras av kommunen och staten.
/Bernt

• Gilla
  • Älska
Heij83 och 7 till
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
det rimliga är väl att trottoarerna i villaområden används för att lagra snö på under vintern.
Inte enligt den nya miljöpartistiska ordningen. Se på Stockholms innerstad, där snöröjer de trottoarerna först och vräker ut snön på gatan så inte bilarna kommer fram. :thinking:

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
T Tompa01 skrev:
Inte enligt den nya miljöpartistiska ordningen. Se på Stockholms innerstad, där snöröjer de trottoarerna först och vräker ut snön på gatan så inte bilarna kommer fram. :thinking:
Det står uttryckligen i instruktionerna för plogning i Stockholm "Bilar plogas in"

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jobbade i 13 år i Renhållningen i Lunds kommun, och jobbar nu med VA-renhållningssystem i de flesta av Sveriges kommuner. Om den kommunala renhållningen skulle vinterväghålla alla kommunens trottoarer så skulle inte skatten höjas, däremot renhållningsavgiften, då detta inte är skattefinansierat. Så, ni skulle oavsett få betala för det. Skyldigheten att underhålla gångbana finns i alla kommuner, och faktum är att i de flesta kommunerna gäller det även om trottoar saknas, till en bredd av en meter från tomtgräns. Om en person halkar på grund av att ni inte snöröjt inom vad som anses vara rimlig tid så blir ni skadeståndsskyldiga. Ni behöver alltså inte gå upp 02.30 för att det snöar.

Alternativet hade varit att göra trottoaren till en bit av tomten, med förbud att göra något på den, och då hade man också fått underhållsansvar på den gällande asfalt/plattor. Den skyldigheten ligger nu på kommunen.

Så, om man vill slippa snöröja så får man betala, och det är frivilligt.

• Gilla
Pallewea
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Ansvaret tas inte bort för att man är äldre eller sjuk. Tex. som parallell så måste skatten betalas in och räkningar betalas även om man är dålig.

. Enklast vore väl att anlita någon som sköter allt, så slipper man ansvarsfrågan? Men att hålla hårt i pengarna eller lägga dom på nöjen är väl viktigare?
Ingen empati hos dig inte!

• Gilla
MetteKson och 5 till
  • Laddar…
I min kommun så behöver inte vi skotta/sanda våran sida, pga att det är gång/cyckelväg på andra sidan gatan

är du inte nöjd med skötseln, så ska du felanmäla till kommun
Det kan ju vara någon som bara har missuppfattat sina åtaganden

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
T Tompa01 skrev:
Förstår att man prioriterar trottoarer i centrala Stockholm men i ett vanligt villakvarter som det gäller under här fallet så gör man ju inte det.

• Wow
nissenhj
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Glöm inte att sanda också! Om någon halkar på "din" trottoar så ska du ha en bra försäkring
Då är det ju trots allt säkrare att inte skotta så att ingen kan gå där.
Sen förstår jag att det känns onödigt att skotta när det ändå är borta på några dagar.

T Television_Set skrev:
Så, om man vill slippa snöröja så får man betala, och det är frivilligt.
På vilket sätt är det frivilligt??

Inte nog med att jag inte får använda (bebygga) de sista metrarna mot gatan (prickmark). Jag ska alltså dessutom sköta om annans mark utanför. Som väghållaren dessutom dumpar snö från gatan på.

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Ansvaret tas inte bort för att man är äldre eller sjuk. Tex. som parallell så måste skatten betalas in och räkningar betalas även om man är dålig.

. Enklast vore väl att anlita någon som sköter allt, så slipper man ansvarsfrågan? Men att hålla hårt i pengarna eller lägga dom på nöjen är väl viktigare?
Personligen så skulle jag nog också tycka det sista om jag hade det problemet.
Det handlar ju totalt om ett par dagar per år, så då kan man väl stå ut!

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har tre alternativ:

1. Acceptera att vissa fastighetsägare inte förstår sina lagliga skyldigheter och låta det vara.

2. Informera fastighetsägaren och hoppas att han tar tag i det. Lapp i brevlådan är väl den svenska lösningen? (Är ägarna bortresta eller äldre/orörliga lär inget hända i alla fall.)

3. Kräva att kommunen följer sin lagliga tillsynsskyldighet och om de vägrar begär ett skriftligt beslut på det. Överklaga deras beslut om de lägger ned tillsynen utan åtfgärd. JO-anmäl om de inte följer lagen och öppnar ett tillsynsärende.

Jag fruktar att nr 3 kommer att leda ingenstans men att du kanske får formellt rätt någonstans till 2024.

Polisen har som sagt inte med detta att göra.
du missade den viktigaste punkten; nr 4:
Skotta skalv framför den lata jävelns hus ordentligt och salta resten. Då kommer han eventuellt förstå att alla ser att han inte skött sig och kanske göra det själv i fortsättningen.

eller så kan ni göra en gemensam sak i kvarteret och hjälpas åt en lördag och få det fint.

den här lösningen kanske funkade bättre i det gamla Sverige.. men kan ju vara värt ett försök iaf.

lycka till!

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med div andra om att det är VANSINNIGT att bejöva snöröja annans mark, och har även hört att det inte håller juridiskt, men vem vet.

En kollega fick varje kväll efter jobbet när det snöat åka hem till sin gamla mamma och skotta hennes långa trottoar utanför på grund av kommunens horribla krav.

Ibland är man glad att bo på landet..

Jag känner lite som mattoys, vad ör nästa steg ? ska man asfaltera kommunens väg också ? kanske byta taket på angränsande byggnader ?

U Utasja skrev:
Till slut får man ingen post eller tidning, vilket jag tycker är rätt. Så vitt jag vet, så gäller samma för trottoarer i staden. Det är fastighetsägarens ansvar.Visserligen brukar kommunen skotta, men infart och sanding utanför, får de göra.
I stan är det en annan sak tycker jag, där är det en fastighetsägare som är ett företag eller en förening som åker på det, inte en privatperson.

När jag bodde i innerstan så var alltid trottoaren utanför vårat hus PERFEKT snöröjd och sandad, exakt där nästa byggnad tog vid låg snön i drivor på trottoaren, dom gfastighetsägarna sket fullständigt i det.

Dom snöröjde också på innergården där jag hyrde en parkering, men inte på den lilla vägsnutten in, nån gång frågade jag om dom inte kunde ta den när dom ändå höll på varvid killen i traktorn sa att dom hade gjort det förr men fått fan för det, för det var INTE deras väg, det var kommunens (tror jag) och då får man minsan inte okynnessnöröja den inte.. den ska vara hal och snöig tydligen trots att nån erbjuder sej att röja den gratis..

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.