Byggahus.se
Ska snart köpa nya fönster till stugbygget . Men tycker mig ha sett på sistone en hel del vågiga fönster.
Senast från Svenska fönster på ett nybygge.
Har 10 år gamla Elit på villan och de är helt släta i glaset.
Är det ett känt fenomen numera?
 
Kan vara kulturglas istället för float
 
M M@rcusS skrev:
Ska snart köpa nya fönster till stugbygget . Men tycker mig ha sett på sistone en hel del vågiga fönster.
Senast från Svenska fönster på ett nybygge.
Har 10 år gamla Elit på villan och de är helt släta i glaset.
Är det ett känt fenomen numera?
Man kan köpa fönster med så kallade kulturglas. De ska efterlikna äldre tiders fönsterglas Men kostar lite mer.
 
E
M M@rcusS skrev:
Ska snart köpa nya fönster till stugbygget . Men tycker mig ha sett på sistone en hel del vågiga fönster.
Senast från Svenska fönster på ett nybygge.
Har 10 år gamla Elit på villan och de är helt släta i glaset.
Är det ett känt fenomen numera?
Vet inte om det är vanligt med just vågiga fönster men jag tycker att dom sänkt kvaliten något beträffande skarvar som inte går ihop bra samt mycket silikonkladd på kassetterna. När man ifrågasätter svenska fönster så märker man n tydligt att dom inte bryr sig om enskilda kunder.
 
T tracker skrev:
Kan vara kulturglas istället för float
Njae, de jag sett är moderna byggen med moderna fönster.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Man kan köpa fönster med så kallade kulturglas. De ska efterlikna äldre tiders fönsterglas Men kostar lite mer.
Det har jag koll på.👍 Det jag tycker mig sett är nya moderna glas som inte är släta. Syns ju mest på stora partier förstås.
 
E epw skrev:
Vet inte om det är vanligt med just vågiga fönster men jag tycker att dom sänkt kvaliten något beträffande skarvar som inte går ihop bra samt mycket silikonkladd på kassetterna. När man ifrågasätter svenska fönster så märker man n tydligt att dom inte bryr sig om enskilda kunder.
Det vore ju praktiskt om det är just Svenska fönster. Och välja nåt annat nu när man har möjlighet.
 
E
M M@rcusS skrev:
Det vore ju praktiskt om det är just Svenska fönster. Och välja nåt annat nu när man har möjlighet.
Ja det finns ju mycket andra alternativ.
 
M M@rcusS skrev:
Njae, de jag sett är moderna byggen med moderna fönster.
Förmodligen härdat glas då, svårt att få det helt plant igen i härdningsprocessen.
Ofta krav på härdat eller laminerat glas idag.
 
T tracker skrev:
Förmodligen härdat glas då, svårt att få det helt plant igen i härdningsprocessen.
Ofta krav på härdat eller laminerat glas idag.
Aha smart! Det låter ju logiskt att det ökat på senare tid då ja.
 
Ja det är nästan säkert härdat glas du sett särskilt när det handlar om stora glas. Ytan blir aldrig riktigt plan på nytt när man härdar glaset. Sen finns det ju bättre och sämre resultat.
Glas rör sig också lite grann hela tiden och det märks ju förstås mera på stora glas.
 
N Niq skrev:
Ja det är nästan säkert härdat glas du sett särskilt när det handlar om stora glas. Ytan blir aldrig riktigt plan på nytt när man härdar glaset. Sen finns det ju bättre och sämre resultat.
Glas rör sig också lite grann hela tiden och det märks ju förstås mera på stora glas.
Det låter rimligt. Dock fick jag känslan (fast är inte tvärsäker ) att det var alla rutor stora som små på den kåken jag passerade igår ( Svenska fönster) som var vågiga. Men de kanske valde alla i härdglas vad vet jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.