Byggahus.se
Har problem med fukt och isbildning på insidan av nya fönster. Aluminiumbeklädda träfönster som installerades 2021. Så fort tempen kryper neråt -10 så börjar problemen.
Är alltså fukt på alla fönster på insidan. Vi har mekanisk ventilation och har bytt ut vårat gamla FTX aggregat mot ett nytt Swegon Casa R5h. I samband med detta så justerades systemet in.
Vi har en inomhustemperatur på mellan 19-22 grader beroende på vilket rum man befinner sig i, mätt mitt i rummet så kallare vid fönstren.
Värmer huset med luftvärmepump och skjuter till med direktverkande el element när det är som kallast. Problemen uppstår när temperaturen utomhus sjunker.

Vad är problemet? Nått fel på fönstren? Vad ska man göra? Insidan på vissa fönster har färgen redan börjat släppa. Hade inte dessa problem med dom gamla fönstren.

Tacksam för svar.
 
  • Fönster med isbildning, snö utanför, grå himmel, interiör av vitt rum, vinterdag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kondens på ett fönster med utsikt över en snöig plats och hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktigt fönster, utsikt över snöig terrass, träd, gryning eller skymning, kallt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster med kondens, vitt karm, genomskinlig droppar, dagsljus, synlig fönsterlås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett fönster med kondens, en svart silhuett reflekteras, trästomme syns genom glaset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Riktigt tråkigt! Hade samma problem för nån vecka sedan när tilluftsfläkten i mitt nya FTX strulade, sänkte farten på den och vips fick jag kondens på en ruta.(-10°) När jag lagat Ftxn och ökade farten på aggregatet igen försvann det trots att temperaturen sjunk till -20° nu.

Så min killgissning är att aggregatet inte är rätt inställt för ditt hus.
 
Kolla gärna vad du har för luftfuktighet i rummen där du har problem. Är det för hög luftfuktighet kan det bli så här i synnerhet om fönstren inte har sk varmkant, lösningen kan då vara att öka luftväxlingen/ventilationen.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
Kondens på insidan betyder ungefär att ditt hus är för tätt, hade börjat med att försöka öka ventilationen. Killgissar på att dina förra fönster var otäta och därav gav mer ventilation än vad dessa nya tillåter
 
  • Haha
  • Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar.
Luftfuktigheten ligger på ca 35% så det är väl helt normalt antar jag. Har varit i kontakt med installatören av ftx aggregatet som ska komma hit och mäta in flödena igen så vi är säkra på att dom är okej.
Men det är ventilationen som är boven tror ni?
Inget knas med fönster som är undermåliga eller dåligt drevat eller nått annat?
 
Farsan87 Farsan87 skrev:
Tack för svar.
Luftfuktigheten ligger på ca 35% så det är väl helt normalt antar jag. Har varit i kontakt med installatören av ftx aggregatet som ska komma hit och mäta in flödena igen så vi är säkra på att dom är okej.
Men det är ventilationen som är boven tror ni?
Inget knas med fönster som är undermåliga eller dåligt drevat eller nått annat?
Värme och ventilationen i första hand, det kan vara dåligt isolerat runt fönster men då borde det bli dragit och kallt där. Ser jag en rullgardin på ena bilden? Den kan vara boven också.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Värme och ventilationen i första hand, det kan vara dåligt isolerat runt fönster men då borde det bli dragit och kallt där. Ser jag en rullgardin på ena bilden? Den kan vara boven också.
Okej. Svårt att säga om det är dragit och kallt eller inte när det är -15 ute. Känns ju helt klart kallt vid fönstret men om det är normalt eller inte vågar jag inte svara på. Vi har mörkläggande plissegardiner i sovrummen, men blir lika illa på andra fönster som inte har det.
Skulle det hjälpa att skjuta på med mer frånluft när det blir så kallt ute?
 
Farsan87 Farsan87 skrev:
Okej. Svårt att säga om det är dragit och kallt eller inte när det är -15 ute. Känns ju helt klart kallt vid fönstret men om det är normalt eller inte vågar jag inte svara på. Vi har mörkläggande plissegardiner i sovrummen, men blir lika illa på andra fönster som inte har det.
Skulle det hjälpa att skjuta på med mer frånluft när det blir så kallt ute?
I mitt fall var det när jag sänkte tilluften som kondensen kom. Kanske drar det in mer luft vid fönstrena då? Prova höj båda fläktarna typ 3-4% ett par timmar och torka bort kondensen.
 
Farsan87 Farsan87 skrev:
Okej. Svårt att säga om det är dragit och kallt eller inte när det är -15 ute. Känns ju helt klart kallt vid fönstret men om det är normalt eller inte vågar jag inte svara på. Vi har mörkläggande plissegardiner i sovrummen, men blir lika illa på andra fönster som inte har det.
Skulle det hjälpa att skjuta på med mer frånluft när det blir så kallt ute?
Det borde installatören kunna svara på, hoppas jag.
 
Kondens på fönster beror i många fall på att glaset helt enkelt är kallt, inte på ventilationen. Är fönstren kalla om du känner på dem? Är det tätt överallt, eller drar det någonstans vid fönstren?
 
  • Gilla
bengan1938 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker mer att det låter som om fönstrena var felaktigt installerade. Du har väldigt låg fuktighet i luften, så det borde inte bli så även om ventilationen är låg. Därför känns det nästan som mer troligt att det är för kallt på fönstret. Känn efter om det drar väldigt i kanten. Se också om du kan mäta temperaturen i kanten på glasen. Det ska inte vara mindre än 10 grader.
 
  • Gilla
myrstack och 1 till
  • Laddar…
Eftersom det uppenbart är is på insidan på en av bilderna så gissar jag att det är mindre än 10 grader i det området.
 
  • Gilla
Emanuel Björnler och 2 till
  • Laddar…
Förklaringen är
- Dålig fuktgivare som visar för lite, vilket kan ske då givaren åldras.

- Låg yttemperatur på fönsterrutorna.

Man kan tycka att 35 % RF är normalt men det är betydligt högre än det naturen erbjuder då det är -10 C ute. Om ingen fukt tillförs luften inne då det är -10 ute blir rel. fukt endast knappt 15 %.

Se Mollierdiagram nedan. Uppsök horisontella linjen för 20 C och viss rel fukt. Följ en linje från den punkten ner tills diagrammet är slut och läs av temperaturen. Det är daggpunkten då fukt fälls ut.

Kondens uppstår alltså för att fönstret är kallare än daggpunkten. Om det beror på för hög fuktighet i luften eller för låg temp på rutan får man avgöra själv.
 
  • Mollierdiagram för temperatur och fukt med markeringar och kommentarer på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roga1337 och 4 till
  • Laddar…
Skulle säga att 35% luftfuktighet inne med -10 är ganska så högt. Daggpunkten hamnar på ca 4 C. Vad jag kan se har ditt aggregat inte en sk hygroskopisk rotor och då skulle det hjälpa att öka luftflödet.

I teorin kan det också hjälpa att öka temperaturen inne, testa med tex 23 C.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Eftersom det uppenbart är is på insidan på en av bilderna så gissar jag att det är mindre än 10 grader i det området.
Jag tänkte inte på att det var is. Då talar nästan allt för att det är något fel på fönstrena.
Min sambo har problem med luftrören, så vi måste köra luftfuktare vintertid. Trots ca 60% relativ luftguktighet finns ingen imma på fönstrena.
Det är enbart i sovrummet som det bli imma, och någongång is. Dessa fönster är dock från 40-, eller 60-tal, och tämligen dåliga.
Övriga fönster har en temperatur på 10-11grader. I sovrummet bara 3-4.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.