Byggahus.se
Planerar att byta mina resterande gamla kopplade treglasfönster från 1979.

Lånade hem en värmekamera för att kolla på mina gamla fönster och jämföra med några fönster jag bytte ut för 5-10 år sedan. (Mätte på både in- och utsida fönster)
Det visar sig att mina gamla fönster hade samma temperatur på glaset som de nya med en aluminiumkassett (3-glas), skillnaden var att de nya hade en köldbrygga i kanterna till skillnad mot de gamla med träkarm som höll rumstemperatur på insidan.

Är det någon mer som kollat på hur bra/dåliga gamla fönster är jämfört med nya?
Är det onödigt att byta fönster med tanke på energiförbrukning?
 
Du kan inte använda en värmekamera mot glasrutor och få ett bra värde. Glas har väldigt hög emissivitet vilket gör att du bara mäter den reflekterande värmen från rummet. Du kan testa detta genom att röra dig i sidled framför rutan, du kommer se din egen reflektion. D.v.s. du mäter temperaturen i rummet.

Det du kan göra är att sätta en tejpbit eller annat material med låg emissivitet på rutan, den kommer visa en rättvisare temperatur.

Vad gäller isoleringsförmåga kopplade vs kassetter, du har ungefär dubbelt så bra isoleringsförmåga med kassetter, se t.ex. https://www.ekrs.se/fonster.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Bra idé med tejp - ska sätta en bit maskeringstejp och mäta igen
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Ny mätning med tejp på fönster:
Insidan på fönster håller samma temperaturskillnad på gamla och nya fönster ca 1,5 'C kallare jämfört med väggen bredvid.
Utsidan på fönster, där är det nya fönstret 2,5 'C medan det gamla kopplade fönstret håller 4,5 'C

Lufttemperatur 2,0 'C, innetemperatur 20 'C
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.