Jag har ett perilex-uttag som jag kommer koppla in spishällen i. Men inbyggnadsugnen har en vanlig stickkontakt och jag tänkte då sätta upp ett vanligt vägguttag bredvid perilexuttaget. Men kan jag skarva från den fasen som inte används i perilex och skarva och dela på nolla och jord från perilex till vägguttaget? Eller får man kanske inte göra det?

För att dra helt nya kablar till uttaget blir omständigt så närmaste uttag eller skarv ligger en bit bort och det blir isåfall synliga kablar vilket jag vill undvika.

Tänkte alltså ta

Egen Fas från svart,
Dela nolla från vit
Dela jord från röd från uttaget på bild och spisen får då två egna faser men delad jord och nolla.

Närbild av ett perilex-uttag med exponerade kablar (svart, vit, röd) och ett fingergrepp vid sidan av väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, det är så man brukar göra. Det finns färdiga produkter att använda:

[länk]
Hittade bara själva perilexuttaget när jag sökte. Tack för snabbt svar och hjälp.

Det ser inte ut som skruvklämmorna på uttaget är lämpliga för mer än en tråd. Så du bör kanske skarva ihop en separat koppling ex. Wago.

Det är extra viktigt att kopplingen blir bra med så stora strömmar som häll och ugn drar.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det ser inte ut som skruvklämmorna på uttaget är lämpliga för mer än en tråd. Så du bör kanske skarva ihop en separat koppling ex. Wago.

Det är extra viktigt att kopplingen blir bra med så stora strömmar som häll och ugn drar.
Det var lite så jag tänkte. Att dosan där befintligt uttag sitter får bli skarvdosa och att jag via wagokopplingar drar vidare till nya uttagen.

Men hallå, är det bara 3 ledningar ut från väggen eller ser jag fel? Alltså bara 1-fas 230 V? Hur ser säkringarna ut för spisen?

J Josth skrev:
Men hallå, är det bara 3 ledningar ut från väggen eller ser jag fel? Alltså bara 1-fas 230 V? Hur ser säkringarna ut för spisen?
Nej dom andra två är till höger, visade bara dom jag tänkte använda mig av

Såhär ser hela uttaget och alla ledningar till det. Det är fördelat på 3 faser

Ett eluttag med flera synliga kablar i olika färger, monterat på en vägg, fördelat på tre faser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ok tack, då är jag bättre med!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.