6 165 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Väggtjocklek
Hej
Vi har presis börjat med tillbygget av vårt lilla hus. Vi ska länga huset med 4,5meter, 6 meter brett med ett burspråk. 1 1/2 plan.
Men idag så fick jag reda på att väggarna i gamla huset inte är lika tjocka som den nya väggen. Det innebär att vi kommer att få lite smalare i tillbyggnaden, ca 5 cm på varje sida.
DET VILL VI INTE.
Kan man minska med isolering eller göra nått annat smart?
Micke
Vi har presis börjat med tillbygget av vårt lilla hus. Vi ska länga huset med 4,5meter, 6 meter brett med ett burspråk. 1 1/2 plan.
Men idag så fick jag reda på att väggarna i gamla huset inte är lika tjocka som den nya väggen. Det innebär att vi kommer att få lite smalare i tillbyggnaden, ca 5 cm på varje sida.
DET VILL VI INTE.
Kan man minska med isolering eller göra nått annat smart?
Micke
Vårt hus är redan tilläggsisolerat. Men tjockleken på väggen skiljer med 5 cm. Trisst...får nog leva med att nya delen av vardagsrummet blir lite smalare än den gamla delen. Hoppas att det inte ser dumt ut...nackdelen är ju att man inte kan möblera som man vill...
Gör så att panel blir jämn på utsidan runt hela huset och insidan får det bli ett hörn som minskar rummet med 5 cm, stör inte alls och ni skall ju absolut inte minska på regeltjocklek och isolering.
Det blir ju en ganska bred öppning till det nya. Kan ni inte spara en meter på varje sida och göra en snygg valvöppning istället? Då skulle nog inte de 5 cm synas så mycket, om ens alls.
Så gjorde jag med mitt tillbygge och tycker det ser bra ut.
Så gjorde jag med mitt tillbygge och tycker det ser bra ut.
Tja....det beror på hur man ser det hela. Jag tycket att man stirrar sig för blind på det här med väggtjocklek idag. Visst...på papper så blir ju värmeekonomin bättre ju tjockare vägg man har, men för att kunna utnyttja en riktigt tjock vägg i praktiken så ska även resten vara av toppsnitt; ventilation med värmeåtervinning, fönster med energiruta och gas m.m. Sett till kronor per år som det kostar att ha en något tunnare vägg så tror jag det skulle bli ytterst försumbara kostnader. Det viktigaste är att taket är riktigt välisolerat samt att stommen är helt tät. En något tunnare men helt tät vägg är bättre än en tjockt isolerad vägg med drag här och där.
Klicka här för att svara