Efter precis ett år i huset är ovanvåningen och fasad renoverade och då infinner sig lugnet. -Nej. Har trots allt en källare som behöver lite översyn.

Så i helgen revs det ner en gammal vävtapet i källaren. Naturligtvis fanns det en härligt rödorange plastfärg bakom. Dock var den helt okej att få bort med lite våld.

Hur som helst. Jag inser för att få den perfekta ytan behöver jag putsa om väggen. Dock inser jag mina egna begränsningar och det kommer aldrig bli så bra som mitt tvångsbeteende tillåter. Jag funderar dock på VÄGGTEGEL!

Och det är här frågorna börjar uppstå.

Fråga 1: Jag vill ha en ojämn väggtegel. Så då antar jag att jag inte behöver putsa om hela väggen utan bara laga. Rätt eller fel?

Fråga 2: Jag vill naturligtvis ha en vägg som ”andas” och inte stänga in fukt. Kommer detta bli ett problem? Jag hade tänkt väggtegel i lättbetong.

För mer bakgrund: Väggen är en yttervägg. Huset är från 1958. Putsen är KC. Det sedvanliga färgsläppet där golv möter vägg fanns där. Tror dock att plastfärgen och vävtapeter är en bidragande orsak.

Sista frågan blir då om jag är helt dum i huvudet och helt enkelt skall putsa om och måla med silikatfärg.

MVH

Laga eventuella hål och dra hela med Weber 133, förutsatt att det är betongväggar.
Några 100ingar i material och det är blir bra även om man inte är expert.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.