J Johan H skrev:
Kort rapport:

Snabb leverans från P Lindberg.
3/8" slang på rullen, verkar vara den tjockare 2-lagers varianten för att klara slitage bättre.
Det är i framtiden möjligt att byta slangen till en ny om den skulle bli skadad, då det sitter en vanlig 3/8" anslutning i centrum på rullen.
Anslutningarna externt är 3/8" invändig för inkommande och 3/8" utvändig för utgående.
Känns stabil och välbyggd, är made-in-china, men det är väl alla idag.
Kan inte säga att den här ser sämre ut än de (mycket) dyrare alternativ jag tittat på.

Anslutningen på min Bosch GHP5-13C är M22, samma som Kränzle.
(GHP5-13C är förövrigt en fantastisk liten kvalitetsmaskin! Mycket nöjd!)

För att fixa anslutningen mellan slangrullen och högtryckstvätten, fick jag göra en slang med 3/8" utv och 3/8" inv. Det är en 1-lagers högtryckstvättslang, gjorde den 2,5 meter lång - lagom för att takmontera rullen och ha högtryckstvätten på golvet. För anslutning till tvätten använder jag en adapter mellan 3/8" och M22.

På utgående slang från rullen har jag snabbkoppling, för att kunna byta till olika verktyg/slangar.

Provat det hela idag, funkar bra.
Drar ut slangen från rullen till lämpligt ställe på gården, där får den sedan ligga.
Ansluter via snabbkopplingen en kortare mer böjlig och medgörlig slang till spolhandtaget.

Inte helt omöjligt att det blir någon form av tryckförlust när man har så lång slang, men jag märkte ingen större skillnad mot en kort slang. Räcker för mina behov, som främst är biltvätt.
Det enda märkbara är efter att man tryckt in handtaget, så blir det en kort fördröjning innan trycket sjunker så pass i hela slangen, att högtryckstvätten förstår att den skall starta. I praktiken inget bekymmer.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Hej!
Funderar på att köpa exakt samma setup som dig, både slangvinda & högtryckstvätt.
Kan du tipsa om bra ställe för att köpa snabbkopplingar på? 😊
Och har du testat köra foam-kanon, i så fall funkar det?

Tack på förhand!

E erikwrenno skrev:
Hej!
Funderar på att köpa exakt samma setup som dig, både slangvinda & högtryckstvätt.
Kan du tipsa om bra ställe för att köpa snabbkopplingar på? 😊
Och har du testat köra foam-kanon, i så fall funkar det?

Tack på förhand!
Snabbkopplingarna har jag köpt på Amazon, sök på "högtryckstvätt snabbkoppling" så hittar du mycket att välja på.

Ja, jag har en foam-lance också, funkar fint. Jag har denna:
https://www.autodude.se/sv/produkt/foam_lance_standard_paket/HSKIT76-6

• Gilla
erikwrenno
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.