Slangvinda för tryckluft och därefter en sladdvinda för elkabel i garaget har varit en total succé. Nu när jag fått lite smak på detta så inser jag att en väggmonterad slangvinda för högtryckstvätten är något jag måste ha. Tanken är då att låta högtryckstvätten (en trefastvätt som är tung att dra runt) stå på en plats och bara dra ut en slang på uppfarten för vardagstvättande.

Kan vi gemensamt hitta lite förslag på lämpliga produkter här?

Jag tänker mig att det ska vara en vinda med automatiskt upprullning och jag behöver ha 20m slang av god kvalitet. Prismässigt vore sweet spot kring 3500kr med ett absolut tak på 5000kr - det senare är egentligen för mycket....

Några exempel följer här (även något icke automatiskt):

https://www.swedol.se/slangvinda-hgtrycksvatten-20-mvt-71573.html?tax_display=2

308822.png

https://duab.se/garage-verkstad/ren...-slangvinda-hogtryckstvatt-roll-profi-3-8-15m

Väggmonterad slangvinda för högtryckstvätt med automatisk upprullning och 20m slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.alegateknik.se/304-slangvindor Diverse varianter men de flesta är nog över budget då priserna är ex moms.

https://www.amazon.se/Rulle-med-slang-högtryckstvätt-Kärcher/dp/B078N8MQS7/ref=sr_1_10?keywords=TC+TECHNIC&qid=1644052368&sr=8-10

71lltBcFpZL._AC_SL1500_.jpg

https://www.amazon.de/dp/B07XM6YKVG...9Y2xpY2tSZWRpcmVjdCZkb05vdExvZ0NsaWNrPXRydWU=

61VyWAjotQL._AC_SL1280_.jpg

• Gilla
  • Älska
AG A och 3 till
  • Laddar…
Den översta från swedol har jag en exakt likadan till tryckluften fast den är köpt på gelins kgk, mycket bra kvalité på den vindan!

Till vatten har jag bara haft vevade och de är ju inte lika kul

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Har det dragits några slutsatser på detta ämne?

Någon som kommit till skott? Efterlyser erfarenheter av ovanstående vindor.

För egen del har jag parkerat projektet pga kostnaderna för "rätt" prylar.

MathiasS MathiasS skrev:
För egen del har jag parkerat projektet pga kostnaderna för "rätt" prylar.
Jag funderar på den från P Lindberg, den var mer rätt i pris.
Har du utvärderat den kontra de andra (teoretiskt)?

Om slangen har en lämplig dimension för 20m högtryck så ser den ju ok ut på pappret, men man blir lite osäker när allt annat kostar minst dubbelt.

MathiasS MathiasS skrev:
Om slangen har en lämplig dimension för 20m högtryck så ser den ju ok ut på pappret, men man blir lite osäker när allt annat kostar minst dubbelt.
Det är ju inga dyra saker att tillverka, varken vindan eller slangen.
Man kan ju undra om det är de andra som är överprisade..

Jag kör med ca 15 meter slang nu, 10 meters förlängning från Amazon, av samma fabrikat som den enklare manuella rullen du listat ovan. Det funkar bra och slangen kostade typ 600 kr.

Men har ledsnat på att ta in och ut allt, vill ha högtryckstvätten alltid inkopplad i garaget, bara att rulla ut slangen från vindan och spola av bilen.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Kan inte hålla på och vela hela den här sommaren också, så beställde en från P Lindberg.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
J Johan H skrev:
Kan inte hålla på och vela hela den här sommaren också, så beställde en från P Lindberg.
Återkom gärna med en recension när du fått hem den. Står på min villhöver lista.

Kort rapport:

Snabb leverans från P Lindberg.
3/8" slang på rullen, verkar vara den tjockare 2-lagers varianten för att klara slitage bättre.
Det är i framtiden möjligt att byta slangen till en ny om den skulle bli skadad, då det sitter en vanlig 3/8" anslutning i centrum på rullen.
Anslutningarna externt är 3/8" invändig för inkommande och 3/8" utvändig för utgående.
Känns stabil och välbyggd, är made-in-china, men det är väl alla idag.
Kan inte säga att den här ser sämre ut än de (mycket) dyrare alternativ jag tittat på.

Anslutningen på min Bosch GHP5-13C är M22, samma som Kränzle.
(GHP5-13C är förövrigt en fantastisk liten kvalitetsmaskin! Mycket nöjd!)

För att fixa anslutningen mellan slangrullen och högtryckstvätten, fick jag göra en slang med 3/8" utv och 3/8" inv. Det är en 1-lagers högtryckstvättslang, gjorde den 2,5 meter lång - lagom för att takmontera rullen och ha högtryckstvätten på golvet. För anslutning till tvätten använder jag en adapter mellan 3/8" och M22.

På utgående slang från rullen har jag snabbkoppling, för att kunna byta till olika verktyg/slangar.

Provat det hela idag, funkar bra.
Drar ut slangen från rullen till lämpligt ställe på gården, där får den sedan ligga.
Ansluter via snabbkopplingen en kortare mer böjlig och medgörlig slang till spolhandtaget.

Inte helt omöjligt att det blir någon form av tryckförlust när man har så lång slang, men jag märkte ingen större skillnad mot en kort slang. Räcker för mina behov, som främst är biltvätt.
Det enda märkbara är efter att man tryckt in handtaget, så blir det en kort fördröjning innan trycket sjunker så pass i hela slangen, att högtryckstvätten förstår att den skall starta. I praktiken inget bekymmer.

En utrullad blå slangvinda på marken bredvid kartong och förpackningsmaterial.
Skapa konto

Bosch professionell utrustning med slangar och mätare, troligen en vatten- eller luftkompressor, på betongyta.
Skapa konto

Blå gasslang med metallanslutningar och mässingskoppling på kartongbakgrund. Verktyg för gas- eller vatteninstallation.
Skapa konto

Optisk fiberkabel med kontakter leder på en kartongyta. Teknisk utrustning för nätverksanslutning.
Skapa konto

Blå behållare, gul mässingsventil, blå slang, svart metallfäste, träelement, inomhus, hantverk, installation.
Skapa konto

• Gilla
Danne_W och 7 till
  • Laddar…
Funderar också på att skaffa slangvinda och "fastmontera" tvätten i garaget (gamla K7 compact). Är det någon som har gjort en genomföring genom vägg, eller har tips på hur man gör det?

Funderar på att sätta in ett 110mm avloppsrör med slangstyrning på utsidan. Typ https://www.germ.se/tillbehor/1062-slangstyrning-genomforing-max-diam-34-mm.html

Hålet behöver ju även kunna stängas på vintern.

Slangvindan blir troligen den från P. Lindberg. Ni som har den: går det att vrida armen så man kan mata ut slangen åt samma håll som fästet sitter?

Tryckluft efter samma princip blir nästa projekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.