Vi står i valet och kvalet mellan två husleverantörer som ska bygga ett hus vi själva ritat. Båda bygger erkänt bra/fina hus och befinner sig kostnadsmässigt i samma grupp av husleverantörer.

Vi har dock ett problem, vi kan helt enkelt inte bestämma oss för vilken leverantör som ger oss mest för pengarna. Det är främst materialet i väggarna som skiljer leverantörerna åt och jag hoppas nån kan ge lite input till vårt beslut.

Den första leverantören (LEV1) har följande yttervägg:
panel, vågrät spikregel, lodrät "regel" 7 mm, 12 mm board, 170 mm regel samt isolering, plast, 45 mm regel samt isolering, 15 mm råspont och slutligen 9 mm gips.

Den andra leverantören (LEV2) har följande yttervägg:
panel, vågrät spikregel, 12 mm board, 240 mm lättregel samt isolering (2x120 mm), plast samt 9 mm gips.

Prismässigt ligger själva husleveransen på samma nivå medans arbetena hos LEV2 är något högre, totalt är LEV2 ca 4% dyrare vilket jag tycker är försumbart i sammanhanget. Även utrustningsnivån är i stort sett samma.

Då jag inte är så byggtekniskt bevandrad så hoppas jag någon kan upplysa mig. Vad är förresten lättregel och vad finns för nackdelar/fördelar?

Tacksam för svar!

Ps. Anledningen till att jag inte nämner vilka leverantörerna är beror på att en tråd som riskerar att falla ut alltför positivt vad gäller en viss leverantör på nåt mystiskt sätt verkar försvinna från forumet, och jag vill gärna ha input i det här ärendet... Ds.

Jag hade ju valt lev1 av den enkla anledningen att de har råspont i väggen. Det är betydligt lättare att leva med en sån vägg om man vill ha upp något på väggen.
Isoleringsmässigt tror jag att skillnaden är försumbar egentligen.

Lev2 kan säkert leverera vägg med motsvarande trälager för tavlorna, mot en kostnad.
Jag tycker också att man ska göra det tillvalet.

Det är ju snäppet bättre att ha korslagd stomme, för att minimera köldbryggorna.
Och om man nu prompt skall ha plast i väggen, så är det ju bästtre om den inte punkteras när man gör hål för eldosor och sådant.
Och råsponten är ett superplus!

Därför är alt 1 bättre, enligt mig.

Men inget av det så avgörande så att det spelar någon egentlig roll.
Men är allt annat lika skulle jag ta alt 1 för 4% extra.

EDIT:
Glömde isoleringsskillnaden...
Den är inte speciellt avgörande. Med tanke på minskade ytan köldbryggor kan det närma sig samma praktiska värde.

Jag har för mig att LEV2 kan bygga med råspont i väggarna mot tillägg. Men eftersom LEV2 redan nu är något dyrare så kanske det drar iväg? Men lättregelstomme i kombination med råspont kanske är det absolut bästa?

Sävsjö vs Willa Nordic månne?

Jag skulle kört med Lev 1 av samma anledning som övriga, råsponten är något ni inte kommer att ångra.

Lättregel är säkert bra på många sätt, vet ej om det kan motivera ett högre pris.

Råspont eller spånskiva? Är det ungefär lika bra eller? Kan någon förklara, för jag är just nu inne i en brant inlärningskurva i "konsten att få ett nytt hus byggt till sig på ena eller andra sättet utan att bomma något viktigt på grund av okunskap" och jag visste inte tidigare att det var så mycket jag inte visste men nu vet jag att jag inte vet mycket nog än, men jag fyller luckorna en bit i taget.

Typ.

Så förklara gärna någon...

Y
Ytterpanelen i LEV 1 är bättre ventilerad eftersom det även finns en vertikal regel (7mm) bakom.
I LEV 2 finns endast horisontell spikregel - denna hindrar ventilationnen /uttorklningen av panelen efter regn.

YA

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.