Hej!

Är det någon som har erfarenhet av Västkustskivan? Ersätter den även utegipset/vindduks funktion? Har sett att Paroc rekommenderar en väggkonstruktion utan utegips eller vindduk, men med västkustskivan. För och nackdelar med den konstruktionen?

Vinddukens/utegipsets funktion är vad jag har förstått främst att se till att luft inte blåses runt i isolering (undvika konvektion pga vind/lufttryck). Utegipset kan också ha stabiliserande egenskaper. Någon mer funktion? Skydda reglar mot kondensvatten som kan uppstå vid speciella väderlekar?

Jag gillar tanken med ett isolerlager med nästan helt bruten köldbrygga som västkustskivan verkar kunna ge. Så här är min tanke kring väggkonstruktion:

Gips
osb
45x45 installationsutrymme med isolering
diffspärr
220x45 bärande stomme, isolering
västkustskiva 45 mm
(ev. utegips?)

En konstruktör sa att jag skulle byta plats på västkustskivan och utegipset för att nyttja gipsets stabiliserande egenskaper direkt mot stommen. Det kändes lite omvänt för mig, men det kanske är smartare? Hur styv är västkustskivan? Är den behandlad för att inte suga vatten/fukt på något vis?

Produktinfo västkustskivan:
http://guiden.rockwool.se/produkter/byggisolering/vaestkustskiva

Förslag på väggkonstruktioner med västkustskiva utan gips/vindduk:
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Vaggkonstruktioner.pdf

Tacksam för alla synpunkter och idéer. Hej hej!

S
Tillverkad av fukt- och vattenavvisande Rockwool stenull.
finns även hos isover. kolla om det finns prisskillnad
skivan är ej stabil

Du ska sätta utegipsen mot stommen med västkustskivan utanför. Annars ser din väggtyp perfekt ut.

Ok, gipsen använder man då enbart för att stabilisera stommen då antar jag? Eller har gipsen fortfarande någon mer funktion även om den sitter innanför västkustskivan?

Matti, ditt förslag ser alltså ut så här:

Gips
osb
diffspärr
utegips
västkustskiva 45 mm
spikläkt
panel

Känner ni till några hustillverkare som konstruerar väggarna så här? Har du själv byggt på detta vis?

By the way, vet ni varför den kallas för västkustskivan?

Tack för svar.

S
den är vindspärren gipsen.
ingen aning varför den heter så.
vet ingen. som bygger så tyvärr.

Ok, då har utegipset samma funktion även om den sitter innanför västkustskivan, dvs stabiliserande och vindskyddande (konvektion i isoleringen).

Hittade en hustillverkare som kör denna väggkonstruktion:

Gips
osb
diffspärr
45 heltäckande isolering utan reglar (med nån form av upphängning liknande västkustskivan)
utegips
spikläkt
panel

Ser ju också bra ut, men stommen hamnar långt ut i konstruktionen med mycket isolering innanför. I mina ögon betyder det större fuktrisk för den bärande stommen eftersom den står kallare? Speciellt då huset är väl isolerat. Hade därför gärna sett västkustskivan som inte har något organiskt material alls längst ut. Vad tror ni om det, stämmer min teori eller är jag ute och cyklar? Är fukt i stommen någon risk överhuvudtaget?

Niklas

Ja din nya väggkonstruktion ser bra ut med västkustskivan längst ut. Jag har byggt 17 st hyreshus med den konstruktionen fast med bara 145mm stomme. Utegipsen är främst stomstabiliserande men också ett vindskydd då det kan vara svårt att få västkustskivan helt tät i skarvarna, vi kör med fogskum i skarvarna om man ej fått det helt tätt. Jag har även tilläggs isolerat mitt eget hus med västkustskivor. Ett tips om du väljer att isolera med dessa skivor är att använda heltäckande klädsel + handskar då skivorna kliar väldigt mycket.

F
Det Byggs en hel del hus med vindduk istället för utegips och dom husen rasar inte ihop för det. Sen så kommer din invändiga OSB att stabilisera stommen ganska bra. En fördel med stommen så långt in som möjligt är att spännvidden på takstolar minskar.

S
men man sätter spikreglar också. vilket också ger stabilt hus

Visst kan du bygga ett hus med vindduk istället för utegips, men då får du räkna med veka riktningen i stommen istället för den styva.
Nackdelen med vindduk är också att om det blir revor eller andra skador så kommer det in luft i isoleringen och minskar verkningsgraden av isoleringen.

Ang västkustskiva skriver rockwool följande på sin hemsida:
Västkustskivan ger också den vindtäthet som krävs, inget ytterligare utvändigt vindskydd behövs.

Så extra vindskydd framstår onödigt!

Vi håller på och bygger nu. Väggkonstruktionen blev som Matti mfl påpekade, västkustskiva längst ut och gips innanför. Främst för att stabilisera.

Gips
osb
diffspärr
Utegips
västkustskiva 45 mm
Spikläkt
panel

Du kommer att få en väldigt bra isolerad vägg med en väl fungerande konstruktion.

Niklas
du behöver inte ha utegips, västkustskivan fungerar lika bra som vindskydd. GNU skivar fördyrar bara bygget.

Kapar tråden med en fråga;

-varför osb-skivor mellan innersta isolerlagret (45x45) och gipset?Är det för extra isolering eller? Själv hade jag satt gipset direkt på 45:orna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.