3 761 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Väggkaos för en amatör! Masonite, tapet och renoveringstapet (?)
Hejsan! Har precis köpt ett 30-talshus där två av väggarna i hallen har väldigt många lager tapet. De sitter som berget och enda sättet jag får loss större bitar är att gå ner till masoniten. Det är ca 2 mm nivåskillnad mellan masonit och den tapet som finns kvar där det är som värst.
Vill behålla alla originalsocklar och snickerier som dom är, så vill helst inte gipsa. Så jag funderar på att:
1: Måla väggen med primer
2. Slipa ner ”luddet”
3. Spackla och slipa det värsta
4. Sätta renoveringstapet (duro)
5. Spackla ev skarvar, slipa och foga innerhörn
6. Måla på som vanligt.
Nu till mina frågor….
- Tror ni det fungerar?
- Hur stor nivåskillnad fixar en renoveringstapet?
- Fingerar vanlig grundfärg som primer (har 10 L Flügger Wall Primer Pro hemma) eller bär jag byta den till en tapetförsegling (tex Flügger Wall Fixer)?
Så här ser det ut på den del av väggen där det är som värst. Resten ser betydligt lättare ut.
Vill behålla alla originalsocklar och snickerier som dom är, så vill helst inte gipsa. Så jag funderar på att:
1: Måla väggen med primer
2. Slipa ner ”luddet”
3. Spackla och slipa det värsta
4. Sätta renoveringstapet (duro)
5. Spackla ev skarvar, slipa och foga innerhörn
6. Måla på som vanligt.
Nu till mina frågor….
- Tror ni det fungerar?
- Hur stor nivåskillnad fixar en renoveringstapet?
- Fingerar vanlig grundfärg som primer (har 10 L Flügger Wall Primer Pro hemma) eller bär jag byta den till en tapetförsegling (tex Flügger Wall Fixer)?
Så här ser det ut på den del av väggen där det är som värst. Resten ser betydligt lättare ut.
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Är det verkligen masonit ser mer ut som tretex men det ser ut som en innervägg?
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Borde va det
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Tretex har man väl i innerväggar också?
Eller är det bara i vårt hus?
Eller är det bara i vårt hus?
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Har nog aldrig sett tretex på innerväggar antingen masonite eller papp
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Vi hade tretex i taket 😂
För att spara socklarna och dörrfodret så se till att plocka bort dem innan du börjar så att de inte är ivägen. Övrigt så skulle jag, om jag var dig, göra ett ordentligt grundjobb då jag förutsätter att ni har tänkt bo där ett tag och sitt hus vill man ta hand om med tanke på att huset tar hand om er 😀. Men annars fungerar det även så som du skriver men håller garanterat inte lika bra med tiden.
Tretex på alla inner- /ytterväggar och innertak utom hall kök o badrum Har/hade jag. Inget vidare att bygga vidare på så jag tar bort det eftersom. Spara snickerier som 4774 säger om du har gott om pysseltid. Kan ju bli riktigt bra resultat 👍.
Ja, socklarna har redan blivit nedkladdade av något sedan tidigare, och helst vill jag ta bort allt bös som blivit på dem. 🥲 Vi vill såklart ta hand om det och ge huset det bästa, men har varken tillräckligt med maskiner, pengar, kunskap eller modet just nu iom att vi bara bott här sedan i måndags… 😅4774 skrev:
För att spara socklarna och dörrfodret så se till att plocka bort dem innan du börjar så att de inte är ivägen. Övrigt så skulle jag, om jag var dig, göra ett ordentligt grundjobb då jag förutsätter att ni har tänkt bo där ett tag och sitt hus vill man ta hand om med tanke på att huset tar hand om er 😀. Men annars fungerar det även så som du skriver men håller garanterat inte lika bra med tiden.
Men, du tror det kan hålla några år med att köra tapetgrund/spackel/renoveringstapet iallafall? Om det håller fint i några år så har jag åtminstone hunnit bygga på mig kunskap och maskiner. Just nu är tummen mitt i hand och fickorna tomma.
Sen är jag nyfiken. Ett ordentligt grundarbete, tänker du då att det handlar om att byta ut hela skivan och ersätta? Eller? ☺️
Jaha! Nybörjarfråga, men varför är tretex otrevligt att bygga vidare på? Förstått det som ett hållbart och naturligt material som isolerar fint? Med högre brandrisk dock… Och visst är det mjukt? Denna skiva är hård men har ett mjukt/semiporöst lager typ. Känns som undersidan på spånskivan man hade i träslöjden ungefär.BigR skrev:
Byta ut tretexen mot gips eller masonit, se hur det ser ut bakom vilket kommer vara en ovärderlig kunskap framåt. Att lära känna sitt hus tar tid och det allmänna rådet är att bo i det i ett år innan större ändringar , då kommer ni att ha bott in er och då veta vad ni vill ändra eller behöver göra. Ny tapet och lite målarfärg är helt ok att fixa med, helst innan inflytt för att sätta sin prägel 😀.J Jebote skrev:Ja, socklarna har redan blivit nedkladdade av något sedan tidigare, och helst vill jag ta bort allt bös som blivit på dem. 🥲 Vi vill såklart ta hand om det och ge huset det bästa, men har varken tillräckligt med maskiner, pengar, kunskap eller modet just nu iom att vi bara bott här sedan i måndags… 😅
Men, du tror det kan hålla några år med att köra tapetgrund/spackel/renoveringstapet iallafall? Om det håller fint i några år så har jag åtminstone hunnit bygga på mig kunskap och maskiner. Just nu är tummen mitt i hand och fickorna tomma.
Sen är jag nyfiken. Ett ordentligt grundarbete, tänker du då att det handlar om att byta ut hela skivan och ersätta? Eller? ☺️
Jag har full förståelse till att fickorna gapar tomma med nytt hus och januari fattigmånad.
Så kör så som du skriver och sedan när ork och lust och pengar finns så gör om det. Inga problem alls.
Stort Grattis till Huset och hoppas att ni kommer få många roliga år i det 😀
Tusen tack för tipsen och peppen, blev genast modigare och mer hoppfull!! Ja, det är det enda vi tänkt fixa nu. Väggfärg och tak. Sen får man bo in sig och se vad som händer. 😀4774 skrev:
Byta ut tretexen mot gips eller masonit, se hur det ser ut bakom vilket kommer vara en ovärderlig kunskap framåt. Att lära känna sitt hus tar tid och det allmänna rådet är att bo i det i ett år innan större ändringar , då kommer ni att ha bott in er och då veta vad ni vill ändra eller behöver göra. Ny tapet och lite målarfärg är helt ok att fixa med, helst innan inflytt för att sätta sin prägel 😀.
Jag har full förståelse till att fickorna gapar tomma med nytt hus och januari fattigmånad.
Så kör så som du skriver och sedan när ork och lust och pengar finns så gör om det. Inga problem alls.
Stort Grattis till Huset och hoppas att ni kommer få många roliga år i det 😀
Tanten och gubben som bodde här innan trivdes här i 45 år, så det hoppas jag vi med gör. Tack igen!! 😀