Hej

Pysslar med badrummet och skall snart installera vägghängd toalett och handfat mot lättbetong-vägg

Fixturen jag köpt är Gustavsbergs där både uppe och nere fästen skruvas mot vägg, det går diverse rör längs husväggen så vill inte borra ned i plattan.

Då det är ett äldre hus sitter inget tätskikt på vägg mot mark eller nedåt plattan på denna del av badrummet.

Installation mot vägg

Golvet har bra fall mot brunnen så har inte rakt golv att ställa upp mot ( få den i våg )
Vad är bäst ( måste vara stabilt )
- shimsa upp fixturens fötter, ( med konstruktions lim/silicon )
- sänka mer fötter mot plattan ( inte klinka runt fötter) och gjuta en lite platta runt fötterna ?

Jag tror det är bäst att skippa klinker plattan runt fötter och gjuta upp en klack som är rak/våg.

Skiva för att klä in

Vill inte kakla in det, vill ha slät målad skiva
- Är det vanligt gips som är lättast/ bäst med våtrumsväv och färg ?

Tack

Joachim

Lite bilder

bild 1-4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2-5.JPG
Skapa konto

GB1921102021f.png
Skapa konto

Fixturen justerar du i våg vid fötterna finns skruvarna till det, själv brukar jag säga till plattsättaren att jag vill montera fixturen ovanpå klinkersen för att slippa att få en invallning inne i fixturen så ev. läckage syns snarast. Kan vara knepigt att få fast saker i lättbetong, finns en del specialplugg, skruv för ända målet men det kanske du har koll på.

Kolla även måttet wc bult över golv stämmer innan du bygger igen samt c/c mellan bultarna.

mvh

Redigerat:
Tack

Ja lite lurigt med lättbetongen, jag har tidigare satt reglar med fransk träskruv/plugg tidigare men tror det finns något att limma med här - skall kolla upp, eller någon här som vet ?

Du menar höjden på WC stolen med bult ?

Edit : Tror kemankare blir bäst

Redigerat:
Kommer inte ihåg måttet från golv upp till bultarna på gustavsbergaren men jag brukar dubbelkolla med pottan som skall monteras så den inte kommer för lågt.
Hilti har bra grejer för lättbetong det vet jag av egen erfarenhet, kika in på deras sida med fästmaterial.

mvh

Kemankare är the shit - inte billigt men grymt att jobba med när man väl fått dit det !

Nu är konsoler där och injusterade, inte det lättaste i ett rum där det mesta är lite snett.

bild 5-2.JPG
Skapa konto

bild 4-6.JPG
Skapa konto

bild 3-8.JPG
Skapa konto

bild 2-6.JPG
Skapa konto

bild 1-7.JPG
Skapa konto

• Gilla
spekerök
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.