Halloj,
När vi flyttade in i vårt hus så hade förra ägaren valt att hänga stegarna på husets baksida med någon form av hållare som sitter fastkilad/skruvad på nån slags konsol. Jag är lite terminologiskt osäker på vad grejorna heter...
Dock är ena hållaren borta och den andra som sitter ser ut att vara inne på sista versen.
Letade efter något alternativ till hängare när jag var till stan sist, men kunde bara hitta nån som tyvärr var för liten på Biltema, och tveksam om de hade klarat vikten av stegarna.
Alternativet är ju att köpa två nya sådana där som förre ägaren fäst i väggen.
Bifogar bild
När vi flyttade in i vårt hus så hade förra ägaren valt att hänga stegarna på husets baksida med någon form av hållare som sitter fastkilad/skruvad på nån slags konsol. Jag är lite terminologiskt osäker på vad grejorna heter...
Dock är ena hållaren borta och den andra som sitter ser ut att vara inne på sista versen.
Letade efter något alternativ till hängare när jag var till stan sist, men kunde bara hitta nån som tyvärr var för liten på Biltema, och tveksam om de hade klarat vikten av stegarna.
Alternativet är ju att köpa två nya sådana där som förre ägaren fäst i väggen.
Bifogar bild
Tycker skenan ser ut att vara en vanlig installationsskena som används i industri. Tillverkas av flera olika aktörer, ett exempel är nedan.
https://www.vvsobygg.se/montageskena-66889.html
Finns kompletta system för detta med allt möjligt som kan ta stora laster.
https://www.vvsobygg.se/montageskena-66889.html
Finns kompletta system för detta med allt möjligt som kan ta stora laster.
Skena, där har vi det. Ja den verkar inte vara nått fel på, men det är själva hållaren, gaffeln eller vad det är, som skulle behöva bytas ut.Tomtom79 skrev:
Har ingen aning om vad den "gaffeln" heter på fackspråk... :O
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Skulle nog bytt den mot en väggkrok bara.
https://www.biltema.se/verktyg/verktygsforvaring/verktygshallare/
https://www.biltema.se/verktyg/verktygsforvaring/verktygshallare/
Tips på var jag hittar vanliga krokar?mexitegel skrev:
Vet inte vad man ska köpa för sorts krok då jag tänker att den ska hålla upp hela vikten.
Ett alternativ är att kånka in stegarna i garaget (har sett vissa ha dem där), då kanske de inte slits så mycket om de ändå bara ska hänga genom hela vintern... Är mest för gräsklipp och annat det är nödvändigt att ha dem upphängda...
Den här hänger jag en 6m stege på men två ryms kanske. Tror den är ca 15 cm djup. Har inte rostat på ~3 år ute. https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...upphangningskrokar/redskapskrok-339064/#tab02
Köpte en sån här, en enkel variant och en med två "utstickare", men tyckte den ena verkade för klen och den andra var för smal för två stegar...nikasp skrev:
https://www.biltema.se/verktyg/verktygsforvaring/verktygshallare/vaggkrok-2000023075
Vad fäster du i för vägg? Har tegelvägg om det har någon betydelse.
Egentligne hade jag gärna nyttjat de skenor som finns och slippa borra en massa om det inte behövs, men men...
Dessa är bra, men ser ju nu att du ska hänga två stegar och då lär de vara för små de också:
http://www.skeppshultstegen.se/sv/produkter/stegtillbehor/upphangningskrokar/
Finns att köpa här: https://www.stegcentralen.se/sv/artiklar/wibe-upphangningskrok.html
http://www.skeppshultstegen.se/sv/produkter/stegtillbehor/upphangningskrokar/
Finns att köpa här: https://www.stegcentralen.se/sv/artiklar/wibe-upphangningskrok.html
Jag har träfasad. Såna där finns ju i ganska grova varianter också.B bradgard skrev:Köpte en sån här, en enkel variant och en med två "utstickare", men tyckte den ena verkade för klen och den andra var för smal för två stegar...
[länk]
Vad fäster du i för vägg? Har tegelvägg om det har någon betydelse.
Egentligne hade jag gärna nyttjat de skenor som finns och slippa borra en massa om det inte behövs, men men...
Nu har jag iofs alltid undrat varför det är två stegar till huset. Det räcker gott med en för att komma upp på taket.nikasp skrev:
Det är nån sån där variant som man fäster på den andra stegens nederdel.
Är mycket konstigheter och temporära lösningar i det här huset, så det där förvånar mig väl egentligen inte....
Iofs tror jag att den där kroken är för kort för två stegar, öh, stegdelar. Å andra sidan skulle jag gott kunna lägga ena stegen i garaget t.v...
Jag är i slutfasen av takrenovering i torpet och det är väldigt smidigt med två stegar. En stabilare och tyngre och en lätt tresektioners stege som jag flyttar runt mer nu när jag fixar med hängrännor. Man klarar sig med en men ibland kanske man håller på med saker på olika ställen osv.
Har inte tänkt sälja den ena stegen, bara förvara nån annanstans. När snön kommer åkr de nog in i garaget oavsett.nikasp skrev:
Klicka här för att svara
