Tonåringen vill ha en TV vid sängen. Eftersom TV står längsmed väggen där TV:n nödvändigtvis måste sitta (enligt både tonåringen och mig själv) så har TV och väggfäste för ändamålet införskaffats. Väggfästet medger att TV: nu kan vinklas ut från väggen 90 grader på en arm. Det bli med andra ord ett visst moment på infästningen även om det är en väldigt lätt liten TV. Och en tonåring som kommer dra TV: ut och in dagligen.
Väggen består av putsad Träullit på läggbetong. Puts och Träullit är dryga decimetern innan lättbetongen tar vid. Så nu till själva frågan; hur fäster jag det bäst?

Rekommendationen för stenvägg är tre vertikala hål med tillhörande plugg och skruv (ST6.3x55 i plugg 10x50). Det känns inte pålitligt i det här fallet.

Alla förslag välkomnas.

• Väggfäste för TV delvis monterat på mönstrad vägg med synliga skruvhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett svart väggfäste för TV monterat på en målad vägg med trämönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Drutten2000 skrev:
Tonåringen vill ha en TV vid sängen. Eftersom TV står längsmed väggen där TV:n nödvändigtvis måste sitta (enligt både tonåringen och mig själv) så har TV och väggfäste för ändamålet införskaffats. Väggfästet medger att TV: nu kan vinklas ut från väggen 90 grader på en arm. Det bli med andra ord ett visst moment på infästningen även om det är en väldigt lätt liten TV. Och en tonåring som kommer dra TV: ut och in dagligen.
Väggen består av putsad Träullit på läggbetong. Puts och Träullit är dryga decimetern innan lättbetongen tar vid. Så nu till själva frågan; hur fäster jag det bäst?

Rekommendationen för stenvägg är tre vertikala hål med tillhörande plugg och skruv (ST6.3x55 i plugg 10x50). Det känns inte pålitligt i det här fallet.

Alla förslag välkomnas.
Kem-ankare & gängstång, sen bricka o mutter på det(y)

• Gilla
Drutten2000
  • Laddar…
Som sägs , men sätt en mutter och bricka på gängstången bakom fästet med, brickan jämns med äggen och en bricka och mutter utanför fästet, , om du drar till mot träulliten så kommer det att krasa och allt gå in i väggen

• Gilla
Drutten2000
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Som sägs , men sätt en mutter och bricka på gängstången bakom fästet med, brickan jämns med äggen och en bricka och mutter utanför fästet, , om du drar till mot träulliten så kommer det att krasa och allt gå in i väggen
Smart(y)

Jag hann bli så rastlös att jag åkte till ett större byggvaruhus för att köpa ankarfix och lite lämpliga doningar. Ville bekräfta min förträffliga lösning med självaste chefen för skruv och plugg. Han ville inte sälja något av det till mig; han sa att min vägg var skit och att jag skulle köpa en lämplig möbel istället. Så jag åkte där ifrån tomhänt och lite stukad.
Men nu ger ni mig alltså rådet att göra just det jag hade tänkt vilket ju såklart förändrar allt. Får jag fråga hur trygga ni är med det här? Skruv och plugg chefens hopp dog helt när jag beskrev att väggfästet är en arm som det kommer dras i. Han menar på att det tillslut kommer ge sig.

Hur tjock är träuliten.

Edit hur tjock är väggen .

J jonaserik skrev:
Hur tjock är träuliten.

Edit hur tjock är väggen .
Det är en yttervägg så bakom träulliten är det ett vanligt lättbetongblock. Har inte något exakt mått, men som sagt, ett standardblock.

Yttervägg troligen 20 cm, du kan se ungefär tjocklek vid fönster och ytterdörrar.

EDIT en källarvägg då eftersom det är träullit där.

D Drutten2000 skrev:
Jag hann bli så rastlös att jag åkte till ett större byggvaruhus för att köpa ankarfix och lite lämpliga doningar. Ville bekräfta min förträffliga lösning med självaste chefen för skruv och plugg. Han ville inte sälja något av det till mig; han sa att min vägg var skit och att jag skulle köpa en lämplig möbel istället. Så jag åkte där ifrån tomhänt och lite stukad.
Men nu ger ni mig alltså rådet att göra just det jag hade tänkt vilket ju såklart förändrar allt. Får jag fråga hur trygga ni är med det här? Skruv och plugg chefens hopp dog helt när jag beskrev att väggfästet är en arm som det kommer dras i. Han menar på att det tillslut kommer ge sig.
Lämplig möbel?
No offense mot skruv och pluggchefen du nämner, men låter mer som att han inte kan något och vill svära sig fri utifall det inte skulle fungera. enligt min uppfattning är detta ett vanligt problem idag runt om i byggvaruhusen, speciellt dom stora grossarna. MIN åsikt givetvis(dock efter att spenderat timtals och åter timtals i ovan nämnda butiker).

Du skulle kunna montera en skiva eller något bakom fästet som breder ut trycket/möjliggör fler infästningspunkter.

AXS
Borra in 15-20 cm och fäst en platta något större än tv-fästet med spikplugg. Sen fäster du tv-fästet med vettiga skruv i plattan.

• Gilla
Drutten2000
  • Laddar…
Ska man då inte trycka ihop träullen så måste det vara distanser som gåt mot väggen och då räcker det inte med tre fästen, en platta på ca 400X400 med tre fästen upptill och tre fästen nertill, det är ganska häftigt tryck när en TV dras ut , lite knepigt men det går att få ihop det.

• Gilla
Drutten2000
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Yttervägg troligen 20 cm, du kan se ungefär tjocklek vid fönster och ytterdörrar.

EDIT en källarvägg då eftersom det är träullit där.
Du är någonting på spåret. Det är inte en källarvägg. Jag utgick ifrån att det är Träullit bakom putsen för källarväggarna har jag reviderat i omgångar. Men jag vet vid närmare eftertanke inte säkert att det är Träullit även på ytterväggarna. Jag blev förvånad när jag satte botten i väggen och den bara rasade igenom. Svor för mig själv om jävla Träullit men om du menar att man bara satte det på lällsrvägg så klev jag plötsligt väldigt osäker. Poröst är det definitivt. Får nog undersöka det närmare. Det finns lite dosor och tilluftsdon där jag kanske kan få en bättre bild.

P Pumabjörnen skrev:
Lämplig möbel?
No offense mot skruv och pluggchefen du nämner, men låter mer som att han inte kan något och vill svära sig fri utifall det inte skulle fungera. enligt min uppfattning är detta ett vanligt problem idag runt om i byggvaruhusen, speciellt dom stora grossarna. MIN åsikt givetvis(dock efter att spenderat timtals och åter timtals i ovan nämnda butiker).

Du skulle kunna montera en skiva eller något bakom fästet som breder ut trycket/möjliggör fler infästningspunkter.
Lite så. Jag gav förslag på en skiva. Tänkte i samma bana och kanske rent av limma upp skivan. Då hänvisade han mig till gubbarna på Limavdelningen men jag bestämde mig för att avvakta. Hade gärna sluppit en skiva men det är helt klart tänkvärt om inget annat funkar.

Jag hade 7 cm in till grundmuren, 5 cm täulit och 2 cm puts.
Monterade några tyngre grejer i mitt garage.
Kapade till distansrör. Finns att köpa tjockväggiga plaströr att kapa till själv. Borrade ca 170 in, 10 mm plugg 100 långa.
Gjorde hålet i putsen/träuliten större med en kniv, in med pluggen i muren, sen röret, 150 lång 6 mm skruv.
OBS !! Till plastplugg får man inte använda skruv med borrspets eller skärande gänga.
Om rörets hål är lika eller större än pluggen, sätter man dit en bricka först med mindre hål, så inte pluggen kryper ut när man drar.

Isakare Isakare skrev:
Jag hade 7 cm in till grundmuren, 5 cm täulit och 2 cm puts.
Monterade några tyngre grejer i mitt garage.
Kapade till distansrör. Finns att köpa tjockväggiga plaströr att kapa till själv. Borrade ca 170 in, 10 mm plugg 100 långa.
Gjorde hålet i putsen/träuliten större med en kniv, in med pluggen i muren, sen röret, 150 lång 6 mm skruv.
OBS !! Till plastplugg får man inte använda skruv med borrspets eller skärande gänga.
Om rörets hål är lika eller större än pluggen, sätter man dit en bricka först med mindre hål, så inte pluggen kryper ut när man drar.
Det lät ju gediget och genomtänkt! Var grundmuren lättbetong? Var det i så fall någon särskild plugg du körde med? Herrn i butiken (som faktiskt var både trevlig och till synes kunnig om jag gett intryck av någonting annat) menade att han inte skulle ha kunnat rekommendera plugg och skruv ens utan träulliten om infästningen var i lättbetong.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.