Tonåringen vill ha en TV vid sängen. Eftersom TV står längsmed väggen där TV:n nödvändigtvis måste sitta (enligt både tonåringen och mig själv) så har TV och väggfäste för ändamålet införskaffats. Väggfästet medger att TV: nu kan vinklas ut från väggen 90 grader på en arm. Det bli med andra ord ett visst moment på infästningen även om det är en väldigt lätt liten TV. Och en tonåring som kommer dra TV: ut och in dagligen.
Väggen består av putsad Träullit på läggbetong. Puts och Träullit är dryga decimetern innan lättbetongen tar vid. Så nu till själva frågan; hur fäster jag det bäst?
Rekommendationen för stenvägg är tre vertikala hål med tillhörande plugg och skruv (ST6.3x55 i plugg 10x50). Det känns inte pålitligt i det här fallet.
Alla förslag välkomnas.
Väggen består av putsad Träullit på läggbetong. Puts och Träullit är dryga decimetern innan lättbetongen tar vid. Så nu till själva frågan; hur fäster jag det bäst?
Rekommendationen för stenvägg är tre vertikala hål med tillhörande plugg och skruv (ST6.3x55 i plugg 10x50). Det känns inte pålitligt i det här fallet.
Alla förslag välkomnas.
Kem-ankare & gängstång, sen bricka o mutter på detD Drutten2000 skrev:Tonåringen vill ha en TV vid sängen. Eftersom TV står längsmed väggen där TV:n nödvändigtvis måste sitta (enligt både tonåringen och mig själv) så har TV och väggfäste för ändamålet införskaffats. Väggfästet medger att TV: nu kan vinklas ut från väggen 90 grader på en arm. Det bli med andra ord ett visst moment på infästningen även om det är en väldigt lätt liten TV. Och en tonåring som kommer dra TV: ut och in dagligen.
Alla förslag välkomnas.
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Jag hann bli så rastlös att jag åkte till ett större byggvaruhus för att köpa ankarfix och lite lämpliga doningar. Ville bekräfta min förträffliga lösning med självaste chefen för skruv och plugg. Han ville inte sälja något av det till mig; han sa att min vägg var skit och att jag skulle köpa en lämplig möbel istället. Så jag åkte där ifrån tomhänt och lite stukad.
Men nu ger ni mig alltså rådet att göra just det jag hade tänkt vilket ju såklart förändrar allt. Får jag fråga hur trygga ni är med det här? Skruv och plugg chefens hopp dog helt när jag beskrev att väggfästet är en arm som det kommer dras i. Han menar på att det tillslut kommer ge sig.
Men nu ger ni mig alltså rådet att göra just det jag hade tänkt vilket ju såklart förändrar allt. Får jag fråga hur trygga ni är med det här? Skruv och plugg chefens hopp dog helt när jag beskrev att väggfästet är en arm som det kommer dras i. Han menar på att det tillslut kommer ge sig.
Lämplig möbel?D Drutten2000 skrev:Jag hann bli så rastlös att jag åkte till ett större byggvaruhus för att köpa ankarfix och lite lämpliga doningar. Ville bekräfta min förträffliga lösning med självaste chefen för skruv och plugg. Han ville inte sälja något av det till mig; han sa att min vägg var skit och att jag skulle köpa en lämplig möbel istället. Så jag åkte där ifrån tomhänt och lite stukad.
No offense mot skruv och pluggchefen du nämner, men låter mer som att han inte kan något och vill svära sig fri utifall det inte skulle fungera. enligt min uppfattning är detta ett vanligt problem idag runt om i byggvaruhusen, speciellt dom stora grossarna. MIN åsikt givetvis(dock efter att spenderat timtals och åter timtals i ovan nämnda butiker).
Du skulle kunna montera en skiva eller något bakom fästet som breder ut trycket/möjliggör fler infästningspunkter.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Ska man då inte trycka ihop träullen så måste det vara distanser som gåt mot väggen och då räcker det inte med tre fästen, en platta på ca 400X400 med tre fästen upptill och tre fästen nertill, det är ganska häftigt tryck när en TV dras ut , lite knepigt men det går att få ihop det.
Du är någonting på spåret. Det är inte en källarvägg. Jag utgick ifrån att det är Träullit bakom putsen för källarväggarna har jag reviderat i omgångar. Men jag vet vid närmare eftertanke inte säkert att det är Träullit även på ytterväggarna. Jag blev förvånad när jag satte botten i väggen och den bara rasade igenom. Svor för mig själv om jävla Träullit men om du menar att man bara satte det på lällsrvägg så klev jag plötsligt väldigt osäker. Poröst är det definitivt. Får nog undersöka det närmare. Det finns lite dosor och tilluftsdon där jag kanske kan få en bättre bild.J jonaserik skrev:
Lite så. Jag gav förslag på en skiva. Tänkte i samma bana och kanske rent av limma upp skivan. Då hänvisade han mig till gubbarna på Limavdelningen men jag bestämde mig för att avvakta. Hade gärna sluppit en skiva men det är helt klart tänkvärt om inget annat funkar.P Pumabjörnen skrev:Lämplig möbel?
No offense mot skruv och pluggchefen du nämner, men låter mer som att han inte kan något och vill svära sig fri utifall det inte skulle fungera. enligt min uppfattning är detta ett vanligt problem idag runt om i byggvaruhusen, speciellt dom stora grossarna. MIN åsikt givetvis(dock efter att spenderat timtals och åter timtals i ovan nämnda butiker).
Du skulle kunna montera en skiva eller något bakom fästet som breder ut trycket/möjliggör fler infästningspunkter.
Jag hade 7 cm in till grundmuren, 5 cm täulit och 2 cm puts.
Monterade några tyngre grejer i mitt garage.
Kapade till distansrör. Finns att köpa tjockväggiga plaströr att kapa till själv. Borrade ca 170 in, 10 mm plugg 100 långa.
Gjorde hålet i putsen/träuliten större med en kniv, in med pluggen i muren, sen röret, 150 lång 6 mm skruv.
OBS !! Till plastplugg får man inte använda skruv med borrspets eller skärande gänga.
Om rörets hål är lika eller större än pluggen, sätter man dit en bricka först med mindre hål, så inte pluggen kryper ut när man drar.
Kapade till distansrör. Finns att köpa tjockväggiga plaströr att kapa till själv. Borrade ca 170 in, 10 mm plugg 100 långa.
Gjorde hålet i putsen/träuliten större med en kniv, in med pluggen i muren, sen röret, 150 lång 6 mm skruv.
OBS !! Till plastplugg får man inte använda skruv med borrspets eller skärande gänga.
Om rörets hål är lika eller större än pluggen, sätter man dit en bricka först med mindre hål, så inte pluggen kryper ut när man drar.
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Det lät ju gediget och genomtänkt! Var grundmuren lättbetong? Var det i så fall någon särskild plugg du körde med? Herrn i butiken (som faktiskt var både trevlig och till synes kunnig om jag gett intryck av någonting annat) menade att han inte skulle ha kunnat rekommendera plugg och skruv ens utan träulliten om infästningen var i lättbetong.Isakare skrev:
Jag hade 7 cm in till grundmuren, 5 cm täulit och 2 cm puts.