1 870 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Väggfäste för teve
Min dotter har köpt ett väggfäste för sin teve, av en typ som går att fälla ut från väggen, så att man kan vrida och vinkla ut apparaten, och troligen även tilta den. Det krävs alltså stabil förankring i väggen, för att inte alltihop ska dråsa ner i parketten. Byggnaden är ett tegelhus från 40-talet, den aktuella mellanväggen verkar vara lättbetong, tjocklek ca 12-15 cm. Smular sig väldigt lätt när man borrar. Inte det allra stabilaste att fästa i, alltså. Det känns nervöst att bara fästa genom att borra och plugga på vanligt sätt. Det blir ju ett kraftigt vridmoment när man viker ut teven. Önskar tips och idéer om hur man ordnar en säker montering.
Väggfästet ser ut som på denna länk, inte säkert att det är exakt detta, men liknande. https://www.teknikproffset.se/hemel...p8xN1QRFoF1-V6_cdnqHdJsqL1qsbqSoaAuHtEALw_wcB
Väggfästet ser ut som på denna länk, inte säkert att det är exakt detta, men liknande. https://www.teknikproffset.se/hemel...p8xN1QRFoF1-V6_cdnqHdJsqL1qsbqSoaAuHtEALw_wcB
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
225 kr inkl moms
Läs mer
I de instruktioner jag hittar på youtube sägs det att man ska förankra gängstång i ankarmassan (innan härdning). Då föreställer jag mig att det blir svårt att få bort fästningen i framtiden, jämfört med vanligt plugg och skruv, där man kan spackla över hålet. Blir det inte svårt att kapa gängstången så nära väggen att fästet blir osynligt i framtiden? Har jag missförstått något, eller finns det en annan lösning?MultiMan skrev:
Produkter som diskuteras: "gängstången"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Om den inte går att skruva ur med hjälp av kontramutter kan man kapa den lite snyggt med vinkelkap.A Annelie R skrev:
Är det en gammal TV? Nya TV-apparater i den storleken väger bara typ 10 kg.
Den är gammal, väger absolut mer än 10 kg. Väggfästet är dimensionerat för 50, och då kanske någon i framtiden får för sig att hela konstruktionen håller för det.
Jag tror vi börjar med att göra ett test med gängstål i ankarmassa, i en fristående lättbetongsten, och se hur det går att skruva loss den.
Jag tror vi börjar med att göra ett test med gängstål i ankarmassa, i en fristående lättbetongsten, och se hur det går att skruva loss den.
Jag hade testat med lättbetongplugg. T.ex. https://www.essve.com/sv/produkter/betonginfastningar/plugg/lattbetongplugg/lattbetongplugg/A Annelie R skrev:Den är gammal, väger absolut mer än 10 kg. Väggfästet är dimensionerat för 50, och då kanske någon i framtiden får för sig att hela konstruktionen håller för det.
Produkter som diskuteras: "lättbetongplugg"
Lättbetongplugg
Lättbetongpluggar är specialdesignade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa pluggar erbjuder en stark och säker infästning i dessa material, som annars kan vara svåra att fästa ordentligt i på
Läs mer
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Skillnad på boarea för identiska hus hos Skatteverket
Köpa & Sälja hus -
Skatteverket nekar avdrag för datorköp vid jobbsök
Övrigt Off Topic -
Vilka väggfästen för VidaXL terassmarkis?
Altan & Uteplats -
Skatteverkets stelbenthet kring ROT och Folkbokföring
Juridik -
Nybörjarfråga om väggfäste för nytt duschset
Badrum