Jag har klurat och funderat ett bra tag nu och letar "abrovinklar" så som färdiga lösningar.
Önskar flytta upp dator till en kontorslösning till vardagsrummet, men då dölja skärmar och docka (har bärbara datorer) så man kan stänga till och dölja allt (förutom datorstolen då) när det inte används.
Men jag har problem att hitta något som ev. går att modifiera (IKEA Bestå t.ex) eller som i rimligt pris och stil går att köpa som det är.
Det jag ser är ett väggmonterat skåp som huserar 2 skärmar och dockstation med ev. utrymme för en bärbar emellan. Antingen så man kan dra ut en skrivbordssektion eller i bästa fall kunna fälla ned själva luckan till en arbetsstation/skrivbordsförlängning.
Har någon annan här byggt något liknande eller använts beslag och gångjärn som kan funka till denna variant?
Tips för monteringar så att allt inte bara rasar ihop vid första användning?
Bild som inspiration/förslag. Men den varianten är dels för liten och kostar över 11 000.
Önskar flytta upp dator till en kontorslösning till vardagsrummet, men då dölja skärmar och docka (har bärbara datorer) så man kan stänga till och dölja allt (förutom datorstolen då) när det inte används.
Men jag har problem att hitta något som ev. går att modifiera (IKEA Bestå t.ex) eller som i rimligt pris och stil går att köpa som det är.
Det jag ser är ett väggmonterat skåp som huserar 2 skärmar och dockstation med ev. utrymme för en bärbar emellan. Antingen så man kan dra ut en skrivbordssektion eller i bästa fall kunna fälla ned själva luckan till en arbetsstation/skrivbordsförlängning.
Har någon annan här byggt något liknande eller använts beslag och gångjärn som kan funka till denna variant?
Bild som inspiration/förslag. Men den varianten är dels för liten och kostar över 11 000.
Du skulle kunna basera det på ett klaffbord med ett skåp ovanpå.Johan B 89 skrev:
Jag har klurat och funderat ett bra tag nu och letar "abrovinklar" så som färdiga lösningar.
https://www.jotex.se/palanzo/palanzo-skrivbordsskap/2137905-01
Kanske något....dyrt men snyggt. Hur bred måste den vara för att skärmarna ska få plats?
Kanske något....dyrt men snyggt. Hur bred måste den vara för att skärmarna ska få plats?
https://www.universalhyllan.se/tillbehor/ hade för många år sedan en sekretärtillsats till sina hyllor (jag har en mina föräldrar köpte när jag var liten) men den verkar ha gått ur sortimentet. Den är iofs i lägsta laget för att stoppa in en skärm i. Det kanske går att få en tillverkad om man hör av sig till dem. Kan i alla fall upplysa om att klaffbeslagen i den har hållit fint i typ 30 år där den periodvis använts som dagligt skrivbord vid hemmajobb, symaskinbord och diverse annat genom åren. Deras hyllstegar och luckor kanske kan vara en bra utgångspunkt för ett bygge, alternativt kan du ju alltid fråga om de kan damma av ritningen till klaffen och tillverka en åt dig.
Har inte hunnit måtta konkret än, tror jag behöver minst 120 i bredd, men är lite osäker på höjd. Tror som sagt att en "Bestå" stomme på 120x64x40 kan funka. Men då har den ett stag mitt i som blir ivägen för bärbara datorn... eventuellt. Beroende på hur man kan sätta upp det hela.B Betty72 skrev:
Men även om jag nyttjar den som bas behöver jag modifiera med en klaff del och gångjärn till skrivbords luckan.
Om man ska göra en klaff för att stötta upp luckan när man fäller ned. Räcker det att den viker ut från väggen i vinkel eller behöver den stöttas mot golv?
Behöver man en klaff eller två likt ritningen nedan?
Ritningen är ungefärligt vad jag funderar kring. Då med måtten för Bestå som bas. även luckorna är bestå som bas då de har två olika luckor för lådor till sortimentet (en mindre till överdelen och en större till nedre). Detta för att inte få en så lång skrivbords del när man väl fäller ned den... var min tanke iaf.
Kommer ev. behöva skruva ihop beståluckorna så jag får en enhetlig eller fixa luckorna separat då de endast finns i 60 mått vad jag vet.
Tack för detta tipset!P Pettman skrev:[länk] hade för många år sedan en sekretärtillsats till sina hyllor (jag har en mina föräldrar köpte när jag var liten) men den verkar ha gått ur sortimentet. Den är iofs i lägsta laget för att stoppa in en skärm i. Det kanske går att få en tillverkad om man hör av sig till dem. Kan i alla fall upplysa om att klaffbeslagen i den har hållit fint i typ 30 år där den periodvis använts som dagligt skrivbord vid hemmajobb, symaskinbord och diverse annat genom åren. Deras hyllstegar och luckor kanske kan vara en bra utgångspunkt för ett bygge, alternativt kan du ju alltid fråga om de kan damma av ritningen till klaffen och tillverka en åt dig.
Har skrivit till dem och rådfrågat om något ur deras sortiment kan fungera!
Med IKEA Hemnes kan man göra en snygg hemmakontorslösning som kan döljas helt. 76 cm bredd så ingen dubbelskärm (om inte på höjden) och den står på ben. Så inte riktigt vad du letar efter, men tänkte nämna det om man söker en snabb, enkel och elegant lösning.
Ser jag rätt i att du vill ha två lösa skärmar och en bärbar dator framför? I så fall kan du lösa det med två väggmonterade skötbord bredvid varandra. Ja, du får en glipa i mitten, men om du har dator/tangentbord precis i motten kommer du lägga en hand(led) på varsin sida av glipan.
Kanske ser trist eller dumt ut med dubbla väggskåp, men du behöver i alla fall inte fundera på hållfastheten i hyllorna.
Kanske ser trist eller dumt ut med dubbla väggskåp, men du behöver i alla fall inte fundera på hållfastheten i hyllorna.
Hyllplan funkar som skrivbord. Vi har 60 djup på en Billy bokhylla vilket jag tycker är rimligt. (fäller nedåt).
Med klaffbeslag har jag svårt att tro att inte vettiga gångjärn fungerar utan. stöd. I familjen har vi minst sex sekreterare som saknar både klaffbeslag och stöd. En har en skiva som hänger lite men efter drygt 100 år är det godkänt.
Med klaffbeslag har jag svårt att tro att inte vettiga gångjärn fungerar utan. stöd. I familjen har vi minst sex sekreterare som saknar både klaffbeslag och stöd. En har en skiva som hänger lite men efter drygt 100 år är det godkänt.
Kollade bara nu lite snabbt, 24" skärm var 557mm bred och 27" var 605mm bred.
Svårt att se att en normal sekretär är så pass bred så det skulle gå att få plats med dubbla. Kollar man på skåpet från Jotex ovan som hittills var den snyggaste lösningen jag sett så är det bara 100cm bredd.
Här är en gör det självlösning som man kan utgå ifrån och anpassa måtten efter egna behov.
https://k-bygg.se/rad-och-guider/hem-och-forvaring/skrivbordsskap
Svårt att se att en normal sekretär är så pass bred så det skulle gå att få plats med dubbla. Kollar man på skåpet från Jotex ovan som hittills var den snyggaste lösningen jag sett så är det bara 100cm bredd.
Här är en gör det självlösning som man kan utgå ifrån och anpassa måtten efter egna behov.
https://k-bygg.se/rad-och-guider/hem-och-forvaring/skrivbordsskap